Genetik och etik|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Genetik och etik
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 23, 2005 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nått en ganska intessant del av min Cellbiolgi-kurs nu. Vi hade en ganska öppen diskussion idag om just etiken inom genetik. Tänker inte då på kloning utan främst på ärvda genetiska defekter och sjukdomar. Tänkte dra några exempel för er och se hur ni tänker.

Ex1:
Din far har precis fått cancer. Din farfar dog i samma cancer. Du vet inte om det är en ärftlig form av cancer. Din bror vill under inga omständigheter veta. Vore det rätt att kolla upp om det är en ärftlig form?

Ex2: (lite extrem)
Du har testat ditt och din partners ännu icke födda dotter för om den bär på den defekta gen som bär på en ovanligt aggresiv form av bröstcancer och får veta att hon bär på den. Hon kommer med största sannolikhet att behöva operera bort båda brösten relativt tidigt om hon ska kunna klara leva. Annars kommer hon dö innan hon fyllt 40.

(recessiv innebär att du måste ärva genen från både mor och far för att det ska visa sig)
Ex3:
Du har inom din släkt en recessiv nervsjukdom som innebär att fostret kommer födas med extrema smärtor och senare avlida under ett tidigt skede. Din respektive har samma sjukdom inom sin familj.

Nu har ni lite att fundera på 😉

//Andreas

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
954178
September 23, 2005 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok den här då..

Du behöver svalka dig en varm sommardag och bestämmer dig för att köpa en glass, men du hinner inte välja vilken smak du vill ha innan det är din tur att handla. Kön bakom dig blir bara längre och längre, i stundens hetta säger du att du vill ha vanilj, för att direkt efter du fått glassen ångra dig. Du gillar ju inte ens vanilj. Äter du glassen?

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
954180
September 23, 2005 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Ex1:
Din far har precis fått cancer. Din farfar dog i samma cancer. Du vet inte om det är en ärftlig form av cancer. Din bror vill under inga omständigheter veta. Vore det rätt att kolla upp om det är en ärftlig form?

Av hänsyn till min bror? Om jag vill veta för egen del så kollar jag väl upp det, men skiter i att berätta resultatet för brorsan om han inte vill veta. Hans vilja i det fallet borde inte påverka min rätt att ta reda på det för egen visshet.

Delph1 wrote: Ex2: (lite extrem)
Du har testat ditt och din partners ännu icke födda dotter för om den bär på den defekta gen som bär på en ovanligt aggresiv form av bröstcancer och får veta att hon bär på den. Hon kommer med största sannolikhet att behöva operera bort båda brösten relativt tidigt om hon ska kunna klara leva. Annars kommer hon dö innan hon fyllt 40.

Beror väl på hur långt gången graviditeten är. Är abort möjlig, så är det abort som gäller i det läget för min ofödda dotters skull. (förutsatt att min partner är med på det)

Delph1 wrote: (recessiv innebär att du måste ärva genen från både mor och far för att det ska visa sig)
Ex3:
Du har inom din släkt en recessiv nervsjukdom som innebär att fostret kommer födas med extrema smärtor och senare avlida under ett tidigt skede. Din respektive har samma sjukdom inom sin familj.

Om tester visar att fostret kommer födas på det viset, så är det abort utan att blinka.

Ni kanske undrar varför jag är så pro-abort. Jag vill helt enkelt att mina barn ska ha de bästa möjligheterna för ett bra liv. Vet jag med säkerhet att barnet kommer genomlida ett helvete av något slag så tänker inte jag vara den som utsätter mitt barn frivilligt för det. Angående bröstcancer-scenariot så skulle jag väldigt mycket lyssna på vad min partner har att säga eftersom hon lättare kan relatera till hur det skulle vara att förlora sina bröst i bräcklig ålder. För egen del så skulle jag ju älska min dotter lika mycket även om hon saknar bröst eller lemmar, men jag försöker se det ur barnets perspektiv.

Andreas Galistel
Member
Medlem
954187
September 23, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: *humor som försvar?*

Bättre kan du allt 😉

dreamweaver wrote: Av hänsyn till min bror? Om jag vill veta för egen del så kollar jag väl upp det, men skiter i att berätta resultatet för brorsan om han inte vill veta. Hans vilja i det fallet borde inte påverka min rätt att ta reda på det för egen visshet.

Om det nu visar sig att det är ärftligt så kommer du alltså att gå och bära på vetskapen om att du och din bror kan komma att drabbas av deta helvete. Det skulle inte tynga menar du?

Ang. aborterna så är det givetvis en intressant fråga det med, men jag hoppas att dom flesta inser att det är ett gemensamt beslut och att det är ett alternativ om än ett inte speciellt lockande sådant. Inte intresserad av att diskutera abort i denna tråd dock.

//Andreas

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
954190
September 23, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad läser du till, läkare?

1) Finns ingenting som hindrar att man tar reda på det för egen del.
2) Föder troligen barnet. Svårt att veta nu.
3) I do the dirty deed och kontrollerar sedan barnet tidigt för att se om man kan behålla det eller om man måste göra abort. Eventuellt är konstbefruktning en bättre metod. Ja, jag satsar nog på det senare.

Jerry
Member
Medlem
954191
September 23, 2005 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

Om det nu visar sig att det är ärftligt så kommer du alltså att gå och bära på vetskapen om att du och din bror kan komma att drabbas av deta h*****e. Det skulle inte tynga menar du?

