January 20, 2003
Skall till New York vecka 7, och tänkte inhandla mig en ny elgura när jag är där. Jag tänker köpa en LesPaul, men jag vet inte om det är värt att lägga ca 10 000 extra på att få en Gibson än en Epiphone - ochd essutom är ju Epiphone's guror mickade med gibson vad jag vet... Någon som kan säga skillnader förutom att gibsonen definitivt är handgjord?
October 24, 2003
Jadu..
Epiphones gitarrer är mickade med gibson designed, alltså inte riktiga gibsonmickar utan bara designade av dem. Dessa mickar låter inte alls lika bra som orginalen och har inte samma separation vid mycket dist..
Gibsongitarrernas trä är torkat längre och ger därför bättre ton, lägg där till bättre montering och finare arbete..
Halsen på en epiphone är ofta limmad sämre än på en gibson.
Epiphone räknas som ganska kassa kopior och jag är villig att hålla med. Intonerar ofta dåligt och ofta dålig kvalitet på pottar osv.. Skit LES PAUL-modellen och köp en PRS, VÄRLDENS BÄSTA OCH FINASTE GITARR!
January 20, 2003
Ok, tack för de orden... epiphone är ju lite VÄL billiga egentligen så någor lurt borde det varit med dem 😉
En annan fråga du som verkar vara kunnig; vad är skillnaderna mellan Fender mexikansk strato och fender amerikansk förutom att de tillverkas på olika ställen och den amerikanska är handgjord nogrannare?
October 24, 2003
Mickarna på en amerikansk är överlag bättre lindade och brummar lite mindre. Bättre ljud oftast. Nogrannheten med hals och liknande är större på en amerikanare + att träslagen i kroppen kan vara lite bättre torkade och rikare på sustain.
Något som ofta är stor skillnad på är stallet, i jämförelse med en Epiphone mot en Gibson kontra Fender mexico mot Fender amerika, är skillnaden dock mindre mellan stratorna..
Du kan få en riktigt bra gura genom att köpa en av de bättre modellerna av strat mexico och byta mickar!
Mitt råd är: då det är så bra priser där borta att köpa en amerikan standard (undvik 7.25 radie) och byta mickarna till några bra och passande för dina behov. Mickarna köper du naturligtvis därborta också!
Om du absolut inte vill ha en LES PAUL vill säga! 😛
EDIT: Stavning/Grammatik 😛
September 8, 2003
johan_lojan wrote: Jadu..
Epiphones gitarrer är mickade med gibson designed, alltså inte riktiga gibsonmickar utan bara designade av dem. Dessa mickar låter inte alls lika bra som orginalen och har inte samma separation vid mycket dist..
Gibsongitarrernas trä är torkat längre och ger därför bättre ton, lägg där till bättre montering och finare arbete..
Halsen på en epiphone är ofta limmad sämre än på en gibson.Epiphone räknas som ganska kassa kopior och jag är villig att hålla med. Intonerar ofta dåligt och ofta dålig kvalitet på pottar osv.. Skit LES PAUL-modellen och köp en PRS, VÄRLDENS BÄSTA OCH FINASTE GITARR!
Jag har en Epiphone Les Paul och är riktigt nöjd med den måste jag säga! Jag har dock inte lirat på en ÄKTA Gibson då... Men även Epiphone har ju olika bra Les Paul-modeller och jag har en av dom dyrare ( 8000:- ).
Men det är klart, har du pengarna och älskar att spela så tycker jag du kör på en Gibson, klart den är bättre och skönare. Men som sagt är Epiphones gitarrer också jävligt sköna och prisvärda! Du kan ju alltid köpa fetare mickar till den så du får ännu skönare och ännu fylligare ljud!
October 24, 2003
Ja det finns dom, fast då måste du speciallbeställa eller köpa en signature.
pompougnac är kanske inte så peppad på att beställa medan han är i USA, det är ju inte så smidigt och tar ganska lång tid
Dessutom, om det sitter gibsonmickar i en epiphone så är inte pottar och motstånd passande för gibsonmicken, det ger en signalförlust som inte gör att den micken är värd priset, om man inte byter hela elektroniken vill säga 😛
October 24, 2003
pompougnac wrote: Pengar är inget problem, så jag skrotar nog epiphone's (no offence pierre ;)) Det får bli en Gibson eller en amerikansk fender helt enkelt...
Det är ett klokt beslut, med tanke på att du kan sälja gitarren för lika mycket begagnad i sverige som du köpte den i staterna för... Om du inte skulle vara nöjd alltså! 😛
January 20, 2003
johan_lojan wrote: [quote=pompougnac]Pengar är inget problem, så jag skrotar nog epiphone's (no offence pierre ;)) Det får bli en Gibson eller en amerikansk fender helt enkelt...
