Geekboys avancemang inom bilvärlden...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Geekboys avancemang inom bilvärlden...
megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 11, 2005 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, då är jag återigen tillbaka vid datornördandet.
Ni gamla stofiler har nog inte saknat mig, förutom Skiroy då som jag vet är lite på mig 😉
Hursomhelst så vet jag inte varför jag delar med mig utav det här, utan det blir nog för att jag inte har något bättre för mig.

Några kanske minns att jag startade en tråd om hur jag och en polare höll på att renovera dennes Chevrolet Camaro -73, detta projekt lades åt sidan för min del.
Camaron står i dagsläget ännu inte helt färdig, men snart så, dessvärre är ju detta nu något utanför mitt område.

Istället vart jag indraget i ett annat team, som redan innehaver en racefärdig racebil.
Nämligen en Pontiac LeMans -72...
För er som förstår något om bilar, så följer lite rolig information, för er andra... ja, deal with it.

Det mesta, dvs typ allt är ombyggt, förutom originalkarossen som är kvar, med undantag för motorhuv och baklucka i plast.
Bilen är både front och backhalfad, dvs nästan ett helt rörramschassie.
Innuti har det såklart fortsatts på en helbur enligt dragracing reglementet, som tillåter bilen att gå 7.50 på 402 meter.
All originalinredning är borta och alla rutor förutom vindrutan är ersatta utav plastrutor som är fastbultade.
En hemmagjord instrumentbräda i aluminium, klädd i svart infinner sig i bilen, och två Cobra racestolar.
Något mer får inte plats pga vikt och att hjulhusen bak är så enormt stora.

Under huven gömmer sig en 448 kubiktums Cheva bigblock motor med mycket godis, den bänkades till 645 hästkrafter utan överladdning.
Utöver det finns även ett tvåstegs lustgaskit som i runda slängar ger 300 hästkrafter till.
Nytt för i år är att det sitter en vortech centrifugalkompressor på bilen, och målet är en siffra på en bit över 1000hp.
För tillfället håller vi på och jobbar med kompressordrivningen, då det felat lite hitills 😉

Självklart måste man få ner effekten i backen, vilket vi iallafall försöker få till med ett ordentligt 4-links chassie med Koni dämpare bak som kan justeras i rebound, bound och allt det andra 😉
Fram sitter *host host* en volvo 240 framvagn med hålborrade 240 turbo bromsar och justerbara dämpare.

Bilen har som bäst gått 8.88 på 402 meter, och 240 i slutfart...
Så precis under 9 sec på 0-240 km/h, detta med sugmotorn.
Dock med lustgas...

Bilen är en gatubil, så den körs en del på gatan, rullar t.o.m närmare 1000mil per år 😉
Speciellt nu när vår dragbil havererade...

Här följer ett filmklipp från gatan, där chassiet är för hårt och vår förare inte lärt sig hantera effekten ännu, så det spann över 200 meter, detta med 10,5 tums breda bakdäck.
Filmen är från Birka cupen, vi kom om bilen precis i slutet, sen justerade vi om chassiet och såg till att piska alla bilar vi mötte den kvällen 😉

http://megageekboy.ramnet.se/f.....camaro.avi

Håll ögonen öppna i nästa Bilsport, finns en risk att det står en del om bilen efter våran vinst i V8 Max Street klassen på En Dag På Strippen Tullinge 😉

Det var min lilla rapport från vad jag håller på med på fritiden nuförtiden...

MVH Megageekboy AKA Jackson från Brillko Racing...
http://www.brillko.se

Oldschool member since 2002.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
919261
July 11, 2005 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

satt och spela upp de fem första sekunderna av filmen i nån minut 😀 fan va gött ljudet det är i bilarna 🙂

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
919262
July 11, 2005 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: satt och spela upp de fem första sekunderna av filmen i nån minut 😀 fan va gött ljudet det är i bilarna 🙂

Hehe, vi kör ju dubbla 4 tums som går ut på samma sida 😉
Sitter tydligen ljuddämpare på, full flow var det garanterat 😉
Ryter på ganska härligt vid 7500 rpm 😀

Oldschool member since 2002.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
919304
July 11, 2005 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Flaggan var grädden på moset verkligen 😀

//Andreas

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
919351
July 11, 2005 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Flaggan var grädden på moset verkligen 😀

//Andreas

Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...