//Andreas

Jag tror det tynger mer att inte veta. Dessutom ger vetskapen möjlighet att skjuta upp spridningen, om det är vad man väljer att göra.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
954196
September 23, 2005 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Ex1:

Visst vore det rätt, han behöver inte få veta resultatet...

Delph1 wrote: Ex2: (lite extrem)

Menar du om man ska föda eller göra abort???

Om så så ser jag inget fel att behålla barnet.

Delph1 wrote: Ex3:

Har skulle jag nog välja abort.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
954200
September 23, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Delph1]Om det nu visar sig att det är ärftligt så kommer du alltså att gå och bära på vetskapen om att du och din bror kan komma att drabbas av deta h*****e. Det skulle inte tynga menar du?

//Andreas

Jag tror det tynger mer att inte veta.

^ What he said.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
954203
September 23, 2005 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Vill jag veta har jag rätt att veta men kan ju vara snäll och hålla det för mig själv.

2. Abort, jag tycker att sålänge en människa inte är född så är det fortfarande okej att hindra den från att födas med massa otrevligheter.

3. Abort här med.

Andreas Galistel
Member
Medlem
954209
September 23, 2005 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Menar du om man ska föda eller göra abort???

Jag har redan försökt väga liknande saker och allt jag kommit fram till att jag skulle göra väldigt mycket för att slippa hamna i en sådan här sits.

Jerry wrote: Vad läser du till, läkare?

Läser Biomedicinsk kemi, möjligtvis att man kompletterar till läkare sen. Det är ett av många alternativ just nu 🙂

//Andreas

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
954219
September 23, 2005 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=abishai]*humor som försvar?*

Bättre kan du allt 😉

Kan och kan, men jag vill inte.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
954221
September 23, 2005 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: 1. Vill jag veta har jag rätt att veta men kan ju vara snäll och hålla det för mig själv.

2. Abort, jag tycker att sålänge en människa inte är född så är det fortfarande okej att hindra den från att födas med massa otrevligheter.

3. Abort här med.

Jerry
Member
Medlem
954223
September 23, 2005 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Läser Biomedicinsk kemi, möjligtvis att man kompletterar till läkare sen. Det är ett av många alternativ just nu 🙂

Gör det, så drar vi iväg med msf sedan. 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
954226
September 23, 2005 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Delph1] Läser Biomedicinsk kemi, möjligtvis att man kompletterar till läkare sen. Det är ett av många alternativ just nu 🙂

Gör det, så drar vi iväg med msf sedan. 🙂

Det vore helt klart ett intressant vägval i livet 🙂

//Andreas

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
954232
September 23, 2005 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=obelix]Menar du om man ska föda eller göra abort???

Jag har redan försökt väga liknande saker och allt jag kommit fram till att jag skulle göra väldigt mycket för att slippa hamna i en sådan här sits.

//Andreas

Jag kan säga att generellt så finns det många anledningar till att jag skulle föredra abort framför att barnet föds.

Andreas Galistel
Member
Medlem
954249
September 23, 2005 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Delph1][quote=obelix]Menar du om man ska föda eller göra abort???

//Andreas

Jag kan säga att generellt så finns det många anledningar till att jag skulle föredra abort framför att barnet föds.

Har både den största respekt och förståelse för det.

//Andreas

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
954392
September 24, 2005 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

1. Skulle ta reda på det, men hålla resultatet för mig själv.

2. Abort, för barnets skull

3. Abort, även här för barnets skull.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
954450
September 24, 2005 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Många lever ett värdigt och produktivt liv trots att de lider av hemska, ärftliga sjukdomar. Att abortera för att presumtivt skona personen från ett imperfekt liv är inte ditt eget val, enligt mig.

När det kommer till ärftligheten, så är det väl aldrig säkert att alla barnen ärver sjukdomen. Det beror väl på vävnadstyp och liknande i många fall. Inte heller är det ovanligt att genetiska sjukdomar hoppar över en generation lite då och då. Bara för att du testar dig, så betyder det inte att din bror får samma resultat, eller att den eventuella sjukdomen bryter ut.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
954533
September 24, 2005 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror ändå att jag skulle kolla på den första.

på den andra så skulle jag låta barnet födas och sen operera det. vad jag har förstått så går det ju att skapa fejk bröst.

vid den tredje så är det svårt, om fostret har fått de två generna och således blivit sjuk så är jag nästan rädd att jag skulle be den blivande moderna att gå med på abort i hänsyn av barnet. detta om det med 100% säkerhet är sjuk och kommer att lida så svårt.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
954543
September 24, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Anser inte att foster har vad man i folkmun kallar för liv. Så enligt mig är det fritt fram att göra abort osv på dom två sista. Förutsatt att kvinnan min är med på det.

Jag anser att valet är ens eget, eftersom personen i fråga inte existerar och aldrig har existerat. Det är fel (enligt mig) att tänka retroaktvit i nuet, "Åh det kunde ha blivit en så bra människa". Det spelar ju absolut ingen roll för framtiden har inte hänt än. Det är ju bättre att göra det rätt från början, med provrörsbefruktning t.ex.

Det är som med ett hus. Har man börjat bygga det fel så gör man om från scratch. "åhh det kunde ha blivit så fint". Bollocks. Det har inte bott någon i det huset så ingen kommer att sakna det.

Jag skulle iaf vilja veta vad folk tycker om att man provrörsbefruktar. Och att man t.ex. väljer embryon med de bästa förutsättningarna. Eller att man till och med rensar den på ärftliga åkommor.
Nå?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 316
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL