July 23, 2002
Json_81 wrote: [quote=Dehman]Det bästa hade ju varit om man avlagt ett litet test för att se efter om man kan någon öht. på så sätt få rösträtt. =)
Det tycker jag oxå.
Ett prov som består av lite faktafrågor kring alla partier och hur de ställer sig till olika saker.
Finns så jäkla mycket folk som röstar som de gör för att de alltid gjort det eller för att deras föräldrar gör det.
Eller helt enkelt ta bort det här löjliga med att folka ska rösta och låta de som verkligen förstår vad det handlar om bestämma. 🙄
June 18, 2001
Dumt förslag. Jag tycker närmast att man bör höja gränsen. Hjärnan är knappt tillräckligt utvecklad förrän man är 21. Å andra sidan, när man blir äldre och väl har jobbat ett tag brukar man internalisera de åsikter som finns i arbetet, vilket jag kan se som ett motverkan till det breda föhållningssätt man har uppnått genom sin intelligens. Kanske ska bara 21 till 25 åringar få rösta... 😛
Här är en intressant sak att läsa:
Om moralutveckling
http://www.vtaide.com/png/Kohlberg.htm
Modern forskning visar att postkonventionellt resonerande (eller "formal logical thinking" som är den kognitiva basen för det slaget av moraliskt resonerande) nås först runt 21 års ålder (vilket är samtidigt som neuropsykologer har visat att en viktig del av hjärnan just har haft en tillväxtspurt (frontalloben - som styr känslokontroll, planerande etc.)) Dessutom är det långt ifrån alla vuxna som någonsin når den nivån. Den brukar höra samman med utbildningnivå. (stay in school!)
Alltså, en 18-åring ligger troligen på steg 3 eller 4, medan en 21-åring kan ligga på steg 5, med lite tur.
Vad den där läkaren i artikeln talar om är väl dock inte egentligen om barn och unga ska få rösta, utan om föräldrar ska få fler röster eftersom de har andra liv att ta ansvar för också, och att det är de om några som värnar om barnens bästa. Och det kan jag tycka låta väldigt förnuftigt.
Edit: ta inte alltför allvarligt på det här. Jag skrev bara ned några funderingar; jag har inte någon egentlig ståndpunkt ännu.
November 22, 2001
nilsrock wrote: [quote=Json_81][quote=Dehman]Det bästa hade ju varit om man avlagt ett litet test för att se efter om man kan någon öht. på så sätt få rösträtt. =)
Det tycker jag oxå.
Ett prov som består av lite faktafrågor kring alla partier och hur de ställer sig till olika saker.
Finns så jäkla mycket folk som röstar som de gör för att de alltid gjort det eller för att deras föräldrar gör det.
Eller helt enkelt ta bort det här löjliga med att folka ska rösta och låta de som verkligen förstår vad det handlar om bestämma. 🙄
Och vilka är det?
Nej, det är inget bra förslag, demokrati behövs och isåfall är det bättre att låta alla bestämma.
November 5, 2001
En liten grej jag funderat på: Om man är 18 klassas man som myndig. Man beräknas kunna ta eget ansvar, köra bil, rösta och t.om. kunna sitta i Sveriges riksdag. Men det är en sak man fortfarande inte får, nämligen handla på bolaget. Lite konstigt egentligen. Man får vara med och besluta i spritfrågan men man får inte köpa den.
Borde vara samma gräns för allting tycker jag.
April 14, 2002
Arny wrote: En liten grej jag funderat på: Om man är 18 klassas man som myndig. Man beräknas kunna ta eget ansvar, köra bil, rösta och t.om. kunna sitta i Sveriges riksdag. Men det är en sak man fortfarande inte får, nämligen handla på bolaget. Lite konstigt egentligen. Man får vara med och besluta i spritfrågan men man får inte köpa den.
Borde vara samma gräns för allting tycker jag.
Jopp, det är väldigt konstigt.
1 Guest(s)