Genteknik - Dagens heta debattämne!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Genteknik - Dagens heta debattämne!
Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 277
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 10, 2006 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla vet nog vid det här lagret att man genmanipulerar djur och så. Ex självlysande grisar (lyser grönt) eller att kor producerar mer mjölk. Det är bara en tidsfråga innan de kommer hålla på i samma utsträckning med människan som de gör imot djur.

Men VEM? (staten, företag, försäkringsbolag m.m) har rätten egentligen att se på dina gener? Vem har tillåtelse att se på det varje människa har unikt?
Diskutera, för och emot! Vill se en livlig debatt 🙂

http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1022198
March 10, 2006 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Utan tvekan vår tids mest tveeggade vapen. Det finns en oändlig potential bakom det och möjlighet att lösa en stor mängd av våra nuvarande problem; svält, epidemier, m.m.

Med tanke på att man faktiskt för första gången är på väg att utveckla ett fungerande HIV-vaccin med hjälp av det så tycker jag det är urbota korkat att dra all genteknik över samma kant.

Att hålla på att mixtra med den mänskliga genpoolen är dock inget jag stöder, men genteknik kan absolut vara något positivt.

//Andreas

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1022218
March 10, 2006 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man skulle mecka till någon gen så vissa defekter/sjukdommar försvinner, typ som ett vaccin visst men att man ska göra någon "über soldate" är ju inte något possitivt.

Men i framtiden kommer världen förmodligen se ut som filmen "Gattaca" och soldater/polis ersätts av just "Über soldater".....

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1022255
March 11, 2006 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Dom enda som har rätt, enligt mig, att titta på mina gener är Polisen i en brottsundersökning, eller läkarna för att kolla sjukdomar.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1022256
March 11, 2006 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

Det sjuka är att ett företag kan ta patent på dina gener.

Säg att dina gener skulle innehålla botemedlet til AIDS, och ett företag upptäcker det, då har dom rätt att ta patent på dessa generna, så att du inte kan sälja dom för egen vinning. 😮

Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 277
1022318
March 11, 2006 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Det sjuka är att ett företag kan ta patent på dina gener.

Säg att dina gener skulle innehålla botemedlet til AIDS, och ett företag upptäcker det, då har dom rätt att ta patent på dessa generna, så att du inte kan sälja dom för egen vinning. 😮

Då kan man se det på den andra sidan med: Varför kan inte företag som i gott syfte käna pengar på dina gener och göra världen (ta bort sjukdomar etc) till en bättre plats. Vi lever ändå i ett demokratiskt land där man får göra i stort sett vad man vill. Blir det inte då ett väldigt likt kommunistiskt samhälle där en person styr o ställer om vi ska begränsa tillåtelsen? Om ex ett stort multiinternationellt företag skulle få titta på mina gener för att hitta ett botemedel till AIDS skulle jag mer än gärna vilja ge en bit DNA.
Tänk dig ett par föräldrar som lider av en allvarlig sjukdom, inte kan få barn - Tänk dig eftersom vi har den stora kunskapen att om vi skulle ta bort den sjukliga ärtfliga sjukdomen skulle de kunna få ett helt friskt barn? Barnet skulle få det mycket tryggare och leva ett bättre liv än om den ex skulle vara missbildad eller så. Dock blir barnet troligtvis inte lyckligare då det är den psykiska faktorn som föräldrarna ger som gör en lycklig.

OBS! Detta är inte mina tankar helt och hållet utan ser ifrån bådas perspektiv! Både för och emot!

Motparten till det blir ju såklart: Kommer det inte bli en gendiskreminering på företaget om de kan se att du har en sjukdom och kommer vara sjuk ganska ofta?
Är det etiskt rätt att manipulera DNA?

Dock kan man ju då fråga sig: Människan har i många tusenår ex avlat fram speciella raser. Den snabba hunden med den snabba hunden så man får en snabb avkomma som kan tävla. Är det etiskt rätt att göra så? Det förekommer ju mycket inavel i sånna branscher.

Man vet ej idag om det finns några bieffekter då denna forskning är splitterny, hur vet vi att det inte kommer spridas i naturen och förändra hela ekosystemet.
När kaninerna rymde i australien så förökades de ohyggligt snabbt eftersom de inte hade några naturliga fiender. Det rubbade hela ekosystemet och raser/arter har utrotats. Människan har också även utrotat tusentals arter. Varför ska man inte tillåta den nya tekniken när vi har kunskapen?

OBS! Säger det igen - jag tar inte ställning till någon av mina inlägg här. Det enda jag vill se är en debatt här. Finns inget rätt och fel.

((((Detta är ett skolprojekt jag håller på med - att diskutera både över nätet, , bekanta och obekanta, familj, vänner och främst många politker))))

http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1022325
March 11, 2006 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har tagit patent på min kropp så att sno mina gener är ett brott mot patentlagen 😉

Jag är jävligt för genmanipulation, tänk dig om 3-400 år när du ska gifta dig, då är det bara och gå till närmaste mcdonalds och skapa dig en fru!

Femenisterna kommer vara historia..!

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1022354
March 11, 2006 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle knappast bli ledsen om jag hade blivit 10cm längre, 20kg mer muskler, högre intelligens och vara helt frisk.

Tycker det är rätt upprörande om man kan förhindra hjärtproblem hos sitt barn med genetik men skiter i det.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1022523
March 11, 2006 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Det sjuka är att ett företag kan ta patent på dina gener.

Kan inte jag ta patent på minna egna gener?

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1022609
March 11, 2006 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

det mest tveeggade vapnet vi har är vår egen intelligens 😛
Tack vare den har vi inte kunnat ha en särskilt bra evolution senaste ...ehm.. kanske 10 tusen åren. Eftersom i princip alla kan få avkomma oavsett vad de har för hinder eller defekter så har massvist med "buggar" följt med till dagens genpol. Och eftersom människan är en ganska ny art så har den hel del barnsjukdomar.

Men nu med genteknik kan vi ta det i våra egna händer, och det minsta vi kan göra är att ta bort en massa tabbar som i vår DNA. Acne, diabetes, fetma, eller andra anlag som kan vara helt onödiga.

När tekniken väl är här så skulle jag gladeligen stödja någon form av gratis och frivillig "dna-rensning" för alla som vill skaffa barn, där man plockar bort ärftliga sjukdomar och sånt.

Jag är däremot inte för att på något sätt "förbättra" folk (iq/styrka osv). I alla fall inte från första början. Men å andra sidan har jag inget emot den där salamander-genen som gör att lemmar kan växa ut igen om dom skärs bort ^^

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 315
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL