August 24, 2002
TJohoo...fick du för lite klappar? Nä, tänkte väl det.....
Öwall o jag satt o flippa lite med den här tävlingen som BONAD teknik utlyst, första pris en Getskalle ifrån Tibet....
Ja, kolla in info och Rebusen på http://www.unikteknik.com/skat.....sintro.htm
Tänkte, eftersom det finns NHare över helle ladet så kan vi tillsammans lösa den o tam hem det till NHs ära...Var väl en fin tanke?
Öwall o jag har kommit fram till detta av rebusen:
Postar hela rebusen men titta ändå in på sidan för att se bilder och dem andra ledtrådarna.
Om du skatten ska få,
ska du svara på:
Vad är inte en bro,
men låter män gå över vatten ändå!
På den högsta nivå
i den stad som är två,
där är det självklart en sådan ska stå! ("inga dagar tomt", eller "inga dagar trevligt")
Med den inom synhåll till Guds hus ska du gå.
Många döda träffa på.
Låt klockan tolv slå.
Herr röd visar då ("första bläckfisken andra godsaken")
en stor svart pil dit du inte ska gå,
360, å,
resan börjar så!
Från dödsrikets väderstreck,
du lämnar soluppgången,
innan du passerar helvetets änglar.
Första måste ju vara is!...ingen bro...
sen av dem andra ledtrådarna på sidan står malmö nämnt bland annat.
Malmö/Köpenhamn då kan tänkas...sveriges högsta byggnad ligger ju numera där, öresundsbron för er som inte visste det!
Också, Herr Röd, kan han möjligtvis vara dansk?...
Soluppgång sker ju i öster, allstå på väg västerut.... helvetets änglar måste ju vara Hells Angles....(Ha du Öwall,)
Så nu kan ju ni tänka till om ni kan och utveckla det hela!!
Pugh, det blev en post det.....
June 18, 2001
Herr Röd är solen och den svarta pilen är skuggan av kyrktornet. Man ska alltså inte gå norrut (solen står i söder kl 12).
"Från Dödsrikets väderstreck" vilket är norr i nordisk mytologi. Vi får anta att det är nordisk mytologi som anspelas eftersom vi bor i Sverige och det överensstämmer med den förra ledtråden. (Annars är det väst i bl.a. egyptisk mytologi)
Sedan ska man lämna soluppgången, vilket sker i öster.
Så två ledtrådar säger söder, medan en säger väst.
Kanske är soluppgången inte ett väderstreck utan något föremål...eller en tidpunkt.
August 24, 2002
Jerry wrote: Herr Röd är solen och den svarta pilen är skuggan av kyrktornet. Man ska alltså inte gå norrut (solen står i söder kl 12).
"Från Dödsrikets väderstreck" vilket är norr i nordisk mytologi. Vi får anta att det är nordisk mytologi som anspelas eftersom vi bor i Sverige och det överensstämmer med den förra ledtråden. (Annars är det väst i bl.a. egyptisk mytologi)
Sedan ska man lämna soluppgången, vilket sker i öster.
Så två ledtrådar säger söder, medan en säger väst.
Kanske är soluppgången inte ett väderstreck utan något föremål...eller en tidpunkt.
Jaså, hh..finns det två dödsriken jaja....men är vi överens om Malmö/köpenhamn?
Vore ju bra om någon boende där kunde, nämna eventuella byggnader då....
Eftersom man ska hämta den i verkligenheten, måste den ju stå på nån bevakad allmän plats... och det lär ju inte vara i en kyrka...
June 18, 2001
Jag vet inte om det är Malmö/Köpenhamn, men det låter bra.
Då ska det ligga en kyrka med kyrkogård inom synhåll från bron eller den högsta punkten på densamma.
Från den kyrkogården ska man sedan gå till man kommer till "Helvetets Änglar".
Detta ska alltså vara en fullständig beskrivning av e x a k t var man hittar skatten... Även om "Helvetets Änglar" är Hells Angels, vad betyder det? En lokal? Är en lokal en exakt beskrivning?
Om jag inte har fått någonting helt om bakfoten måste man nog känna till lite kända byggnader/platser i städerna för att komma på var skatten ligger utan att behöva åka dit (och det skulle man inte behöva, stod det)
Men...är man lite morbid kan man anta att det ligger någonting gömt på kyrkogården (med fördel inte nedgrävt); en (stigande) sol är ett vanligt motiv på gravstenar.
Har Hells Angels en familjegrav? 🙂
Vad "tidsangivelserna" ska betyda förstår jag mig inte på.
November 26, 2002
Det står beskrivet att man inte ska behöva bryta mot lagen för att hitta skatten, så gravskändning är ganska uteslutet.
Det där du skrev om herr röd och kyrktornsskugga lät väldigt vettigt, Jerry, det ska du ha en eloge för. Trots att jag funderade ganska länge kom jag inte på det 🙂
Jaja, det är bara att gå tillbaks till ritbordet och fortsätta att fundera.
August 24, 2002
http://www.unikteknik.com/skattjakt/
hittade ett par bilder där, och 1874 står nämnt där...borde ju vara ett årtal...finns det nån byggnad i skåneregion som är från 1874 tro?
October 4, 2002
Jerry wrote: Detta ska alltså vara en fullständig beskrivning av e x a k t var man hittar skatten... Även om "Helvetets Änglar" är Hells Angels, vad betyder det? En lokal? Är en lokal en exakt beskrivning?
Ja jag vågar då inte gå in i en Hells Angels lokal o börja rota :cy: :cy: :cy:
😀
2 Guest(s)