March 11, 2003
Laguna wrote: Sven Hassel berättade sin historia based on hans upplevelser :bok: vilket imo gör dom väldigt intressanta. Hans fru? 😕
Det var hans fru som skrev böckerna. Hon var utbildad på Köpenhamns universitet, och danska litteraturforskare har idag på skoj jämfört hennes texter från universitetstiden med böckerna om Sven Hassel, och konstaterat att det troligtvis var hon som skrev dem. Det gick ett program på P1 om det för något år sedan.
Utöver det så är böckerna rena lögnerna rent faktamässigt. Hassel påstår sig ha varit på alla frontavsnitt samtidigt, Nordafrika och östfronten i operationer som pågick samtidigt och liknande. Rena skrönor alltså.
Utöver det var Sven Hassel troligtvis inte med i tyska armen särskilt många dagar. Det tvistas om han överhuvudtaget var med i kriget, eller om han bara tramsade omkring i Köpenhamn.
Men visst, böckerna är underhållande, men absolut inget baserat på fakta.
December 26, 2001
denstore wrote: [quote=Laguna]Sven Hassel berättade sin historia based on hans upplevelser :bok: vilket imo gör dom väldigt intressanta. Hans fru? 😕
Det var hans fru som skrev böckerna. Hon var utbildad på Köpenhamns universitet, och danska litteraturforskare har idag på skoj jämfört hennes texter från universitetstiden med böckerna om Sven Hassel, och konstaterat att det troligtvis var hon som skrev dem. Det gick ett program på P1 om det för något år sedan.
Utöver det så är böckerna rena lögnerna rent faktamässigt. Hassel påstår sig ha varit på alla frontavsnitt samtidigt, Nordafrika och östfronten i operationer som pågick samtidigt och liknande. Rena skrönor alltså.
Utöver det var Sven Hassel troligtvis inte med i tyska armen särskilt många dagar. Det tvistas om han överhuvudtaget var med i kriget, eller om han bara tramsade omkring i Köpenhamn.
Men visst, böckerna är underhållande, men absolut inget baserat på fakta.
Roger that 🙁
June 18, 2001
Delph1 wrote: Druid of Shannare är bättre i min mening, men att bara läsa en av böckerna löst ur serien är nog inte speciellt bra överhuvudtaget. Jag gillade faktiskt den serien och den är ganska lik LOTR på sätt och vis genom att den handlar en hel del om resande och sällskapets upplevelser.
//Andreas
Säg den högfantasy som inte gör det. LOTR räcker, sedan har man läst dem alla. :blink:
June 18, 2001
fruxor wrote: ok, nu behover jag hjalp igen, men lite mer specific sadan denna gang.
jag ska kopa en bok av antingen:
*david eddings (jag skulle jattegarna lasa belgariad serien, men problemet med den ar att den ar sa dyr! 200sidor typ per bok och 5 bocker a ca 120kr, usch! ).
*robin hobb (mest troligt farseer trilogyn)
*terry brooks (sword of shannara trilogy, blir tydligen valdigt bra om man orkar ta sig igenom forsta halvan av forsta boken som ar ett plagiat av LOTR)men vilken?
Eddings, Belgarion-serien. The Belgariad är väl den engelska titeln?
Nåväl, den gillade jag bäst. Iofs kanske det var för att jag inte hade läst någon fantasy innan.
November 27, 2003
Jerry wrote: [quote=Delph1]Druid of Shannare är bättre i min mening, men att bara läsa en av böckerna löst ur serien är nog inte speciellt bra överhuvudtaget. Jag gillade faktiskt den serien och den är ganska lik LOTR på sätt och vis genom att den handlar en hel del om resande och sällskapets upplevelser.
//Andreas
Säg den högfantasy som inte gör det. LOTR räcker, sedan har man läst dem alla. :blink:
Touché 😉
//Andreas
March 5, 2004
Här är några böcker jag kan komma på just nu, ingen bestämd ordning, det var några av dom böcker jag kom på just nu, dom flesta kom jag på pga att dom låg och skräpade här i mitt rum ^^:
Douglas adams:
- Liftarens Guide till galaxen
- Restaurangen vid slutet av universum
- Livet, universum och allting
- Ajöss och tack för fisken
- I stort sett menlös
Philip Pullman:
- Guldkompassen
- Den skarpa eggen
- Bärnstenskikaren
Jan Guillou:
- Vägen till Jerusalem
- Tempelriddaren
- Riket vid vägens slut
- Arvet efter Arn
- Häxornas försvarare
- Tjuvarnas Marknad
- Coq Rouge
- Den demokratiske terroristen
- I nationens intresse
- Fiendens fiende
- Den hedervärde mördaren
- Vendetta
- Ingen mans land
- Den enda segern
- I hennes majestäts tjänst
- En medborgare höjd över varje misstanke
Harry winter:
- Operation Garbo - En thriller om en möjlig verklighet
- Operation Garbo II - Slutet
- Operation Garbo III - Upplösningen
Väinö Linna:
- Okänd soldat
Dan Brown
- Änglar och Demoner
- Da Vinchi Koden
Henning Mankell
- Innan Frosten
- Brandvägg
Tom Clancy
- Summan av skräck
- Red Rabbit
Gerald Seymour
- Öga för Öga
Peter Wright
- Spycatcher
Ed McBain
- Serien om 87de (har läst ca 20 av dom 50 böckerna)
May 11, 2005
Delph1 wrote: Druid of Shannare är bättre i min mening, men att bara läsa en av böckerna löst ur serien är nog inte speciellt bra överhuvudtaget. Jag gillade faktiskt den serien och den är ganska lik LOTR på sätt och vis genom att den handlar en hel del om resande och sällskapets upplevelser.
