June 18, 2001
Jag är kung på det här... 🙂 (dvs. har inget liv)
Okej...hm...dags för ett matteproblem, tror jag bestämt!
Anta att man har ett oändligt antal mynt. Ett valfritt antal av dessa placerar man sedan på varandra. Vilket är det största avstånd man kan få mellan det understa och det översta myntens respektive centrum? Vi räknar inte med höjden nu, utan bara det horisontella avståndet. Anta att diametern på mynten är D.
Jag vill också ha en formel för att räkna ut detta avstånd där antalet mynt som används är N.
Frågor?
Lycka till! 😉
November 26, 2002
okej, detta är väl egentligen ingen formel, mer ett försök till förklaring, men håll till godo:
problemet är att man vill bygga en lutande stapel som inte välter.
tyngdpunkten får inte gå utanför basytan, som är vid det understa myntet.
tyngdpunkten kommer att liga mitt i det mittersta myntet, förutsatt att man lägger alla mynten jämnt fördelade, vilket verkar vara smartast.
Alltså måste den tyngdpunkten ligga precis vid kanten på understa myntet, och eftersom det är lika många mynt uppår så ligger den även vid kanten på det översta myntet.
Därför måste det sökta avståndet vara D, oavsett vad N är.
(om någon vill ha en förklaring på vad jag egentligen menar så går jag och lägger mig)
December 25, 2000
Jerry wrote: Jag är kung på det här... 🙂 (dvs. har inget liv)
Okej...hm...dags för ett matteproblem, tror jag bestämt!
Anta att man har ett oändligt antal mynt. Ett valfritt antal av dessa placerar man sedan på varandra. Vilket är det största avstånd man kan få mellan det understa och det översta myntens respektive centrum? Vi räknar inte med höjden nu, utan bara det horisontella avståndet. Anta att diametern på mynten är D.
Jag vill också ha en formel för att räkna ut detta avstånd där antalet mynt som används är N.
Frågor?
Lycka till! 😉
Meh, det är ju ingen gåta det är en matematikuppgift.. sådana gör man i skolan 🙂
3 Guest(s)