ge ditt boktips!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ge ditt boktips!
fruxor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 2, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

tja, tänkte ta mig ner till bokaffären på måndag, men behöver tips på vilka böcker/författare jag ska spana in!
jag läser väldigt lite böcker, och den enda boken jag egentligen läst är wheel of time, dock har jag då läst alla 10 böckerna (engelska). men jag läste ut den sista häromdan, och behöver nya böcker.. gärna en serie såsom WoT så det inte tar slut direkt, men det är inget krav.
boken/böckerna jag söker behöver inte likna den serien dock, men jag har som sagt inte läst så mycket andra böcker i mina dagar, det enda kravet jag egentligen har är att det inte handlar om typ romarna/caesar eller nått sånt.

ajust, jag läste första boken av sagan om ringen (helt okej, men orkar inte läsa resten) samt en serie om nån ninja kille, en av dom (3) böckerna hette näktergalsgolvet tror jag (en annan av dom hette grass under my pillow eller liknande), också den serien var väldigt bra fast alldeles för kort (3 böcker på typ 300 sidor var eller nått, blir så himla dyrt med så korta böcker).

så vilket tips skulle Du ge mig?
gärna en tjock bok på och på engelska.
om du bara vill tipsa om din favoritbok som jag inte alls behöver tycka om så går det givetvis också bra, men försök beskriva vad det är för sorts bok du tipsar om iaf 😉

jag kan börja och då tipsa om Wheel of Time, väldigt bra serie som påminner mycket om sagan om ringen. något som dock kan vara lite jobbigt är att han beskriver allting väldigt mycket, så det blir kanske inte fullt så mycket action som man skulle kunna hoppas på, iaf inte efter bok #3. historien delar även upp sig mycket, så det blir många personer och sidohistorier att hålla reda på, många bollar i luften helt enkelt.
huruvida det är bra eller dåligt är ju personligt.
men låt inte detta -eller det faktum att det är 10 böcker (a 700-1100sidor) + 2 som inte släppts än- skrämma dig utan börja läsa WoT nu! =)

============================================
EDIT 26/8

ok, nu behover jag hjalp igen, men lite mer specific sadan denna gang.

jag ska kopa en bok av antingen:
*david eddings (jag skulle jattegarna lasa belgariad serien, men problemet med den ar att den ar sa dyr! 200sidor typ per bok och 5 bocker a ca 120kr, usch! ).
*robin hobb (mest troligt farseer trilogyn)
*terry brooks (sword of shannara trilogy, blir tydligen valdigt bra om man orkar ta sig igenom forsta halvan av forsta boken som ar ett plagiat av LOTR)

men vilken?

jag kopte elder gods (bok1 av Dreamers) av david eddings haromdan, och blev MYCKET besviken. den lat sa bra + att jag hort sa mycket bra om eddings. fast nar jag kollade pa amazon.com sa hade den bara fatt typ 2 av 5, medans hans andra bocker hade 4-4.5 av 5, sa jag ar villig att ge han en andra chans. problemet med hans bocker ar dock priset per sida.
vad sager ni om Tamuli? jag kan fa hela den serien till ett mycket overkomligt pris.
bor man ha last dom andra serierna innan man borjar med den? ar det sa mycket 'krig' som det verkar nar man laser lite, eller har den en histora ocksa? jag vill ha lite aventyr och inte bara massa babbel om vilken strategi vi ska anvanda for att ta over omradet X blabla.

jag har inte last natt av nan av dessa forfattare (forutom elder gods som jag namnde), sa ni som har far garna dela med er huruvida dom skriver bra bocker (vilka?) eller inte.

tack!

============================================
EDIT 7/9

Jag behöver ingen mer hjälp, har massor att läsa nu, men fortsätt gärna ge era tips =)

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
914881
July 2, 2005 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Östermalms morden.

Håller på och läser den själv, är på runt 300 sidor.
Satt själv och funderade på en sådan här tråd idag. 🙂

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
914883
July 2, 2005 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har bara läst ut fyra böcker i mitt liv, alla har jag gillat starkt. Det är Triologin om härskarringen och Da Vinci Koden.

