Ge barnen rösträtt ?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ge barnen rösträtt ?
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
sp_UserOfflineSmall Offline
889706
May 13, 2005 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=skiroy][quote=pompougnac]Nej för helvette!!! Man är dum nog som 18åring 😛

Tala för dig själv! 😉

Ja titta bara på skidan, han har ju passerat den magiska gränsen, vi ser ju hur han är... 🙄 :blink:

Men se...

Slackern himself har orkat med att skriva ett inlägg.
På köpet så citerar den attans slackern just mig än en gång. 😉

phantom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 270
889715
May 13, 2005 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, jag tycker inte man ska sänka åldern, det finns för många "omogna" som kan kunna att få bestämma för mycket. Jag tycker att 18 år är en rätt bra gräns då har de flesta utvecklats tillräckligt för att förstå ordentligt vad det handlar om.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
889764
May 13, 2005 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Dehman][quote=skiroy][quote=pompougnac]Nej för helvette!!! Man är dum nog som 18åring 😛

Tala för dig själv! 😉

Ja titta bara på skidan, han har ju passerat den magiska gränsen, vi ser ju hur han är... 🙄 :blink:

Men se...

Slackern himself har orkat med att skriva ett inlägg.
På köpet så citerar den attans slackern just mig än en gång. 😉

Jag må vara slacker, men när du skriver något så är det min uppgift att kommentera det. ;P

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
889786
May 13, 2005 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

nej. få barn kan se på världen med ricktiga ögon vid den åldern och ytterst få barn vet sen vad politik är. vad alla står för och vad allt betyder.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
889789
May 13, 2005 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det samma barn som har åkt mycket utomlands där de badat i poolen och ätit på donken...
De har ungefär lika stor politisk insikt, höj gränsen istället tror inte många tänker klart i unga år.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
889792
May 13, 2005 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote:
Jag må vara slacker, men när du skriver något så är det min uppgift att kommentera det. ;P

För det är väl meningen med livet ? 🙄
Seriöst att tycka små barn på kanske 10 år ska få rösta(i valet) är ju som att hålla med en viss kristen sekt om att alla som lyssanar på metal förmodligen är : satanister , kommunister och homosexuella 😎

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
889803
May 14, 2005 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

Det skulle vara så dumt, häften hade röstat på vänsterpatiet och resten hade röstat på Sverigedemokraterna eller Nationaldemokraterna.

Näe, man ska kunna sin historia och sin politik innan man ska rösta.

calgar
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
889815
May 14, 2005 - 2:03 am
sp_Permalink sp_Print

18 funkar bra så varför ändra?

Om barn fick rösta skulle de bara rösta efter vad deras föräldrar tycker.
Vilket betyder att människor skulle kunna odla röster.

Fler barn = fler röster i valen.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
889818
May 14, 2005 - 3:03 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Det skulle vara så dumt, häften hade röstat på vänsterpatiet och resten hade röstat på Sverigedemokraterna eller Nationaldemokraterna.

Näe, man ska kunna sin historia och sin politik innan man ska rösta.

😐

Sänk sänk sänk ^^

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
889822
May 14, 2005 - 4:52 am
sp_Permalink sp_Print

Jag antar att ni syftar på den lärde norrmannens förslag att ge barnen rösträtt? Dock så om man läser vidare i hans förslag så är det att föräldrarna skulle rösta åt sina barn tills de hade flyttat hemifrån. Dvs inga dokusåpatjärnor...

Personligen så skulle ett sådant system locka mig då barnen och barnfamiljer är sveriges framtid och det är bara bra om de får mer att säga till om.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
889846
May 14, 2005 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

Akatosh wrote: Jag antar att ni syftar på den lärde norrmannens förslag att ge barnen rösträtt? Dock så om man läser vidare i hans förslag så är det att föräldrarna skulle rösta åt sina barn tills de hade flyttat hemifrån. Dvs inga dokusåpatjärnor...

Personligen så skulle ett sådant system locka mig då barnen och barnfamiljer är sveriges framtid och det är bara bra om de får mer att säga till om.

Då räcker det väl inte med att jag betalar skatt till skolor och bidrag, då får man väl gå hem till barnfamiljer och sitta barnvakt med(jag är väl för helvete inte bitter).

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
889849
May 14, 2005 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

Akatosh wrote: Jag antar att ni syftar på den lärde norrmannens förslag att ge barnen rösträtt? Dock så om man läser vidare i hans förslag så är det att föräldrarna skulle rösta åt sina barn tills de hade flyttat hemifrån. Dvs inga dokusåpatjärnor...

Så en förälder med 8 barn ska helt plötsligt få 8 röster till utöver sin egna?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
889851
May 14, 2005 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Det bästa hade ju varit om man avlagt ett litet test för att se efter om man kan någon öht. på så sätt få rösträtt. =)

Det tycker jag oxå.
Ett prov som består av lite faktafrågor kring alla partier och hur de ställer sig till olika saker.

Finns så jäkla mycket folk som röstar som de gör för att de alltid gjort det eller för att deras föräldrar gör det.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
889852
May 14, 2005 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Det bästa hade ju varit om man avlagt ett litet test för att se efter om man kan någon öht. på så sätt få rösträtt. =)

Naturligtvis är en enklare test på sin plats..
Kolla med ungar ner till 13 års ålder, klarar dom att hitta en röstsedel det står VP på, och sedan pula ner den i ett röstkuvert så är ju saken biff sedan..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
889864
May 14, 2005 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Akatosh]Jag antar att ni syftar på den lärde norrmannens förslag att ge barnen rösträtt? Dock så om man läser vidare i hans förslag så är det att föräldrarna skulle rösta åt sina barn tills de hade flyttat hemifrån. Dvs inga dokusåpatjärnor...

Så en förälder med 8 barn ska helt plötsligt få 8 röster till utöver sin egna?

Om den nu skulle bli så att barn skulle få rösträtt så måste ju givetsvis förmyndaren ha ansvar för det precis som med allt annat. Är man ett barn som fortfarande bor hemma kan man ju inte ta ansvar för sig själv och därför inte ska ha det stora privilegiet att få välja sveriges styrande.

Kan det bli värre än idag om detta förslag skulle ,helt mot förmodan, bli verklighet?

asnan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
889869
May 14, 2005 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

Alla fjortonåringar skulle i dagens Sverige rösta på Nationaldemokraterna... Träligt men sant
Fjortis patriotismen är stor.
18 är bra, då är man tillräckligt insat för att veta
att politik är något som man överlämnar åt
stora gubbar med lika stor lön

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
889875
May 14, 2005 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Absolut inte.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
889883
May 14, 2005 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Nej!
Är man under 18 saknar man förmågan att tänka själv och röstar som sina kompissar/föräldrar, det skulle aldrig fungera och VP och ND/SD skulle ha STOR makt, tyvärr.

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 304
889884
May 14, 2005 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Jag går snart ut 3:an i Gymnasiet, tror att väldigt få vet så mycket om politik innan dem gjort samhällskunskap A, självklart finns det dem som är involverade i politik redan innan(ungdomsgrejer..) men dem får ju massa "kompisröster" eller brist på konkurrans, innan man är 18 vet man inte riktigt varför man skulle rösta på ett parti... då är man för påverkad av vad andra väljer.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
889901
May 14, 2005 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

18 år är ganska lämpligt. Kanse man skulle kunna sänka till 16 men nja. Möjligtvis om man fick göra något slags prov som bivisar att man har nog koll på partierna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 262
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL