November 5, 2001
ViU wrote: [quote=heimdal]What word starting with BR, that with the addition of the letter E, becomes another
word that sounds the same as the first?
BREAD BREED
(inte ens säker på att jag förstod frågan ordentligt 🙂
Uttalar man verkligen dom lika? BREAD=kort och hårt E och BREAD=långt och mjukt E? Men jag vet inte. Engelska är inte min grej riktigt
December 25, 2000
Arny wrote: [quote=ViU][quote=heimdal]What word starting with BR, that with the addition of the letter E, becomes another
word that sounds the same as the first?
BREAD BREED
(inte ens säker på att jag förstod frågan ordentligt 🙂
Uttalar man verkligen dom lika? BREAD=kort och hårt E och BREAD=långt och mjukt E? Men jag vet inte. Engelska är inte min grej riktigt
Nej det gör man inte, men det var det bästa jag kom på så det fick duga 🙂
September 13, 2002
Jerry wrote: Är det en kuggfråga?
Det är nämligen lätt att tro att du menar att det är ett enkelt (i motsats till sammansatt) ord där ett "e" ska läggas till på slutet. Är det vad du vill säga, eller? 🙂
Break och brake stämmer om vi bortser från att ett e tas bort också.
det e ingen kuggfråga eller liknande.. bara en rak fråga...
det skall bara läggas till ett E..
men du närmar dig rätt svar kan jag tillägga
June 18, 2001
Oki doki!
Ni har en ask med tre kort i. Ett är grönt på båda sidor, ett är rött på båda sidor och ett är grönt på ena sidan och rött på andra sidan. Om ni tar ett kort och ser att den ena sidan är grön, hur stor är chansen att den andra sidan också är grön?
Jag vill ha en förklaring till varför ni svarar som ni gör. Huruvida ni använder kombinatorik eller någonting enklare för att förklara har ingen betydelse.
August 15, 2002
Det logiska vore ju att det är en chans på 2 alltså 50%, eftersom det bara finns ett kort som är grönt på båda sidorna, men två som är gröna på en sida, men det är för logiskt för att vara rätt 😀
Jag återkommer då jag minns vad jag lärde mig i kursen i sannolikhets lära...
July 12, 2002
Jerry wrote: Oki doki!
Ni har en ask med tre kort i. Ett är grönt på båda sidor, ett är rött på båda sidor och ett är grönt på ena sidan och rött på andra sidan. Om ni tar ett kort och ser att den ena sidan är grön, hur stor är chansen att den andra sidan också är grön?
Jag vill ha en förklaring till varför ni svarar som ni gör. Huruvida ni använder kombinatorik eller någonting enklare för att förklara har ingen betydelse.
Egentligen borde de var som Slartibartfast sa... 50/50..
Håller jag i ett kort med en grön sida finns endast två alternativ.
Antingen håller jag i kortet med båda sidor gröna, eller så håller jag i
kortet med en grön framsida och en röd baksida. 50-50 alltså..
Men men.. det är juh redan sagt och troligtvis för lätt för att vara sant!
Så man kan även se det som 25% om man först antar att man måste dra ett kort, och detta kortet måste vara grönt på den aktuella sidan (3 gröna,
tre röda), och sedan det tidigare resonemanget. 0.5*0.5=0.25 men då är
frågan felformulerad... äh jag vet inte!
Var jag i närheten av de rätta svaret? =)
1 Guest(s)