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
914884
July 2, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams, om du inte läst denna så är denna ett måste! jag antar att alla vet vad den handlar om...

gillar du lite halvläskiga och skitspännande böcker så kan jag rekomendera Dean Koontz, läs baksidor så ser du vad du gillar 😀

Matthew Reily kan jag också rekomendera, framförallt Contest. jävligt bra, lite sci fi/fantasy spänning/äventyr tror jag man kan klassa det som!

sist men inte minst måste jag rekomendera en humoristisk skruvad jävlel, Jasper Fford's The Well of Lost Plots. en väldigt skruvad bok om att man kan färdas inom böcker och om en organisation som håller koll på gränserna böckerna imellan osv. osv. man skall tydligen inte börja med denna bok utan man bör ta den första i serien. jag har dock bara läst denna och det funkade!

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
914890
July 2, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Warrir Sould - Memoir of a Navy SEAL

skriven av Chuck Pfarrer (som var en SEAL)
han skriver bla. om USA's inblandning i Beirut under 80-talet (han var på plats när 24:e MAU attackerades, 240 marinsoldater dog)

förbannat bra bok

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
914891
July 2, 2005 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara "Da Vinci koden" som är värd att nämna.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
914892
July 2, 2005 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Läser sällan (aldrig) annat än studielitteratur men, Da Vinci Koden är jag lite sugen på..

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
914894
July 2, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

"Ett svenskt geni" (av David Lagercrantz) borde pasa er nördar.. boken handlar om Håkan lantz liv å de uppfinningar han skapat.. (ubåt, gps, flygplan mm) inte läst så mkt än, men han är helt otrolig den killen!

Ivo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
914896
July 2, 2005 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

William Gibsons två trilogier plus allt annat han skrivit.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
914898
July 2, 2005 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

I ingen speciell ordning:

Solaris - Mästerverk
Lolita - se ovan
Guiden - Redan nämnd men ett måste att ha läst
Sagen om ringen - kommentarer är äverflödiga
Världarnas krig - Ack så aktuell med filmen som kommer snart
Huckleberry Finn - alltid bra bok att läsa för en lite annan syn på livet
Flugornas herre - hemsk
Vredens druvor (Grapes of wrath) - kanske inte ett måste men en jävligt bra bok
Discworld-serien - Humor, brittisk sådan, när den är som absolut bäst
Böckerna om Narnia - kanske lite mycket barnhistoria för en del, men fortfarande väldigt bra i vuxen ålder
Stolthet och fördom - Lite tveksam till att nämna denna då den har kvinnor och deras känslor i centrum
1984 - skrämmande historia om en framtida diktatur.
Djurfarmen - samma som ovan fast mycket mer humor
Moment 22 - Titeln säger det mesta
Små kvinnor - Bered dig på känslosvall
Brott och straff - Tegelsten, men ytterliggare än sådan där man bör ta sig igenom någon gång
100 år av ensamhet - Underbar berättelse om en liten by ute i ingenstans. Mycket udda och vacker.
Skattkammarön - Äventyr när det är som bäst
Greven av Monte Cristo - Se ovan men mer drama
Cyrano de Bergerac - Kärlekshistoria
Bridget Jones Dagbok - Inte läst själv men jag tänker sno mors exemplar när jag åker härifrån. Humor.

Om du vågar chansa så: Anna Karenina - En invecklad historia som kommer suga in dig

Böcker en kompis rekommenderat mig som ska läsas så snart jag hinner:
Brave new world av Aldous Huxley
The Godfather av Mario Puzo
The Alchemist av Paulo Coelho

EDIT: Glömde Terry Brooks serie om Shannara. Rekommenderas varmt till ett Fantasy-freak lik mig själv 😉

//Andreas

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
914899
July 2, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

"The reality dysfunction"trilogin av Peter F. Hamilton, tre st astjocka böcker (drygt 1200 sidor styck), sciencefiction med grova inslag av fantasy. Om du nu gillade wheel of time så vågar jag påstå att du gillar dessa. Jag har nog läst en vansinnig massa böcker (främst historia, fantasy och science fiction) genom åren, väggarna i mitt ungkarlshem är fulla med bokhyllor (förrutom luckan där projektorduken är 😉 ). Och just den trilogin hamnar i top10 listan för mig lätt.

fruxor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
914909
July 2, 2005 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Akatosh wrote: "The reality dysfunction"trilogin av Peter F. Hamilton, tre st astjocka böcker (drygt 1200 sidor styck), sciencefiction med grova inslag av fantasy. Om du nu gillade wheel of time så vågar jag påstå att du gillar dessa. Jag har nog läst en vansinnig massa böcker (främst historia, fantasy och science fiction) genom åren, väggarna i mitt ungkarlshem är fulla med bokhyllor (förrutom luckan där projektorduken är 😉 ). Och just den trilogin hamnar i top10 listan för mig lätt.

låter kanon, ska definitivt kolla upp dom böckerna!

delph1: jag har faktiskt läst alkemisten. den var hmmm.. underlig :p
inget för mig, men med tanke på dom andra böckerna du läst så gillar du den nog, folk verkar tycka den är super bra.

EDIT: jag kan passa på att fråga en sak om liftarens guide till galaxen; jag tänkte köpa den tidigare men det fanns ju massa olika böcker, dock ingen som var som den man ville ha (dvs alla böckerna samlade i 1 pocket bok, det närmsta jag kom var alla utom 1 i en vanlig bok med hyfsat liten text dock fortfarande lite väl stor).
så det jag undrar är: är det bara första lilla boken (som heter just liftarens guide till galaxen) som är bra, eller är det alla (5?) som man måste läsa?
var ett tag sedan jag kollade, så alla kanske finns samlade nu i 1 bok.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
914914
July 2, 2005 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Discworld-serien

Tänkte rekommendera samma sak.
Skriver av Terry Pratchett, den roligaste författaren du finna kan. Absolut underbara böcker! Min personliga favorit av dem jag läst är "Mort".
Discworld-böckerna (aka. Skivvärlden) finns nästan alltid att köpa på Engelska om du föredrar det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
914915
July 2, 2005 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

fruxor wrote: EDIT: jag kan passa på att fråga en sak om liftarens guide till galaxen; jag tänkte köpa den tidigare men det fanns ju massa olika böcker, dock ingen som var som den man ville ha (dvs alla böckerna samlade i 1 pocket bok, det närmsta jag kom var alla utom 1 i en vanlig bok med hyfsat liten text dock fortfarande lite väl stor).
så det jag undrar är: är det bara första lilla boken (som heter just liftarens guide till galaxen) som är bra, eller är det alla (5?) som man måste läsa?
var ett tag sedan jag kollade, så alla kanske finns samlade nu i 1 bok.

Alla fem. Borde definitivt finnas.

//Andreas

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
914919
July 2, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Profeten - Kahlil Gibran
Alkemisten - Paulo Coelho
Aniara - Harry Martinsson

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
914926
July 2, 2005 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Får väl slå ett slag för Terry Pratchett igen för att förstärka de två (eller tre) innan mig som rekommenderade hans böker. - Ta vilken som helst i Discworldserien, om du tycker om den (som jag är gaaaanska säker på att du kommer göra) så har du en himla massa böcker att läsa, vet inte hur många han skrivit, men tippar på över 20 iaf.

Om du inte bara tycker om fantasy så finns ju även "liftarens guide till galaxen" - alla i serien är värda att läsa om man tycker om humor med scifi 🙂

Av fantasy/scifi-böcker med humor, så placerar jag dessa två serier högst. Sen så finns det mycket bättre Scifi av mer "seriös" natur av t.ex. Isaac Asimov, Ray Bradbury, Aldous Huxley m.fl.

Och i resterande skönlitterära genrer finns det en uppsjö av bra författare att läsa, men jag orkar inte ge mig in på att rangordna och rekommendera dem tyvärr.

Men köp en discworldbok – jag är säker på att du inte kommer att ångra dig!

Ranta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 714
914928
July 2, 2005 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv gillar jag mest självbiografier eller liknande. Senast lästa är Joachim Poseners bok, den var väldigt intressant. Så om du är intresserad av denna kategorin kan jag rekommendera Poseners bok.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
914930
July 2, 2005 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla Dan browns böcker
Alla David Eddings böcker
Alla Terry Goodkinds böcker
Alla Dean Koontz böcker
Alla Harry Potter
Rainbow Six av Tom Clancy (Läses nu, mycket bra)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
914933
July 2, 2005 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

The holy Bible, eller på Svenska, Bibeln..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
914941
July 2, 2005 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

airman wrote: Men köp en discworldbok – jag är säker på att du inte kommer att ångra dig!

Köp Mort.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 130
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL