November 26, 2002
okej, jag skriver så tydligt jag kan nu.
de tre cirklarnas mittpunkter bildar en liksidig triangel med sidan 2r.
dela den på mitten så får du en trianglem de en sida som är 2r, en som är bara r, och en som är okänd (höjden)
använd pythagoras sats så får du
att den okända sidan är √(2r²-r²) = √3r
eftersom den ligger i mittpunkterna så blir det en radie upp och en ner.
(den översta mittpunken till toppen, och den nedersta mittpunkten till botten)
October 10, 2001
Nä, nä. Jag håller med dig om triangeln i mitten och en radie nedanför den men om du ritar upp det på ett papper så ser du att det omöjligt kan vara bara en radie ovanför mittriangeln. En radie skulle bara räcka till den övre cirkelns kant, men då är toppen på triangeln kvar.
August 15, 2002
Quaero wrote: Nä, nä. Jag håller med dig om triangeln i mitten och en radie nedanför den men om du ritar upp det på ett papper så ser du att det omöjligt kan vara bara en radie ovanför mittriangeln. En radie skulle bara räcka till den övre cirkelns kant, men då är toppen på triangeln kvar.
Instämmer med föregående talare
edit: försök rita det på ett vanligt papper så kanske du ser vad vi talar om
October 10, 2001
Nu har vi ju kommit till klarhet med det hela i alla fall. 😀
Fast jag undrade ett tag hur din triangel såg ut.
Nu tycker jag att Slarti får ge nästa gåta eftersom han hann före mig med det svar som, jag förmodar, är rätt på den fråga som vi trodde att du ställde. (väldigt komplicerad mening) 🙄
edit: Såg inte Slartis inlägg
August 15, 2002
För att fortsätta på "komplicerade meningar"-temat
Öwall och Quaero är tillsammans 21 år. Öwall är nu två gånger så gammal som Quaero var när Öwall var lika gammal som Quaero är nu.
Hur gamla är de nu?
Alla personer i denna berättelse är fullständigt fiktiva. Eventuella överensstämmelser med verkligheten är tillfälligheter!
edit: Det håriga rymdmonstret kan vänta på sin tur att ställa gåtor eller matteproblem :bgrin:
2 Guest(s)