October 7, 2002
Krqagyzzz wrote: Ny gåta slarty..
Men jag har inte fått någon lösning än! Jag kan hålla med om att det blivit lite utdraget i tid, men om inte annat ska jag väl få chansen att ge svaret själv om inte annat? Jag ger ju ledning till de som klarar av att klura på problemet hela tiden...
December 28, 2002
TERdON wrote: [quote=Krqagyzzz]Ny gåta slarty..
Men jag har inte fått någon lösning än! Jag kan hålla med om att det blivit lite utdraget i tid, men om inte annat ska jag väl få chansen att ge svaret själv om inte annat? Jag ger ju ledning till de som klarar av att klura på problemet hela tiden...
Längtar till lösningen kommer...
Denna uppgift är för svår för mig :cy: men jag MÅSTE ha reda på svaret!!!
October 7, 2002
the_wiz wrote: [quote=TERdON][quote=Krqagyzzz]Ny gåta slarty..
Längtar till lösningen kommer...
Denna uppgift är för svår för mig :cy: men jag MÅSTE ha reda på svaret!!!
Jag ska se till att det blir mer ledning ikväll om inte Slarti och Öwall eller någon annan får fram något. Och efter helgen så kommer jag ha skrivit lösningen om inte någon annan gjort det...
October 7, 2002
Öwall wrote: jag har testat med två och alla udda tal upp till 29, och det är bara 3, 9 och 21 som ger p=primtal.
den gemensamma nämnaren är att de är delbara med tre allihop, men det gäller ju för en tredjedel av alla tal som finns :)^edit: upp till 31 till och med.
Okej, den ledningen var nog inte jättelyckad. Trodde faktiskt att alla tal delbara med tre skulle ge primtal...
Mera ledning: moduloräkning!
Kolla vilken rest du får om du delar 2^y med 3.
Kolla sedan vilken rest du får om du delar y^2 med 3.
November 26, 2002
Det verkar som att 2^y får en rest på två för udda y, och på ett för jämna.
y^2 får en rest på ett för tal som inte är delbara med tre, som inte får nån rest.
eftersom det måste var udda tal på y, så kan vi strunta i det jag sa innan om jämna.
man har en rest på 2 när man delar 2^y på tre.
om man då tar resultatet på ett tal y som inte är delbart med tre så får det en rest på 1. om man lägger ihop de talen nu, så blir det ett heltal. sen multiplicerar man det med tre igen för att få det egentliga talet p. eftersom man har multiplicerat ett heltal med tre kan det omöjligt vara ett primtal.
om man däremot tar ett tal som är delbart med tre så blir summan av 2^y/3+y^2/3 inte ett heltal. Då blir det ett primtal om man multiplicerar det med tre.
Y är alltså delbart med tre, och det finns bara ett primtal som är delbart med tre, dvs tre.
hopas att någon kan tyda det här nu 🙂
June 18, 2001
Tjae, 2^y mod 3 blir 1 om y är jämnt och - vilket är viktigare - 2 om y är ojämnt.
Bevis:
2^3 mod 3 = 8 mod 3 = 2. Alltså, det finns minst ett ojämnt tal y som uppfyller kravet.
Låt y vara vilket ojämnt tal som helst som uppfyller kravet, t.ex. 3
Låt u vara talet närmast under svaret 2^z vilket mod 3 ger 0. Dvs. 6 i förra exemplet. (2^3 mod 3 = (6+2) mod 3 = 2)
2^y mod 3 = (u + 2) mod 3 = 2 /eftersom vi utgår från att detta är ett tal som stämmer med teorin, t.ex 3.
Vi ökar y med två för att få nästa ojämna tal.
2^(y+2) mod 3 = 4(u + 2) mod 3 /svaret multipliceras med 4 då en ökning av y med 2 ger två multiplikationer med 2.
4(u + 2) = (4u + 8)
4*u mod 3 = 4*0 /enl. ovan
8 mod 3 = 2 => 4(u + 2) mod 3 = 2
Jaha...än sedan då? 🙂
June 18, 2001
Det där kan inte stämma, Öwall.
Du måste fortfarande kolla alla andra primtal för att se vad svaret blir om du skulle ha delat med dem istället.
Allt du bevisar är att det bara finns ett svar på formeln:
p/3 = (x^y)/3 + (y^x)/3
Rätta mig om jag har fel, jag fick hjärnblödning efter mitt bevis...
November 26, 2002
Jerry wrote: Det där kan inte stämma, Öwall.
Du måste fortfarande kolla alla andra primtal för att se vad svaret blir om du skulle ha delat med dem istället.
Allt du bevisar är att det bara finns ett svar på formeln:
p/3 = (x^y)/3 + (y^x)/3
Rätta mig om jag har fel, jag fick hjärnblödning efter mitt bevis...
jag vet inte, min egen hjärnblödning har inte läkt än.
Det verkade mycket bättre när jag kom på det, har inte orkat korrekturläsa det än 🙂
October 7, 2002
Jerry wrote: Tjae, 2^y mod 3 blir 1 om y är jämnt och - vilket är viktigare - 2 om y är ojämnt.
Bevis:
2^3 mod 3 = 8 mod 3 = 2. Alltså, det finns minst ett ojämnt tal y som uppfyller kravet.
Låt y vara vilket ojämnt tal som helst som uppfyller kravet, t.ex. 3
Låt u vara talet närmast under svaret 2^z vilket mod 3 ger 0. Dvs. 6 i förra exemplet. (2^3 mod 3 = (6+2) mod 3 = 2)2^y mod 3 = (u + 2) mod 3 = 2 /eftersom vi utgår från att detta är ett tal som stämmer med teorin, t.ex 3.
Vi ökar y med två för att få nästa ojämna tal.
2^(y+2) mod 3 = 4(u + 2) mod 3 /svaret multipliceras med 4 då en ökning av y med 2 ger två multiplikationer med 2.
4(u + 2) = (4u + 8)
4*u mod 3 = 4*0 /enl. ovan
8 mod 3 = 2 => 4(u + 2) mod 3 = 2
Jaha...än sedan då? 🙂
Japp, fint bevis att 2^y = 2 (mod 3) om y är udda. Det är ett viktigt delresultat.
October 7, 2002
Öwall wrote: Det verkar som att 2^y får en rest på två för udda y, och på ett för jämna.
y^2 får en rest på ett för tal som inte är delbara med tre, som inte får nån rest.eftersom det måste var udda tal på y, så kan vi strunta i det jag sa innan om jämna.
man har en rest på 2 när man delar 2^y på tre.
om man då tar resultatet på ett tal y som inte är delbart med tre så får det en rest på 1.
Alldeles riktigt uppfattat. Dock har du glömt bevisa att y^2 = 1 (mod 3)... Att 2^y = 2 (mod 3) gav Jerry ett bevis för alldeles nyss, så det slipper du dock.
om man lägger ihop de talen nu, så blir det ett heltal. sen multiplicerar man det med tre igen för att få det egentliga talet p. eftersom man har multiplicerat ett heltal med tre kan det omöjligt vara ett primtal.
om man däremot tar ett tal som är delbart med tre så blir summan av 2^y/3+y^2/3 inte ett heltal. Då blir det ett primtal om man multiplicerar det med tre.
Y är alltså delbart med tre, och det finns bara ett primtal som är delbart med tre, dvs tre.hopas att någon kan tyda det här nu 🙂
Det här har du nog fattat alldeles riktigt. Tror jag. Typ. 😉 Försök skriva om det så jag blir säker på vad det är du egentligen menar (det du försöker visa här går att skriva med högst två-tre ganska korta meningar)
June 18, 2001
Jag bortser för ögonblicket från beviset y^x mod 3 = 1 då y mod 3 != 0
Men. (v, u, z är heltal)
2^y / 3 = u + 2/3
y^2 / 3 = v + 1/3
2^y/3 + y^2/3 = u + v + 1 = z
p/3 = z
p = 3z != ett primtal
(såvida inte z=1 => v=0, u=0 => y=1, men 1 räknas inte som primtal.)
Vad återstår? Jo, att y^2 / 3 = v (dvs. y^2 mod 3 = 0)
Det enda som uppfyller det är multiplar av tre (kräver knappast bevisföring).
Den enda multipel av tre som är ett bråk är just 3, och det har vi redan visat att det fungerar.
Det var vad jag uppfattade att Öwall försökte säga.
Vete sjutton om mitt var enklare att förstå... 🙂
November 26, 2002
ska försöka nu...
2^y mod 3 = 2 om y är udda, vilket det är.
y^2 mod 3 =1 om y inte är delbart med tre, annars 0.
(2^y)/3+(y^2)/3=p/3=heltal om y inte är delbart med tre.
om p/3 är ett heltal kan inte p vara ett primtal.
alltså måste y vara delbart med tre. eftersom det ska vara ett primtal kan det bara vara tre.
upptäckte också att det jag gjort tidigare är fel, om y är 15 blir det ett primtal.
December 28, 2002
Jerry wrote: Jag bortser för ögonblicket från beviset y^x mod 3 = 1 då y mod 3 != 0
Men. (v, u, z är heltal)
2^y / 3 = u + 2/3
y^2 / 3 = v + 1/32^y/3 + y^2/3 = u + v + 1 = z
p/3 = z
p = 3z != ett primtal(såvida inte z=1 => v=0, u=0 => y=1, men 1 räknas inte som primtal.)
Den enda multipel av tre som är ett bråk är just 3, och det har vi redan visat att det fungerar.Det var vad jag uppfattade att Öwall försökte säga.
hehe nu är jag helt borta :blink:
November 26, 2002
the_wiz wrote: [quote=Jerry]Jag bortser för ögonblicket från beviset y^x mod 3 = 1 då y mod 3 != 0
Men. (v, u, z är heltal)
2^y / 3 = u + 2/3
y^2 / 3 = v + 1/32^y/3 + y^2/3 = u + v + 1 = z
p/3 = z
p = 3z != ett primtal(såvida inte z=1 => v=0, u=0 => y=1, men 1 räknas inte som primtal.)
Den enda multipel av tre som är ett bråk är just 3, och det har vi redan visat att det fungerar.Det var vad jag uppfattade att Öwall försökte säga.
hehe nu är jag helt borta :blink:
jag också...
3 Guest(s)