December 25, 2000
Ok, ni ville ha ett matteproblem?
Hundra anställda i ett större, privat bolag är bjudna till ett möte. Stolarna har arrangerats i en rektangel med tio rader med tio stolar per rad. Mötet börjar inte på utsatt tid, så det anställda börjar nu helt apropå prata med stolsgrannarna om sina löner - vilket är fullständigt emot bolagets personalpolitik! En del av medarbetarna konstaterar nu att det bland de maximalt fyra stolsgrannar som satt till höger och vänster, framför och bakom, högst var en, som tjänade lika mycket eller mer, och ansåg sig därför vara välbetald. Vilket är det största antalet väl avlönade medarbetare som kan finnas?
"lånad" ur en Natur och Vetenskap eftersom jag inte har tid att hitta leta efter någon annan. Måste plugga till finskaprovet jag har imorgon.
(hoppas jag inte missat något annars är den väl omöjlig att svara på 🙂
August 15, 2002
Jag håller fast vid mitt förslag. Jag har tillockmed gjort en sittordning, som visar hur de borde sitta för att det skall vara 50 välbetalda.
http://www21.brinkster.com/irj.....rdning.jpg
(jag har lite att göra ikväll :bgrin:)
June 17, 2001
Sluta inte nu killar, denna tråden var det ju fart i!
Ok, om ni kommer upp i 100 sidor så bjuder jag på godis till alla som har skrivit minst 5 inlägg i tråden.
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
December 25, 2000
Slartibartfast wrote: Jag skulle gissa på 50
rätt
Det kan högst finnas 50 velbetalda anställda: vi delar kvadraten i kvadrater på 2x2 personer. I varje kvadrat kan det högst finnas 2 väl betalda, varför 50 är ett maximum.
edit: Aha! Godis, kommer du till Åland med det då eller måste jag komma till dig efter? 🙂
June 18, 2001
Ekot.
Men Viu, det sades ingenting om förhållandet mellan två personer som sitter snett bakom/framför varandra. Höger/vänster, framför/bakom var det. Poängen är att det kan finnas tre högt avlönade personer i en kvadrat.
Men strunt i det, nu är tid för gemytlig samvaro, ingenting annat. 😀
Så..ekot!
1 Guest(s)