Ge barnen rösträtt ?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ge barnen rösträtt ?
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
889911
May 14, 2005 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Grejen är att om man ger för unga personer rösträtt så skulle de bara rösta som sina föräldrar (eller annan person i deras närhet).

Det gör dom när dom blir äldre också i regel 😉

//Andreas

nilsrock
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
889957
May 14, 2005 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Dehman]Det bästa hade ju varit om man avlagt ett litet test för att se efter om man kan någon öht. på så sätt få rösträtt. =)

Det tycker jag oxå.
Ett prov som består av lite faktafrågor kring alla partier och hur de ställer sig till olika saker.

Finns så jäkla mycket folk som röstar som de gör för att de alltid gjort det eller för att deras föräldrar gör det.

Eller helt enkelt ta bort det här löjliga med att folka ska rösta och låta de som verkligen förstår vad det handlar om bestämma. 🙄

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
889960
May 14, 2005 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Dumt förslag. Jag tycker närmast att man bör höja gränsen. Hjärnan är knappt tillräckligt utvecklad förrän man är 21. Å andra sidan, när man blir äldre och väl har jobbat ett tag brukar man internalisera de åsikter som finns i arbetet, vilket jag kan se som ett motverkan till det breda föhållningssätt man har uppnått genom sin intelligens. Kanske ska bara 21 till 25 åringar få rösta... 😛

Här är en intressant sak att läsa:

Om moralutveckling
http://www.vtaide.com/png/Kohlberg.htm

Modern forskning visar att postkonventionellt resonerande (eller "formal logical thinking" som är den kognitiva basen för det slaget av moraliskt resonerande) nås först runt 21 års ålder (vilket är samtidigt som neuropsykologer har visat att en viktig del av hjärnan just har haft en tillväxtspurt (frontalloben - som styr känslokontroll, planerande etc.)) Dessutom är det långt ifrån alla vuxna som någonsin når den nivån. Den brukar höra samman med utbildningnivå. (stay in school!)

Alltså, en 18-åring ligger troligen på steg 3 eller 4, medan en 21-åring kan ligga på steg 5, med lite tur.

Vad den där läkaren i artikeln talar om är väl dock inte egentligen om barn och unga ska få rösta, utan om föräldrar ska få fler röster eftersom de har andra liv att ta ansvar för också, och att det är de om några som värnar om barnens bästa. Och det kan jag tycka låta väldigt förnuftigt.

Edit: ta inte alltför allvarligt på det här. Jag skrev bara ned några funderingar; jag har inte någon egentlig ståndpunkt ännu.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
889994
May 14, 2005 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

nilsrock wrote: [quote=Json_81][quote=Dehman]Det bästa hade ju varit om man avlagt ett litet test för att se efter om man kan någon öht. på så sätt få rösträtt. =)

Det tycker jag oxå.
Ett prov som består av lite faktafrågor kring alla partier och hur de ställer sig till olika saker.

Finns så jäkla mycket folk som röstar som de gör för att de alltid gjort det eller för att deras föräldrar gör det.

Eller helt enkelt ta bort det här löjliga med att folka ska rösta och låta de som verkligen förstår vad det handlar om bestämma. 🙄

Och vilka är det?
Nej, det är inget bra förslag, demokrati behövs och isåfall är det bättre att låta alla bestämma.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
890044
May 14, 2005 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

En liten grej jag funderat på: Om man är 18 klassas man som myndig. Man beräknas kunna ta eget ansvar, köra bil, rösta och t.om. kunna sitta i Sveriges riksdag. Men det är en sak man fortfarande inte får, nämligen handla på bolaget. Lite konstigt egentligen. Man får vara med och besluta i spritfrågan men man får inte köpa den.
Borde vara samma gräns för allting tycker jag.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
890053
May 14, 2005 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: En liten grej jag funderat på: Om man är 18 klassas man som myndig. Man beräknas kunna ta eget ansvar, köra bil, rösta och t.om. kunna sitta i Sveriges riksdag. Men det är en sak man fortfarande inte får, nämligen handla på bolaget. Lite konstigt egentligen. Man får vara med och besluta i spritfrågan men man får inte köpa den.
Borde vara samma gräns för allting tycker jag.

Jopp, det är väldigt konstigt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 259
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL