June 18, 2001
Ah... jag läste den men missade att säga någonting. 🙁
Nej, det är del. Jag är inte ute efter höjden (Trivialt att avgöra höjden myntets höjd*(N-1) och sedan använda sig av Pytagoras sats för att tillsammans med det horisontella avståndet få fram det egentliga avståndet. Därför räcker det med det horisontella avståndet som är den kluriga biten)
December 28, 2002
November 26, 2002
Jerry wrote: Intressant....men inte rätt. 🙂
Tyngdpunkten för en stapel kan aldrig ligga på någonting annat än det understa myntet. Du kan inte lyfta det mittersta myntet så resterande följer med.
det här förstår jag inte. min lösning gick ju ut på att tyngdpunkten låg ovanför understa myntet, vilket det ju gör om man staplar flera mynt på varandra...
August 15, 2002
Jerry wrote: Jag blev förvirrad av din definition av tyngdpunkt. Jag ser nu att du menade att den låg på det understa myntet, rakt under mitten på det mittersta myntet. Men...det är ändå fel. 😛
Nu fattar jag äntligen vad du är ute efter 😀
Vad Öwall menar (och det skrev han också) är att tyngdpunkten skall ligga så nära kanten på det nedersta myntet som möjligt för att få största möjliga avstånd mellan det nedersta respektive översta myntets centrum.
Då kommer det avståndet att bli lika med diametern på ett mynt... tror jag 🙂
June 18, 2001
Ja, det sade han, men han sade också att tyngdpunkten ska ligga under mitten på det mittersta myntet, vilket är fel. Ditt svar är också fel. 😛
Börja uppifrån och gå nedåt. Observera vad som händer. Lösningen är så enkel så...
PS. det är kul att någon förstår vad jag vill.. 🙂
November 26, 2002
Jerry wrote: Ja, det sade han, men han sade också att tyngdpunkten ska ligga under mitten på det mittersta myntet, vilket är fel. Ditt svar är också fel. 😛
Börja uppifrån och gå nedåt. Observera vad som händer. Lösningen är så enkel så...
PS. det är kul att någon förstår vad jag vill.. 🙂
men...
Jag wrote: Alltså måste den tyngdpunkten ligga precis vid kanten på understa myntet, och eftersom det är lika många mynt uppår så ligger den även vid kanten på det översta myntet.
2 Guest(s)