September 13, 2001
Lite statestik här då:
08 Dec 2002 15:51 <--- första inlägget
10 Dec 2002 22:24 <--- inlägg 400
400 inlägg på drygt 55 timmar, vilket ger ett snitt på 7.3 inlägg / h, eller ungefär ett inlägg var 8:de minut.
Allt grovt räknat, om jag inte gjort fel ngnstanns givetvis, börjar bli lite trött nu.
Känner ngn för att göra det exakt så får ni gärna göra det, själv orkar jag inte. 8)
November 26, 2002
det kan vi väl...
min tur...
editerar in en gåta här så fort jag kommer på någon...
Gåtan
En turist i Marocko hade gjort allt som fanns att göra, men fortfarande hade han ett par dagar kvar innan det var dags för hemresan. Den första dagen vankade han rastlöst omkring i staden, men på andra dagen hade han kommit på ett sätt att förströ sig. Han gick ut i öknen längs karavanleden och satte sig på en sten och väntade. Då två beduiner på häst kom förbi hejdade han dem och höll fram ett guldmynt.
-Minna herrar, sa han, ni skulle inte vilja göra mig glädjen att rida i kapp till palmen därborta? Den av er vars häst kommer sist i mål får det här guldmyntet.
-Sist?! utropade de två beduinerna.
-just precis så sade jag, sa turisten, Sätt i gång nu!
De två beduinerna, som gärna ville förtjäna myntet, startade i riktning mot palmen, men eftersom båda höll igen sina hästar så mycket som möjligt rörde de sig knappt ur fläcken. De var på väg att ge upp när de mötte en dervisch. De satt av och frågade honom till råds om hur de skulle göra:
-Ska vi dela på myntet, eller komma överens om att den som kommer sist i mål ska överlämna myntet till den andre?
-Nej, nej! man bör alltid vara ärlig och följa uppgjorda vilkor, sa dervischen, ni ska göra så här...
De satt återupp på hästarna och red i sporrsträck bort till palmen, på ett par minuter var kapplöpningen över och turisten gav myntet till den som kom först fram. Vilket råd gav dervischen?
4 Guest(s)