December 10, 2002
Ok.. här är nästa:
Smith, Jones och Robinson var lokförare, konduktör och eldare, men inte nödvändigtvis just i den ordningen. (Detta problem härstammar nämligen från den tid då det fortfarande fanns ånglok.) I samma tåg fanns också tre passagerare som hette Smith, Jones och Robinson. För att skilja åt passagerare och tågpersonal kallar vi passagerarna "herr". Följande är bekant:
1: Herr Robinson bor i Los Angeles
2: Konduktören bor i Omaha
3: Herr Jones har för länge sedan glömt den matematik han lärde sig i skolan.
4: Den passagerare som har samma efternamn som konduktören bor i Chicago.
5: Konduktören och en av passagerarna, en framstående forskare i matematisk fysik, hör till samma församling.
6: Smith vinner alltid över eldaren i biljard.
Vad heter lokföraren?
April 1, 2001
Smith måste det vara!
*Känner mig skarp idag 😀 *
Tycker den är såpass bra att jag tänkte skriva ner min lösning för dem som inte grejar det själv 🙂
5: Forskaren bor alltså också i Omaha, och det är inte Jones pga punkt 3, och Herr Robinson bor ju i LA. Forskaren är Herr Smith.
4: Passageraren som har samma efternamn som konduktören kan inte vara Robinson efterseom denne bor i LA, och inte Smith eftersom denne bor i Omaha. Passageraren med samma efternamn som konduktören är alltså Herr Jones, och konduktören är således Jones.
6: Eldaren kan inte heta Smith, och inte Jones eftersom han är konduktör. Eldaren är alltså Robinson och då måste lokföraren vara Smith 🙂
4 Guest(s)