Oldschool member since 2002.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
919354
July 11, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

MegaGeekBoy wrote: [quote=Delph1]Flaggan var grädden på moset verkligen 😀

//Andreas

Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...

Ja han som förlorade racet kom ju tvåa. 😉

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
919356
July 11, 2005 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=Delph1]Flaggan var grädden på moset verkligen 😀

//Andreas

Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...

Ja han som förlorade racet kom ju tvåa. 😉

Det var en värdig förlust mot en rodd som gjorde 0-315 km/h på 8 sec, trodde du redan varit på mig om det där? 😉
Andra paltsen är första förloraren, visst...
Men erkänn, lite starkt var det att ta sig ner till belgien utan lastbilen, sen pajja LeMansen och ändå komma tvåa? 😉

Oldschool member since 2002.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
919359
July 11, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

MegaGeekBoy wrote: [quote=skiroy][quote=MegaGeekBoy][quote=Delph1]Flaggan var grädden på moset verkligen 😀

//Andreas

Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...

Ja han som förlorade racet kom ju tvåa. 😉

Det var en värdig förlust mot en rodd som gjorde 0-315 km/h på 8 sec, trodde du redan varit på mig om det där? 😉
Andra paltsen är första förloraren, visst...
Men erkänn, lite starkt var det att ta sig ner till belgien utan lastbilen, sen pajja LeMansen och ändå komma tvåa? 😉

Jadå...och det med en bakvagn som inte fungerar helt optimalt heller.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
919373
July 11, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=skiroy][quote=MegaGeekBoy][quote=Delph1]Flaggan var grädden på moset verkligen 😀

//Andreas

Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...

Ja han som förlorade racet kom ju tvåa. 😉

Det var en värdig förlust mot en rodd som gjorde 0-315 km/h på 8 sec, trodde du redan varit på mig om det där? 😉
Andra paltsen är första förloraren, visst...
Men erkänn, lite starkt var det att ta sig ner till belgien utan lastbilen, sen pajja LeMansen och ändå komma tvåa? 😉

Jadå...och det med en bakvagn som inte fungerar helt optimalt heller.

Kanske skulle byta till en Mopar, den skulle aldrig gått sönder. wink

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
919377
July 11, 2005 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte riktigt.
Bakaxeln verkar hålla men reaktionen i starten är inte helt optimalt i mitt tycke.
Antigen för hård eller så drar bilen för mycket åt höger när fäste finns.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
919386
July 11, 2005 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tittade på filmen och den "returnerar"(?) lite hårt, va? sen släpper den lite. Medhåll? (fast få ner 1000hk=lätt problematiskt)

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
919390
July 11, 2005 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja...i mitt tycke så är returen lite för snabb.
Är ju meningen att bakändan ska tryckas ner för mer vikt på bakhjulen.
Men det där kan du ju.

När det gäller att den drar åt höger när fäste finns kan vara en fråga om inställningar av bakvagnen. ( hoppas jag )
En bekant hade ett likartat problem men i hans fall så berodde detta på att länkarmsinfästningen på höger sida sviktade och därmed styrde bakaxeln bilen något åt höger.
Det kostade tid och kraft.

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
919416
July 11, 2005 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, vi hade inte justerat om chassiet efter belgien, så det var hårt satt...
På kvällens andra repa skuttade den iväg mycket friskare med mjukare chassie.
Att den drar åt höger när det är preppat var för att 4-linken var lite snett inställd, så det ska vi ordna upp.
Sen kommer det bli betydligt bättre...
Har ju redan 60-fot på 1,3 sec.

MoparPower:
Med tanke på att bilen glev av en domkraft och skadade styrväxeln och lite till så tror jag inte det skulle spelat nån roll om det var Mopar eller inte 😉
När en sån vikt trillar ner slår det ganska hårt.

Oldschool member since 2002.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
919433
July 11, 2005 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

MegaGeekBoy wrote: [quote=skiroy][quote=MegaGeekBoy][quote=Delph1]Flaggan var grädden på moset verkligen 😀

//Andreas

Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...

Ja han som förlorade racet kom ju tvåa. 😉

Men erkänn, lite starkt var det att ta sig ner till belgien utan lastbilen, sen pajja LeMansen och ändå komma tvåa? 😉

Jag har startat sist och vunnit och det var mot 33 andra förare. Fast det kanske var för att jag chansade på slicks och de andra fegisarna körde regndäck? :bgrin:
Härligt med lite mera motorsport folk här. Om det så är rakt fram eller om det svänger kvittar ju, så länge det är en motor och fyra hjul är det intressant!

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
919439
July 11, 2005 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni^ wrote: [quote=MegaGeekBoy][quote=skiroy][quote=MegaGeekBoy][quote=Delph1]Flaggan var grädden på moset verkligen 😀

//Andreas

Hehe, ja...
Vi hade den på när vi var i Belgien veckan innan och körde på King of Europe, gissa vem som kom tvåa 😉
Lät helt enkelt flaggan sitta kvar efter det...

Ja han som förlorade racet kom ju tvåa. 😉

Men erkänn, lite starkt var det att ta sig ner till belgien utan lastbilen, sen pajja LeMansen och ändå komma tvåa? 😉

Jag har startat sist och vunnit och det var mot 33 andra förare. Fast det kanske var för att jag chansade på slicks och de andra fegisarna körde regndäck? :bgrin:
Härligt med lite mera motorsport folk här. Om det så är rakt fram eller om det svänger kvittar ju, så länge det är en motor och fyra hjul är det intressant!

Hjälper till inom banracing också 😉
I belgien var motståndet hårt, det vart alla klasser ihopslagna sen i fighten om King of Europe, som det var, så vi fick möta lite 4WD också, dels SycloneRobban från GBG, och en Skyline med V12 och quad-turbos 🙂

Oldschool member since 2002.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
Member Since:
April 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
919554
July 12, 2005 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Haha såg er på en dag på stripen i tullinge 😉

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
919627
July 12, 2005 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Fyra aggregat... det är inte dåligt det :p

slaim
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
Member Since:
September 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
919635
July 12, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe all heder åt stippen alltså, men det tuffaste
är juh ändå när det går på tvären? (??!! 🙂 )

Var det någon mer än jag som var i Norge i helgen
och kollade på NM i Breisladd (Drifting) ?
Där fanns för övrigt en hel del manliga bilar som
tex. ITS FUNs 911 =) , o många andra välkända
bilar.
(var juh till 90% andra saker än drifting där, gatrace
o porsche challenge, billjudstävlingar, bil-babe tävlingar
osv osv)

(P-A slog nytt svenskt rekord i överladdad framhjulsdrift
11:28 i Piteå för er som inte visste 😉 )

Väldigt of topic men det handlar om bilar o blev så glad =)

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
919654
July 12, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

slaim wrote: hehe all heder åt stippen alltså, men det tuffaste
är juh ändå när det går på tvären? (??!! 🙂 )

Hehe, jag har bara kört Dodgen på häv en gång, returen skickade ner båda mina passagerare på golvet(galonsäten och inga bälten) :)R

EDIT: MegaGeekBoy vad kör ni med för bakaxel?
Förresten tror jag fullständigt på att en Mopar skulle mulat domkraften istället 😀

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
919664
July 12, 2005 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Filmen är från Birka Cup? Kan bara säga att det är idioter som pysslar med olaglig racing på vanlig väg... Håll er till banorna isf!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 321
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL