November 26, 2002
TERdON wrote: [quote=Öwall]hehe. kolla sidan 22. det här är inte första gången jag lämnar tråden utan gåta i 8 timmar (det var bara sju timmar nu, men åtta låter bättre 🙂 )
jaja. den här är riktigt svår:
1
11
21
1211
111221
312211
13112221
_________ <
1113213211...
korrekt.
ge mig en förklaring så får du ställa nästa gåta. 🙂
October 7, 2002
Förklaring:
(läs texten, kolla raden ovanför!)
1
11 en etta
21 två ettor
1211 en tvåa, en etta
111221 en etta, en tvåa, två ettor
312211 tre ettor, två tvåor, en etta
13112221 en trea, en etta, två tvåor, två ettor
1113213211 you guess... 😉
Ska klura på gåta ett tag, kommer snart...
October 7, 2002
Här kommer min gåta (fast det är snarare ett matteproblem!):
På ett schackbräde kallas två rutor närliggande om de har en kant eller ett hörn gemensamt. De 64 rutorna på ett schackbräde numreras i godtycklig ordning med talen från 1 till 64. Visa att det alltid finns två närliggande rutor vars differens är högst 16!
November 26, 2002
det är bara att titta efter!
🙂
edit: ärligt talat så fattar jag inte gåtan.
men kollar man på mitt bräde så ser man att om manhoppar ett steg vågrätt så blir skillnaden ett. hoppar man lodrätt blir skillnaden åtta.
hoppar man snett / så blir skillnaden sju, och hoppar man snett så blir den nio...
October 7, 2002
Öwall wrote: [Image Can Not Be Found]
det är bara att titta efter!
🙂edit: ärligt talat så fattar jag inte gåtan.
men kollar man på mitt bräde så ser man att om manhoppar ett steg vågrätt så blir skillnaden ett. hoppar man lodrätt blir skillnaden åtta.
hoppar man snett / så blir skillnaden sju, och hoppar man snett så blir den nio...
Att man kan placera siffrorna så att skillnaden blir mindre än 16, det vet jag.
Vad gåtan verkligen går ut på, är att visa att _oavsett_ hur man placerar siffrorna, så blir skillnaden högst 16. Dvs, bra du har fixat det för ett sätt att placera dem på men det finns 64!-1 ~= 1,27*10^89 sätt kvar...
October 7, 2002
Eftersom ingen kommit med en lösning, och jag åker hem ikväll och därefter bara har tillgång till modem under jullovet..., så skriver jag lösningen själv...
Dela schackbrädets rutor i 16 kvadratiska delar, som var och en består av 4 närliggande rutor. Av talen 1 till 17 måste två eller fler hamna inom en av dessa delar. Den positiva differensen mellan två sådana tal är högst 16....
Som sagt, jag kommer troligen inte vara uppkopplad förrän kanske någon gång efter nyåret, så om det är något i lösningen ni undrar över, räkna inte med svar förrän om bortåt tre veckor!
Den som vill kan få lägga nästa gåta...
1 Guest(s)