ge ditt boktips!|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ge ditt boktips!
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
942221
August 26, 2005 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Laguna wrote: Sven Hassel berättade sin historia based on hans upplevelser :bok: vilket imo gör dom väldigt intressanta. Hans fru? 😕

Det var hans fru som skrev böckerna. Hon var utbildad på Köpenhamns universitet, och danska litteraturforskare har idag på skoj jämfört hennes texter från universitetstiden med böckerna om Sven Hassel, och konstaterat att det troligtvis var hon som skrev dem. Det gick ett program på P1 om det för något år sedan.
Utöver det så är böckerna rena lögnerna rent faktamässigt. Hassel påstår sig ha varit på alla frontavsnitt samtidigt, Nordafrika och östfronten i operationer som pågick samtidigt och liknande. Rena skrönor alltså.
Utöver det var Sven Hassel troligtvis inte med i tyska armen särskilt många dagar. Det tvistas om han överhuvudtaget var med i kriget, eller om han bara tramsade omkring i Köpenhamn.
Men visst, böckerna är underhållande, men absolut inget baserat på fakta.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
942222
August 26, 2005 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Harry Potter är ju skoj 8D

Laguna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 342
942231
August 26, 2005 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Laguna]Sven Hassel berättade sin historia based on hans upplevelser :bok: vilket imo gör dom väldigt intressanta. Hans fru? 😕

Det var hans fru som skrev böckerna. Hon var utbildad på Köpenhamns universitet, och danska litteraturforskare har idag på skoj jämfört hennes texter från universitetstiden med böckerna om Sven Hassel, och konstaterat att det troligtvis var hon som skrev dem. Det gick ett program på P1 om det för något år sedan.
Utöver det så är böckerna rena lögnerna rent faktamässigt. Hassel påstår sig ha varit på alla frontavsnitt samtidigt, Nordafrika och östfronten i operationer som pågick samtidigt och liknande. Rena skrönor alltså.
Utöver det var Sven Hassel troligtvis inte med i tyska armen särskilt många dagar. Det tvistas om han överhuvudtaget var med i kriget, eller om han bara tramsade omkring i Köpenhamn.
Men visst, böckerna är underhållande, men absolut inget baserat på fakta.

Roger that 🙁

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
942249
August 26, 2005 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Druid of Shannare är bättre i min mening, men att bara läsa en av böckerna löst ur serien är nog inte speciellt bra överhuvudtaget. Jag gillade faktiskt den serien och den är ganska lik LOTR på sätt och vis genom att den handlar en hel del om resande och sällskapets upplevelser.

//Andreas

Säg den högfantasy som inte gör det. LOTR räcker, sedan har man läst dem alla. :blink:

Jerry
Member
Medlem
942251
August 26, 2005 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Paulo Coelhos Alkemisten blev jag rekommenderad av min tjej. Jag läste den, och kan fortfarande inte förstå varför den har blivit så stor? Ganska tråkig, och inte särskilt nyskapande.

Badkarsfilosofi är populärt...

Jerry
Member
Medlem
942253
August 26, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

fruxor wrote: ok, nu behover jag hjalp igen, men lite mer specific sadan denna gang.

jag ska kopa en bok av antingen:
*david eddings (jag skulle jattegarna lasa belgariad serien, men problemet med den ar att den ar sa dyr! 200sidor typ per bok och 5 bocker a ca 120kr, usch! ).
*robin hobb (mest troligt farseer trilogyn)
*terry brooks (sword of shannara trilogy, blir tydligen valdigt bra om man orkar ta sig igenom forsta halvan av forsta boken som ar ett plagiat av LOTR)

men vilken?

Eddings, Belgarion-serien. The Belgariad är väl den engelska titeln?
Nåväl, den gillade jag bäst. Iofs kanske det var för att jag inte hade läst någon fantasy innan.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
942259
August 26, 2005 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Delph1]Druid of Shannare är bättre i min mening, men att bara läsa en av böckerna löst ur serien är nog inte speciellt bra överhuvudtaget. Jag gillade faktiskt den serien och den är ganska lik LOTR på sätt och vis genom att den handlar en hel del om resande och sällskapets upplevelser.

//Andreas

Säg den högfantasy som inte gör det. LOTR räcker, sedan har man läst dem alla. :blink:

Touché 😉

//Andreas

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
942286
August 26, 2005 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

När lammen tystnar är bra...

Andreas Galistel
Member
Medlem
942306
August 26, 2005 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: Harry Potter är ju skoj 8D

Nja, jag håller inte riktigt med om det. Jag tyckte det var rätt plågsam läsning om man väntar sig Fantasy. Det är en barnbok först och främst.

