October 1, 2003
Vad tycker ni om detta ? att forskare t.ex kan ta en gen från en fisk och sätta in i en potatis gener för att potatisen ska bli mer tålig mot frost t.ex ?
Vad tycker ni om genmodiferad mat överhuvudtaget ? vad är bra ? vad är dåligt ? Varför ? :bok:
Jag är faktiskt granne med Plupp..
May 17, 2002
pewe` wrote: Vad tycker ni om detta ? att forskare t.ex kan ta en gen från en fisk och sätta in i en potatis gener för att potatisen ska bli mer tålig mot frost t.ex ?
Vad tycker ni om genmodiferad mat överhuvudtaget ? vad är bra ? vad är dåligt ? Varför ? :bok:
de har ju hållit på så i flera hundra år så, jag lider inte..
May 17, 2002
pewe` wrote: varför tycker du så ?
[edit] Skulle uppskatta utförliga svar 🙂 [/edit]
ok. Odlare har hållit på att förädla och korsa olika sorter i urminnes tider. Bara för att man helt plötsligt kan korsa en tomat med en blåval istället för korn med vete så förändrar det inte saken jättemycket, tycker jag. Sedan så är det så i naturen att den starkaste alltiv vinner, om man då hittar på någon überväxt på kemisk väg som slår ut alla "normala" växter så är ju inte det jättenbra. Slutsats: Lagom är bäst!
btw: är detta ett skolarbete?
October 1, 2003
Bogus: Aaah sägs ju att vi gjort det i flera tusen år 🙂 ganska tufft igentligen.
coalan... det skulle inte vara helt omöjligt, men då skulle man ju göra det för en anledning t.ex att de skulle kunna simma 😐 ah du förstår vad jag menar.
Jag är faktiskt granne med Plupp..
March 20, 2003
Istället för att hålla mig helt till ämnet så drar jag en annan grej.
Jag får alltid leta som fan för att hitta mat som inte är kravmärkt, ta tex ägg....nästan alla ägg som säljs är från "frigående" höns precis som om de skulle vara godare.
Istället för att kunna köpa 6pack, som jag hinner äta upp, så får jag köpa 12pack bara för att visa att jag vill ha ägg från inträngda plågade hönor som inte gör massa annat tjafs istället för att värpa ägg.
Följden blir att jag alltid får släng 5-6 ägg för att de hinner bli dåliga vilket gör att jag oftare får byta soppåse och behöva ta de jobbiga 5 stegen _upp_ för trappan för att slänga skräpet.
Varför går jag inte ner istället kanske ngn frågar sig....jo för att jag bor bara ett halvplan upp och har inget sopnedkast på vägen ut.....så det är en jääävligt stor uppoffring jag gör för att fortsätta kunna köpa billiga ägg....
Kom ihåg att den dagen det inte finns billigt mat.....är det DITT fel.
January 15, 2004
Pim_ wrote: Istället för att hålla mig helt till ämnet så drar jag en annan grej.
Jag får alltid leta som fan för att hitta mat som inte är kravmärkt, ta tex ägg....nästan alla ägg som säljs är från "frigående" höns precis som om de skulle vara godare.
Istället för att kunna köpa 6pack, som jag hinner äta upp, så får jag köpa 12pack bara för att visa att jag vill ha ägg från inträngda plågade hönor som inte gör massa annat tjafs istället för att värpa ägg.
Följden blir att jag alltid får släng 5-6 ägg för att de hinner bli dåliga vilket gör att jag oftare får byta soppåse och behöva ta de jobbiga 5 stegen _upp_ för trappan för att slänga skräpet.
Varför går jag inte ner istället kanske ngn frågar sig....jo för att jag bor bara ett halvplan upp och har inget sopnedkast på vägen ut.....så det är en jääävligt stor uppoffring jag gör för att fortsätta kunna köpa billiga ägg....Kom ihåg att den dagen det inte finns billigt mat.....är det DITT fel.
Gå ihopp med en annan äggätare och dela på ett flak, då får du ju ett 6-pack. Annars kan du tänka på hur mycket roligt du kan ha med 6 ruttna ägg. Du kan t ex slänga dom i huvudet på någon.
1 Guest(s)