June 18, 2001
Skriver ned några. De är alla bland de bästa böcker jag har läst, även om det är en stor klasskillnad mellan t.ex. Coe, Kafka och Söderberg å ena sidan och William, Greene och Vance å den andra.
Jonathan Coe - What a Carve Up
Paul Auster - The New York Trilogy
Charles Williams - Descent Into Hell (Du gillar ju fantasy. Ge dig i kast med denna)
Jack Vance - The Dying Earth (Fantasy, även detta. Lättsam)
Hjalmar Söderberg - Doctor Glas (den finns översatt...ehm)
Orkar inte med fler nu.
Det mesta av Charles Bukowski är roande läsning..
Rekommenderar speciellt "Postverket".
Filmen "Barfly" är en höjdare om man gillar Bukowskis värld..
http://sv.wikipedia.org/wiki/C.....s_Bukowski
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
snyde wrote: Sven Hassel - De fördömdas legion (och de efterföljande böckerna i den serien)
Helt underbara böcker.
Har haft alla, men slarvat bort dom i en av alla flyttarna jag har gjort. 👿
Porta, lillebror och legionären är helt underbara personer.
Döden på larvfötter finns som film för övrigt.
May 12, 2005
Kizo wrote: [quote=airman]Men köp en discworldbok – jag är säker på att du inte kommer att ångra dig!
Köp Mort.
Var väl ok, men vill du garva riktigt gott så ska du köpa någon av de böcker där "hjälten" är den där fege trollkarlen. Kommer tyvärr inte ihåg vad han hette, och inte någon av titlarna heller :p
Föresten, de MÅSTE läsas på engelska. Det finns få författare som missgynnas så av att bli översatta som Terry Pratchett, då hans humor till stösta del ligger i hans übersarkastiska sätt att formulera sig, ordvitsar, etc. Mao. sånt som i bästa fall inte går att översätta, och i sämsta fall försöks översättas med någon lam svensk mening.
May 11, 2005
var på bokhandeln idag, men tyvärr glömde jag skriva ner alla böcker jag tänkte kolla upp, och med mitt minne så kom jag knappt ihåg nån 😉
dom hade dock dom 5 böckerna i liftarens guide till galaxen i 1 pocketbok, och den kostade bara 64spänn!
blev väldigt förvånad.. ännu mer förvånad blev jag när jag försökte söka om den fanns på engelska och hittade 5 tunna engelska pocketböcker med 1 historia i varje för 125kr STYCK!
aja, ska höra om dom kan beställa in den på engelska nästa gång, ska bara kolla upp om jag eventuellt ska köpa några andra böcker först.
March 7, 2004
Kanske inte rätt genre men jag vill ännu en gång slå ett slag för "torsk" av Mark Kurlansky
http://www.bokus.com/b/9173247.....rch_result
Sen kan jag rekommendera Redwall böckerna av Brian Jacques, skriva för barn men jag gillar dem 8D
EDIT: Harry Potter böckerna är klart läsvärda också
May 11, 2005
ok, nu behover jag hjalp igen, men lite mer specific sadan denna gang.
jag ska kopa en bok av antingen:
*david eddings (jag skulle jattegarna lasa belgariad serien, men problemet med den ar att den ar sa dyr! 200sidor typ per bok och 5 bocker a ca 120kr, usch! ).
*robin hobb (mest troligt farseer trilogyn)
*terry brooks (sword of shannara trilogy, blir tydligen valdigt bra om man orkar ta sig igenom forsta halvan av forsta boken som ar ett plagiat av LOTR)
men vilken?
jag kopte elder gods (bok1 av Dreamers) av david eddings haromdan, och blev MYCKET besviken. den lat sa bra + att jag hort sa mycket bra om eddings. fast nar jag kollade pa amazon.com sa hade den bara fatt typ 2 av 5, medans hans andra bocker hade 4-4.5 av 5, sa jag ar villig att ge han en andra chans. problemet med hans bocker ar dock priset per sida.
vad sager ni om Tamuli? jag kan fa hela den serien till ett mycket overkomligt pris.
bor man ha last dom andra serierna innan man borjar med den? ar det sa mycket 'krig' som det verkar nar man laser lite, eller har den en histora ocksa? jag vill ha lite aventyr och inte bara massa babbel om vilken strategi vi ska anvanda for att ta over omradet X blabla.
jag har inte last natt av nan av dessa forfattare (forutom elder gods som jag namnde), sa ni som har far garna dela med er huruvida dom skriver bra bocker (vilka?) eller inte.
EDIT:
nan namnde att malloreon ar uppfoljaren till belgariad (samma karaktarer etc), och att elenium inte har nanting alls att gora med dom tidigare serierna (och tamuli sedan ar uppfoljaren till den).
stammer det?
November 27, 2003
Druid of Shannare är bättre i min mening, men att bara läsa en av böckerna löst ur serien är nog inte speciellt bra överhuvudtaget. Jag gillade faktiskt den serien och den är ganska lik LOTR på sätt och vis genom att den handlar en hel del om resande och sällskapets upplevelser.
//Andreas
December 26, 2001
obelix wrote: [quote=snyde]Sven Hassel - De fördömdas legion (och de efterföljande böckerna i den serien)
Helt underbara böcker.
Har haft alla, men slarvat bort dom i en av alla flyttarna jag har gjort. 👿
Porta, lillebror och legionären är helt underbara personer.
Döden på larvfötter finns som film för övrigt.
Jo fast den filmen är lite sär 😛
Sven Hassel - Monte Cassino
March 11, 2003
Egentligen tycker jag att Shannara-böckerna var rätt tama. Inget jag skulle rekommendera. David Eddings var väl sådär, men det kändes inte heller som en riktig höjdare.
Egentligen borde du läsa färdigt Härskarringen, då du har tagit dig igenom den besvärligaste delen. Den första är jobbig för de flesta.
Annars om du vill läsa fantasy, så är Raymond Feists Riftwar-trilogi jäkligt bra. Jag har läst den, och läst om den flera gånger.
Någon ville läsa roliga böcker. Ett bra tips är att läsa John Steinbeck. Vissa av hans böcker är helt fantastiskt roliga, mitt i misären han porträtterar. Det är inte ofta jag skrattar för mig själv när jag läser, men jag gjorde det när jag läste hans "Det stora kalaset". Helt underbar bok.
Jag ser att många rekommenderar Dan Browns "Da Vinci-koden". Jag förstår inte varför. I mitt tycke så var den rätt tråkig, förutsägbar och inte alls någon perfekt historia.
Paulo Coelhos Alkemisten blev jag rekommenderad av min tjej. Jag läste den, och kan fortfarande inte förstå varför den har blivit så stor? Ganska tråkig, och inte särskilt nyskapande.
Sven Hassels fru skrev ganska bra, men frågan är väl om man kan säga att de böckerna är särskilt bra? De är underhållande pojkböcker, och vissa är riktigt roliga. Men de är ju inte direkt litterära mästerverk.....;)
1 Guest(s)