Genetik och etik|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Genetik och etik
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
954559
September 24, 2005 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: När det kommer till ärftligheten, så är det väl aldrig säkert att alla barnen ärver sjukdomen. Det beror väl på vävnadstyp och liknande i många fall. Inte heller är det ovanligt att genetiska sjukdomar hoppar över en generation lite då och då. Bara för att du testar dig, så betyder det inte att din bror får samma resultat, eller att den eventuella sjukdomen bryter ut.

Nja, det är extremt ovanligt att en sjukdom skippar en generation om anlaget är dominant och är det recessivt, och man har bägge, är det ännu ovanligare, men visst händer det. Chansen är dock väldigt liten och då beror det på så många andra faktorer att jag frågeställningen här hade nog blivit lite väl svår. 😉

Ang. testet har du helt rätt. Brodern kan mycket väl vara frisk. Du kan dock komma att bära på vetskapen att han kan insjukna i cancer. Ingen rolig kunskap direkt. 🙁

//Andreas

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
954601
September 24, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=denstore]När det kommer till ärftligheten, så är det väl aldrig säkert att alla barnen ärver sjukdomen. Det beror väl på vävnadstyp och liknande i många fall. Inte heller är det ovanligt att genetiska sjukdomar hoppar över en generation lite då och då. Bara för att du testar dig, så betyder det inte att din bror får samma resultat, eller att den eventuella sjukdomen bryter ut.

Nja, det är extremt ovanligt att en sjukdom skippar en generation om anlaget är dominant och är det recessivt, och man har bägge, är det ännu ovanligare, men visst händer det. Chansen är dock väldigt liten och då beror det på så många andra faktorer att jag frågeställningen här hade nog blivit lite väl svår. 😉

Ang. testet har du helt rätt. Brodern kan mycket väl vara frisk. Du kan dock komma att bära på vetskapen att han kan insjukna i cancer. Ingen rolig kunskap direkt. 🙁

//Andreas

Såväl jag som mina syskon har testat oss för att se om vi bär på min faders sjukdom. Jag och min broder är skonade, medans min syster har anlaget. Dock så är det väldigt sällsynt att den bryter ut hos kvinnor.
Saken är väl i alla fall att min far hade svåra smärtor, men ett mycket produktivt och bra liv. Och jag tror att han aldrig hade utvecklats till den människa som han var, om inte han hade levt ett liv med sjukdom. Ingen i hans familj var akademiker, och min fattiga farmor hade nog inte propsat så hårt på att han skulle få läsa vidare om det inte vore för hans sjukdom.
Jag är inte ens säker på att han hade kommit så långt som han gjorde om det inte vore för hans klena fysik. Intellektet ersatte hans fysiska företräden, helt enkelt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
954632
September 24, 2005 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Såväl jag som mina syskon har testat oss för att se om vi bär på min faders sjukdom. Jag och min broder är skonade, medans min syster har anlaget. Dock så är det väldigt sällsynt att den bryter ut hos kvinnor.
Saken är väl i alla fall att min far hade svåra smärtor, men ett mycket produktivt och bra liv. Och jag tror att han aldrig hade utvecklats till den människa som han var, om inte han hade levt ett liv med sjukdom. Ingen i hans familj var akademiker, och min fattiga farmor hade nog inte propsat så hårt på att han skulle få läsa vidare om det inte vore för hans sjukdom.
Jag är inte ens säker på att han hade kommit så långt som han gjorde om det inte vore för hans klena fysik. Intellektet ersatte hans fysiska företräden, helt enkelt.

Ska/vill inte rota alltför mycket i det där så jag låter bli.

Dock vet jag själv exakt hur det där är att leva med en stor tyngd och för min egen del så är jag väldigt delad, men jag vet att det gjorde mig till en bättre människa.

//Andreas

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
954843
September 25, 2005 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

1. Ta reda på det och hålla det för mig själv

2. Abort

3. Abort (Sedan skaffa mig en ny partner alternativt aldrig skaffa barn.)

T0FFE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 454
955038
September 25, 2005 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

"Lider" själv av en ögonsjukdom som gör att jag bara ser 0,2 på varje öga.
Sjukdomen har ett sånt där fint latinskt namn som jag aldrig lyckas komma ihåg men som sagt ser dåligt gör jag.
Saken med min sjukdom är att min morfar har den och att den sedan går via mamma (som inte har den) och sedan ner till mig så detta betyder att om jag bara får söner så stannar sjukdomen med mig.
Eftersom jag har "lidit" av den hela mitt liv så vet jag alltså inte hur det är att se bra men jag försöker alltid se det positiva i det hela.. jag har lärt mig att lösa saker själv eftersom jag hatar att bli särbehandlad.

Mitt fall kanske inte är lika extremt som sakerna som Delph1 nämnde men jag känner att det är ungefär samma sak med dom exemplen.
Med andra ord så tycker jag det är fel eftersom dom flesta lär sig att leva med sina problem och förhoppningsvis blir starkare av dom.
Fast det är ju bara min åsikt :bok:

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
955519
September 26, 2005 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad sa du? Etik, låter intressant...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 301
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL