October 2, 2003
Tja.
Jag är på jakt efter lite krigsböcker i stil med dessa som jag har läst och gillade mkt.
"Attack! Mitt liv som kommandosoldat" Av Andy McNab
"Elitstyrka SAS:Från ökenkrigare till Ghost Force" Av Ken Connor
Har "Tigerns käftar" Av Tom Clancy hemma men har inte läst den så jag vet inte om jag gillar den ännu. Han har ju gjort många böcker annars.
Alla tips mottages.
February 23, 2004
Andy MacNab har fler bra krigsböcker, kolla på Bravo två noll etc.
October 2, 2003
Tack för tipsen! 🙂
Hittade även dessa när jag kollade runt, kan kanske va nått:
Operation Garbo II:
http://www.internetbokhandeln......9175662116
Eller SAS:historien om världens mest berömda elitförband
http://www.internetbokhandeln......9137120603
December 26, 2001
Sven Hassel skriver kanonböcker, var med under andra världskriget och stred under den tyska flaggan.
January 12, 2004
Laguna wrote: Sven Hassel skriver kanonböcker, var med under andra världskriget och stred under den tyska flaggan.
roliga böcker om man vill ha fiktion
March 11, 2003
Laguna wrote: Sven Hassel skriver kanonböcker, var med under andra världskriget och stred under den tyska flaggan.
Sven Hassel stred troligtvis inte en minut under kriget. Möjligtvis med danska servitriser, men knappast mer.
January 12, 2004
denstore wrote: [quote=Laguna]Sven Hassel skriver kanonböcker, var med under andra världskriget och stred under den tyska flaggan.
Sven Hassel stred troligtvis inte en minut under kriget. Möjligtvis med danska servitriser, men knappast mer.
precis, dessutom så är det väl konstaterat att han måste ha haft en dubbelgångare om han ska ha upplevt allt han skrivit om...
December 26, 2001
denstore wrote: [quote=Laguna]Sven Hassel skriver kanonböcker, var med under andra världskriget och stred under den tyska flaggan.
Fortfarande Rolig/bra läsning
March 11, 2003
Laguna wrote: [quote=denstore][quote=Laguna]Sven Hassel skriver kanonböcker, var med under andra världskriget och stred under den tyska flaggan.
Fortfarande Rolig/bra läsning
Jovisst är det underhållande läsning, men jag ville bara påpeka att författaren till "Sven Hassel"-böckerna troligtvis inte lämnade Danmark en sekund under kriget, och därför inte direkt bidrar med någon autenticitet.
Men visst, som pojk och ungdomsböcker så är de helt OK, och jag kan fortfarande plocka fram någon av dem ibland.
Dock så föredrar jag att nostalgiläsa någon av de tre första Biggles-böckerna i så fall. Johns var trots allt med i kriget, och de tre första, "Biggles i strid", "Biggles stridsflygaren" och "Biggles åter i elden" är faktiskt bland de bättre skildringarna av flygkriget på västfronten under första världskriget, och baserades på egna upplevelser.
Vad han skrev senare bör väl egentligen undvikas av mognare läsare, men just de tre böckerna kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta.
1 Guest(s)