//Andreas
jag vet inte riktigt om jag missförstod dig, men självklart ska jag läsa hela serien (om den nu inte är alldeles för dålig som Elder Gods var). problemet är att välja första boken (som då blir serien jag påbörjar
Jerry wrote:
Eddings, Belgarion-serien. The Belgariad är väl den engelska titeln?
Nåväl, den gillade jag bäst. Iofs kanske det var för att jag inte hade läst någon fantasy innan.
jag bor i australien, så det är mycket möjligt att den heter annorlunda hemma 😛
är påväg till köpcentret nu, och det lutar åt serien Elenium av David Eddings. men jag hinner nog ändra mig 5 gånger till innan jag är där..
January 28, 2003
Sprängaren var helt OK, sedan gick det bara utför. Prime Time ångrar jag att jag ens läste baksidan på 😛
Jag rekommenderar helt klart alla böcker av David Baldacci, för jäkla bra. Bäst att beställa dem från cdon.com tycker jag, billigt och de har oftast dem alla på engelska också. Annars är Tom Clancy riktigt bra också!
June 14, 2005
Trådskaparen,
jag tycker absolut att du ska läsa Robin Hobbs böcker, och helt rätt så ska du börja med Farseer trilogin, alla rte trilogier hon släppt hänger ihop, även om det inte är sådär otroligt uppenbart i den andra (Liveship Traders). Mycket bra böcker och jag kunde iallafall inte släppa dem ifrån mig. 🙂
November 27, 2003
fruxor wrote: [quote=Delph1]Druid of Shannare är bättre i min mening, men att bara läsa en av böckerna löst ur serien är nog inte speciellt bra överhuvudtaget. Jag gillade faktiskt den serien och den är ganska lik LOTR på sätt och vis genom att den handlar en hel del om resande och sällskapets upplevelser.
//Andreas
jag vet inte riktigt om jag missförstod dig, men självklart ska jag läsa hela serien (om den nu inte är alldeles för dålig som Elder Gods var). problemet är att välja första boken (som då blir serien jag påbörjar
Ah ok, men Shannaras kung är den som utspelar sig först faktiskt 😉
Den är dock lite fristående från de andra sju.
//Andreas
May 11, 2005
Jag behöver ingen mer hjälp, har massor att läsa nu, men fortsätt gärna ge era tips =)
Har sista boken kvar av Elenium att läsa, och sedan ska jag ge mig på Reality Dysfunction trilogin av Peter F Hamilton (3 böcker a 1200sidor+, tack till Akatosh).. och därimellan nångång måste jag lösa WoT #11 (släpps i oktober).
Hursomhelst, jag kan tipsa om The Elenium trilogin av David Eddings, helt okej faktiskt, mycket bättre än jag trodde. Har bara läst dom 2 första böckerna, men jag tvivlar på att den sista är sämre 😛
Är rätt standard fantasy, fast jag gillar "hjälten", han är grym på sitt sätt, men inte på något som helst sätt överdriven som i ungefär alla fantasy böcker.
Lite svårt att beskriva böckerna utan att råka ge nån spoiler, men det handlar om Sparhawk som är en Pandion knight, och även blivit utnämn till Queens Champion. Tyvärr så blir drottningen sjuk, och Sparhawk ger sig ut på äventyr för att försöka rädda henne.
hmm, det där lite ju inte speciellt intressant alls, aja..
March 11, 2003
Bennos wrote: Om man får låna tråden med en fråga skulle det vara mycket uppskattat. Jag undrar vad boken heter där det är någon kille som låter en tärning avgöra hans öde.
The diceman. Luke Rhineheart.
Ganska bra bok faktiskt. Eller var det i alla fall för 15 år sedan.....
3 Guest(s)