November 26, 2002
nepp.
jaså, en förklaring också??
klockan slår, sen är det en paus fram tills nästa slag. när man räknar tiden för ett visst antal slag räknar man inte med en fördröjning före det första eller efter det sista.
man ska helt enkelt räkna:
30/11*5=13.6363636363... avrundas till 13.64
(11 är antalet pauser under 12 slag, och 5 är antalet pauser under 6 slag)
edit: här är det jag som sköter funderandet 🙂
November 26, 2002
jaja, det är väl min tur att komma med en gåta, men jag kan ingen bra, så här kommer ett matteproblem till:
(håriga rymdmonster får inte svara av uppenbara skäl)
om du har tre lika stora cirklar och lägger de i en triangel, hur hög blir då den triangeln?
radien på cirkeln får vara x. eller fyra, det spelar absolut ingen roll.
jag vill ha ett exakt svar, inga avrundningar.
edit: jag vet att detta inte är så roligt för er som inte är så haj på matte, men jag kom verkligen inte på nåt bättre 🙁
September 3, 2001
om man tar mittpunkten i varje cirkel, och drar en linje emellan, så får man en triangel som har samma form fast med mindre area.. alltså 4 cm kortare på varje sida... eller? alltså 8 cm kortare i höjd. eller nej förresten... toppen har ju en längd också.. faen.. va svårt det var!
Men är jag på rätt spår?
EDIT: .. juste.... jag får ändå inte svara, jag är ju ett hårigt rymdmonster...
November 26, 2002
Kame_boy wrote: om man tar mittpunkten i varje cirkel, och drar en linje emellan, så får man en triangel som har samma form fast med mindre area.. alltså 4 cm kortare på varje sida... eller? alltså 8 cm kortare i höjd. eller nej förresten... toppen har ju en längd också.. faen.. va svårt det var!
Men är jag på rätt spår?
EDIT: .. juste.... jag får ändå inte svara, jag är ju ett hårigt rymdmonster...
du är lite på rätt spår med triangeln.
och du är inte det håriga rymdmonstret som avses.
August 15, 2002
Eftersom alla cirklar är lika stora borde triangeln vara liksidig. Då är alla vinklar 60 grader. Med hjälp av typtrianglar kommer jag fram till att en sida är 2r + √3 r + √3 r vilket förkortat är 2r(1 + √3). Med hjälp av typtriangel kommer jag då fram till att höjden borde vara √3 r + 3r. Var är felet? :hrm:
ps. det här var det inte alls jag som skrivit, utan min bror! :bgrin:
4 Guest(s)