//Andreas

M3duz@
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
942325
August 26, 2005 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Här är några böcker jag kan komma på just nu, ingen bestämd ordning, det var några av dom böcker jag kom på just nu, dom flesta kom jag på pga att dom låg och skräpade här i mitt rum ^^:

Douglas adams:
- Liftarens Guide till galaxen
- Restaurangen vid slutet av universum
- Livet, universum och allting
- Ajöss och tack för fisken
- I stort sett menlös

Philip Pullman:
- Guldkompassen
- Den skarpa eggen
- Bärnstenskikaren

Jan Guillou:
- Vägen till Jerusalem
- Tempelriddaren
- Riket vid vägens slut
- Arvet efter Arn
- Häxornas försvarare
- Tjuvarnas Marknad
- Coq Rouge
- Den demokratiske terroristen
- I nationens intresse
- Fiendens fiende
- Den hedervärde mördaren
- Vendetta
- Ingen mans land
- Den enda segern
- I hennes majestäts tjänst
- En medborgare höjd över varje misstanke

Harry winter:
- Operation Garbo - En thriller om en möjlig verklighet
- Operation Garbo II - Slutet
- Operation Garbo III - Upplösningen

Väinö Linna:
- Okänd soldat

Dan Brown
- Änglar och Demoner
- Da Vinchi Koden

Henning Mankell
- Innan Frosten
- Brandvägg

Tom Clancy
- Summan av skräck
- Red Rabbit

Gerald Seymour
- Öga för Öga

Peter Wright
- Spycatcher

Ed McBain
- Serien om 87de (har läst ca 20 av dom 50 böckerna)

fruxor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
942533
August 27, 2005 - 1:59 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Druid of Shannare är bättre i min mening, men att bara läsa en av böckerna löst ur serien är nog inte speciellt bra överhuvudtaget. Jag gillade faktiskt den serien och den är ganska lik LOTR på sätt och vis genom att den handlar en hel del om resande och sällskapets upplevelser.

//Andreas

jag vet inte riktigt om jag missförstod dig, men självklart ska jag läsa hela serien (om den nu inte är alldeles för dålig som Elder Gods var). problemet är att välja första boken (som då blir serien jag påbörjar

Jerry wrote:
Eddings, Belgarion-serien. The Belgariad är väl den engelska titeln?
Nåväl, den gillade jag bäst. Iofs kanske det var för att jag inte hade läst någon fantasy innan.

jag bor i australien, så det är mycket möjligt att den heter annorlunda hemma 😛
är påväg till köpcentret nu, och det lutar åt serien Elenium av David Eddings. men jag hinner nog ändra mig 5 gånger till innan jag är där..

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
942536
August 27, 2005 - 5:54 am
sp_Permalink sp_Print

Kultklassiker; Is Harry On The Boat? Papillion är bra den med.

Pulchi
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 150
942548
August 27, 2005 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Sprängaren av Liza Marklund e då de bästa jag nånsin har läst 🙂 håller på med prime time nu få se hur bra den e 😀

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
942568
August 27, 2005 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Sprängaren var helt OK, sedan gick det bara utför. Prime Time ångrar jag att jag ens läste baksidan på 😛

Jag rekommenderar helt klart alla böcker av David Baldacci, för jäkla bra. Bäst att beställa dem från cdon.com tycker jag, billigt och de har oftast dem alla på engelska också. Annars är Tom Clancy riktigt bra också!

Deranged
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
942650
August 27, 2005 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Trådskaparen,

jag tycker absolut att du ska läsa Robin Hobbs böcker, och helt rätt så ska du börja med Farseer trilogin, alla rte trilogier hon släppt hänger ihop, även om det inte är sådär otroligt uppenbart i den andra (Liveship Traders). Mycket bra böcker och jag kunde iallafall inte släppa dem ifrån mig. 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
942689
August 27, 2005 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

fruxor wrote: [quote=Delph1]Druid of Shannare är bättre i min mening, men att bara läsa en av böckerna löst ur serien är nog inte speciellt bra överhuvudtaget. Jag gillade faktiskt den serien och den är ganska lik LOTR på sätt och vis genom att den handlar en hel del om resande och sällskapets upplevelser.

//Andreas

jag vet inte riktigt om jag missförstod dig, men självklart ska jag läsa hela serien (om den nu inte är alldeles för dålig som Elder Gods var). problemet är att välja första boken (som då blir serien jag påbörjar

Ah ok, men Shannaras kung är den som utspelar sig först faktiskt 😉
Den är dock lite fristående från de andra sju.

//Andreas

fruxor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
947409
September 7, 2005 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag behöver ingen mer hjälp, har massor att läsa nu, men fortsätt gärna ge era tips =)
Har sista boken kvar av Elenium att läsa, och sedan ska jag ge mig på Reality Dysfunction trilogin av Peter F Hamilton (3 böcker a 1200sidor+, tack till Akatosh).. och därimellan nångång måste jag lösa WoT #11 (släpps i oktober).

Hursomhelst, jag kan tipsa om The Elenium trilogin av David Eddings, helt okej faktiskt, mycket bättre än jag trodde. Har bara läst dom 2 första böckerna, men jag tvivlar på att den sista är sämre 😛
Är rätt standard fantasy, fast jag gillar "hjälten", han är grym på sitt sätt, men inte på något som helst sätt överdriven som i ungefär alla fantasy böcker.

Lite svårt att beskriva böckerna utan att råka ge nån spoiler, men det handlar om Sparhawk som är en Pandion knight, och även blivit utnämn till Queens Champion. Tyvärr så blir drottningen sjuk, och Sparhawk ger sig ut på äventyr för att försöka rädda henne.

hmm, det där lite ju inte speciellt intressant alls, aja..

Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
947419
September 7, 2005 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man får låna tråden med en fråga skulle det vara mycket uppskattat. Jag undrar vad boken heter där det är någon kille som låter en tärning avgöra hans öde.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
947453
September 7, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Bennos wrote: Om man får låna tråden med en fråga skulle det vara mycket uppskattat. Jag undrar vad boken heter där det är någon kille som låter en tärning avgöra hans öde.

The diceman. Luke Rhineheart.
Ganska bra bok faktiskt. Eller var det i alla fall för 15 år sedan.....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 401
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL