March 17, 2002
Ja, då är jag återigen tillbaka vid datornördandet.
Ni gamla stofiler har nog inte saknat mig, förutom Skiroy då som jag vet är lite på mig 😉
Hursomhelst så vet jag inte varför jag delar med mig utav det här, utan det blir nog för att jag inte har något bättre för mig.
Några kanske minns att jag startade en tråd om hur jag och en polare höll på att renovera dennes Chevrolet Camaro -73, detta projekt lades åt sidan för min del.
Camaron står i dagsläget ännu inte helt färdig, men snart så, dessvärre är ju detta nu något utanför mitt område.
Istället vart jag indraget i ett annat team, som redan innehaver en racefärdig racebil.
Nämligen en Pontiac LeMans -72...
För er som förstår något om bilar, så följer lite rolig information, för er andra... ja, deal with it.
Det mesta, dvs typ allt är ombyggt, förutom originalkarossen som är kvar, med undantag för motorhuv och baklucka i plast.
Bilen är både front och backhalfad, dvs nästan ett helt rörramschassie.
Innuti har det såklart fortsatts på en helbur enligt dragracing reglementet, som tillåter bilen att gå 7.50 på 402 meter.
All originalinredning är borta och alla rutor förutom vindrutan är ersatta utav plastrutor som är fastbultade.
En hemmagjord instrumentbräda i aluminium, klädd i svart infinner sig i bilen, och två Cobra racestolar.
Något mer får inte plats pga vikt och att hjulhusen bak är så enormt stora.
Under huven gömmer sig en 448 kubiktums Cheva bigblock motor med mycket godis, den bänkades till 645 hästkrafter utan överladdning.
Utöver det finns även ett tvåstegs lustgaskit som i runda slängar ger 300 hästkrafter till.
Nytt för i år är att det sitter en vortech centrifugalkompressor på bilen, och målet är en siffra på en bit över 1000hp.
För tillfället håller vi på och jobbar med kompressordrivningen, då det felat lite hitills 😉
Självklart måste man få ner effekten i backen, vilket vi iallafall försöker få till med ett ordentligt 4-links chassie med Koni dämpare bak som kan justeras i rebound, bound och allt det andra 😉
Fram sitter *host host* en volvo 240 framvagn med hålborrade 240 turbo bromsar och justerbara dämpare.
Bilen har som bäst gått 8.88 på 402 meter, och 240 i slutfart...
Så precis under 9 sec på 0-240 km/h, detta med sugmotorn.
Dock med lustgas...
Bilen är en gatubil, så den körs en del på gatan, rullar t.o.m närmare 1000mil per år 😉
Speciellt nu när vår dragbil havererade...
Här följer ett filmklipp från gatan, där chassiet är för hårt och vår förare inte lärt sig hantera effekten ännu, så det spann över 200 meter, detta med 10,5 tums breda bakdäck.
Filmen är från Birka cupen, vi kom om bilen precis i slutet, sen justerade vi om chassiet och såg till att piska alla bilar vi mötte den kvällen 😉
http://megageekboy.ramnet.se/f.....camaro.avi
Håll ögonen öppna i nästa Bilsport, finns en risk att det står en del om bilen efter våran vinst i V8 Max Street klassen på En Dag På Strippen Tullinge 😉
Det var min lilla rapport från vad jag håller på med på fritiden nuförtiden...
MVH Megageekboy AKA Jackson från Brillko Racing...
http://www.brillko.se
Oldschool member since 2002.
March 17, 2002
optimuz wrote: satt och spela upp de fem första sekunderna av filmen i nån minut 😀 fan va gött ljudet det är i bilarna 🙂
Hehe, vi kör ju dubbla 4 tums som går ut på samma sida 😉
Sitter tydligen ljuddämpare på, full flow var det garanterat 😉
Ryter på ganska härligt vid 7500 rpm 😀
Oldschool member since 2002.
September 12, 2001
MegaGeekBoy wrote: [quote=Delph1]Flaggan var grädden på moset verkligen 😀
//Andreas
Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...
Ja han som förlorade racet kom ju tvåa. 😉
March 17, 2002
skiroy wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=Delph1]Flaggan var grädden på moset verkligen 😀
//Andreas
Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...
Ja han som förlorade racet kom ju tvåa. 😉
Det var en värdig förlust mot en rodd som gjorde 0-315 km/h på 8 sec, trodde du redan varit på mig om det där? 😉
Andra paltsen är första förloraren, visst...
Men erkänn, lite starkt var det att ta sig ner till belgien utan lastbilen, sen pajja LeMansen och ändå komma tvåa? 😉
Oldschool member since 2002.
September 12, 2001
MegaGeekBoy wrote: [quote=skiroy][quote=MegaGeekBoy][quote=Delph1]Flaggan var grädden på moset verkligen 😀
//Andreas
Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...
Ja han som förlorade racet kom ju tvåa. 😉
Det var en värdig förlust mot en rodd som gjorde 0-315 km/h på 8 sec, trodde du redan varit på mig om det där? 😉
Andra paltsen är första förloraren, visst...
Men erkänn, lite starkt var det att ta sig ner till belgien utan lastbilen, sen pajja LeMansen och ändå komma tvåa? 😉
Jadå...och det med en bakvagn som inte fungerar helt optimalt heller.
October 31, 2003
skiroy wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=skiroy][quote=MegaGeekBoy][quote=Delph1]Flaggan var grädden på moset verkligen 😀
//Andreas
Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...
Ja han som förlorade racet kom ju tvåa. 😉
Det var en värdig förlust mot en rodd som gjorde 0-315 km/h på 8 sec, trodde du redan varit på mig om det där? 😉
Andra paltsen är första förloraren, visst...
Men erkänn, lite starkt var det att ta sig ner till belgien utan lastbilen, sen pajja LeMansen och ändå komma tvåa? 😉
Jadå...och det med en bakvagn som inte fungerar helt optimalt heller.
Kanske skulle byta till en Mopar, den skulle aldrig gått sönder.
September 12, 2001
Ja...i mitt tycke så är returen lite för snabb.
Är ju meningen att bakändan ska tryckas ner för mer vikt på bakhjulen.
Men det där kan du ju.
När det gäller att den drar åt höger när fäste finns kan vara en fråga om inställningar av bakvagnen. ( hoppas jag )
En bekant hade ett likartat problem men i hans fall så berodde detta på att länkarmsinfästningen på höger sida sviktade och därmed styrde bakaxeln bilen något åt höger.
Det kostade tid och kraft.
March 17, 2002
Jo, vi hade inte justerat om chassiet efter belgien, så det var hårt satt...
På kvällens andra repa skuttade den iväg mycket friskare med mjukare chassie.
Att den drar åt höger när det är preppat var för att 4-linken var lite snett inställd, så det ska vi ordna upp.
Sen kommer det bli betydligt bättre...
Har ju redan 60-fot på 1,3 sec.
MoparPower:
Med tanke på att bilen glev av en domkraft och skadade styrväxeln och lite till så tror jag inte det skulle spelat nån roll om det var Mopar eller inte 😉
När en sån vikt trillar ner slår det ganska hårt.
Oldschool member since 2002.
December 11, 2002
MegaGeekBoy wrote: [quote=skiroy][quote=MegaGeekBoy][quote=Delph1]Flaggan var grädden på moset verkligen 😀
//Andreas
Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...
Ja han som förlorade racet kom ju tvåa. 😉
Men erkänn, lite starkt var det att ta sig ner till belgien utan lastbilen, sen pajja LeMansen och ändå komma tvåa? 😉
Jag har startat sist och vunnit och det var mot 33 andra förare. Fast det kanske var för att jag chansade på slicks och de andra fegisarna körde regndäck? :bgrin:
Härligt med lite mera motorsport folk här. Om det så är rakt fram eller om det svänger kvittar ju, så länge det är en motor och fyra hjul är det intressant!
March 17, 2002
Joni^ wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=skiroy][quote=MegaGeekBoy][quote=Delph1]Flaggan var grädden på moset verkligen 😀
//Andreas
Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...
Ja han som förlorade racet kom ju tvåa. 😉
Men erkänn, lite starkt var det att ta sig ner till belgien utan lastbilen, sen pajja LeMansen och ändå komma tvåa? 😉
Jag har startat sist och vunnit och det var mot 33 andra förare. Fast det kanske var för att jag chansade på slicks och de andra fegisarna körde regndäck? :bgrin:
Härligt med lite mera motorsport folk här. Om det så är rakt fram eller om det svänger kvittar ju, så länge det är en motor och fyra hjul är det intressant!
Hjälper till inom banracing också 😉
I belgien var motståndet hårt, det vart alla klasser ihopslagna sen i fighten om King of Europe, som det var, så vi fick möta lite 4WD också, dels SycloneRobban från GBG, och en Skyline med V12 och quad-turbos 🙂
Oldschool member since 2002.
September 17, 2003
hehe all heder åt stippen alltså, men det tuffaste
är juh ändå när det går på tvären? (??!! 🙂 )
Var det någon mer än jag som var i Norge i helgen
och kollade på NM i Breisladd (Drifting) ?
Där fanns för övrigt en hel del manliga bilar som
tex. ITS FUNs 911 =) , o många andra välkända
bilar.
(var juh till 90% andra saker än drifting där, gatrace
o porsche challenge, billjudstävlingar, bil-babe tävlingar
osv osv)
(P-A slog nytt svenskt rekord i överladdad framhjulsdrift
11:28 i Piteå för er som inte visste 😉 )
Väldigt of topic men det handlar om bilar o blev så glad =)
October 31, 2003
slaim wrote: hehe all heder åt stippen alltså, men det tuffaste
är juh ändå när det går på tvären? (??!! 🙂 )
Hehe, jag har bara kört Dodgen på häv en gång, returen skickade ner båda mina passagerare på golvet(galonsäten och inga bälten) :)R
EDIT: MegaGeekBoy vad kör ni med för bakaxel?
Förresten tror jag fullständigt på att en Mopar skulle mulat domkraften istället 😀
2 Guest(s)