November 26, 2002
Jerry wrote: Öwall - jag syftade på detta.
[quote=Öwall] tyngdpunkten kommer att liga mitt i det mittersta myntet, förutsatt att man lägger alla mynten jämnt fördelade, vilket verkar vara smartast.
Det är förresten inte smartast... 😉
men då förstår jag vad du pratar om 🙂
ska fundera vidare.
June 18, 2001
Coore wrote: [quote=Jerry]Med två mynt, ja. Men fler ger större avstånd. Ge mig en formel.
Men om det översta myntets mittpunkt är mera än radien ifrån det understa myntets mittpunkt så rasar ju tornet?! Så svaret borde väl bli 0.5D (radien) oberoende av antal mynt... eller?
Nej. Tänk så här:
Översta myntet är mynt nr. N. Det näst översta är N-1.. osv. Det understa är nr. 1.
Vad avgör om mynt N ramlar ned? Jo, om dess tyngdpunkt vilar på mynt N-1. Vad avgör om mynt N-1 (och mynt N) ramlar? Jo, om deras gemensamma tyngdpunkt vilar på mynt N-2. Det är helt oberoende av vilket förhållande N-1 och N har med mynt 0. Det är därför jag sade att man ska börja uppifrån, för de översta mynten är oberoende av de understa, men inte tvärtom. Man vet inte hur man ska placera mynt 2 förrän man vet hur många mynt som ligger ovanpå.
Alltså, problemet ligger i att lista ut hur tyngdpunkten förflyttar sig för varje extra mynt man lägger underst i högen.
Någon hade testat det i praktiken... hm...man kan ganska lätt få fram formeln på det sättet. Men det krävs en del mynt för att få ett torn där det översta myntets tyngdpunkt ligger utanför det understa myntet, så det kan vara svårt att se att det faktiskt går.
Var håller alla matematiker hus? 🙂
November 26, 2002
Okej, jag börjar fatta.
Med två mynt blir avståndet som sagt R, eller D/2.
Ska man ha ett mynt under måste de två första myntens gemensamma tyngdpunkt ligga vid kanten av det tillkomna understa myntet, vilken ligger D/4 från mittpunkten på det översta myntet. Alltså blir avståndet 3D/4 för tre mynt.
Det är nu det börjar bli jobbigt. Tyngdpunkten för dessa tre mynt ligger 5D/3 från översta myntets tyngdpunkt. Åsså lägger vi till D/2 till det där, och får att avståndet för fyra mynt är 13D/6... Värdetabell!
n=antal mynt, x=avståndet mellan tyngpunkterna på översta och understa myntet, D=Diametern på ett mynt
n - x
2 - D/2
3 - 3D/4
4 - 13D/6
Jag vill veta om jag närmar mig sanningen innan jag ens börjar fundera på ett samband mellan dessa till synes helt slumpmässiga tal.... 🙂
edit: nu när jag funderar på det verkar mina siffror vara helt åt skogen...
1 Guest(s)