Det är ett klokt beslut, med tanke på att du kan sälja gitarren för lika mycket begagnad i sverige som du köpte den i staterna för... Om du inte skulle vara nöjd alltså! 😛
precis. dessutom håller de gitarrerna livet ut förmodligen och dollarn är så låg att en amerikansk fender för 900 dollar bara kostar typ 6 papp 😀
May 10, 2002
då ska jag säga såhär: EPIPHONE HAR INGET MED GIBSON ATT GÖRA... skit i det helt, far du till staterna ska du köpa något bra istället när det är såhär billigt. Jag hade rekomenderat PRS SE-modellerna som är billiga(även här i sverige) då det finns "les paul"-lika gitarrer där men tack vare gibson stämt dem så säljs de inte i USA men du kan kolla in några andra av deras modeller - går på ~$400 där alltså ~2500kr vilket är ungefär halva priset om man köper i sverige. Och då får man en gitarr som är väl jämförbar med Gibson, handen på hjärtat tycker jag man bara betalar för märket om man köper Gibson då det finns lika bra grejer för så mycket billigare.
Annars Fender då, låt dig inte luras av namnet på gitarren precis som med Gibson men det finns några ändå iom det är så billigt i staterna - se upp för Highway 1 serien även om det står Made In USA på bara - och försök hålla dig borta från mexarna ändå då de är rätt billiga här hemma. Fast Fender får man tag på billigt beggat hemma överhuvudtaget, fast då ska man köpa Japanbyggt!
Kort och gott, jag är jävligt kass på att rekomendera grejer! Känn dig fram, köp något som är dyrt här hemma och fortfarande bra - och vad är mer viktigt än att det ska se snyggt ut? jag säger såhär Schecter, ESP LTD Deluxe (bara deluxe ur LTD-serien), Dean gör riktigt snygga grejer, PRS SE som jag tidigare nämnt då kanske du får mest för pengarna och så kanske någon Fender kan du kolla in.
tips på guror i say!
Schecter C1 Classic ~$6-700 - bra micar(SD JB+'59) Har själv en gitarr med JBn och den är helt underbar väldigt allround. Se till att köpa någon med "riktiga" Seymore Duncan micar och inte "designed" för det är nästan likamed Epiphone 😉
http://images.misupply.com/pro.....116107.jpg
ESP EC1000 ~$7-900 - Ur LTD Deluxe serien, denna med EMG 81:or, säger det dig inget så tänk grymt tät dist eller typ.. metallica som kanske folk lyssnar på. Jag har en annan gitarr med en EMG 89:a faktiskt och bror min kör med EMG micar också och de är kanonschyssta! Andra LTD Deluxe modeller heter H1000 och Viper 1000 bl.a de är också trevliga länkar bilder.
http://images.misupply.com/pro.....bc_ESP.jpg
http://images.misupply.com/pro.....97539Z.jpg (EMG 81:or)
http://images.misupply.com/pro...../16979.jpg (JB+'59)
LTD Deluxe är alltså gitarrer som säljs för runt 10 000kr på beggat marknaden här i sverige, runt 13-15 000kr nypris här. Så man kan nästan säga att du "tjänar" 10000kr på det så det är ingen dum affär nä!
Dean Hardtail Select ~$5-700 - Bara trevliga, här kan du kika efter just Select serien. Cadillac då!
http://deanguitars.com/hardtai.....rAsylm.jpg
Leta dig till någon affär som säljer beggade grejer, vill du ha en Les Paul utan att bli lurad av Epiphone och inte köpa några halvdant av Gibson så kan du försöka hitta Tokai, Burny, Greco, Edwards, Navigator och andra Japan-tillverkade 70-80tals guror. Tokai gör bra grejer än idag men då ska du akta dig så du inte går och köper dig en Korean. Edwards och Navigator(Japanska dotterfabriker åt ESP) tillverkas nu så det kan du hitta i nyskick men inte säljes som nytt iom att de endast är menade för den Japanska marknaden.
Nu kommer du säkert inte lyssna ett dugg på vad jag skrivit och det ska du nog kanske ändå inte göra, men ha det bara i baktanke när du väl sitter där!
årets längsta inlägg yay! 😀 godnatt för helvete
Edit: Förresten har jag en riktigt schysst USA Kramer Pacer Deluxe från det glada 80talet snart till salu annars fast det är du väl inte intresserad av, jag gjorde mig ett klipp till julen när jag köpte den men nu behöver jag stålar :bgrin:
Edit2: Nu när jag läste igenom inlägget märkte jag att jag kanske tog i lite för mycket på en del grejer, klart grabben ska ha en Gibson nä... 😈
Edit3: när ajg tänker efter kan jag skriva vad du ska "se upp för" med Gibson, det är worn and faded modellerna - alltså de med "fabriksslitna" lacker och en del Special modeller är inte så mycket att hurra för utan lönntopp - då blir det ju ingen riktig gibson trots allt ;). Vilket gör att du hamnar på ungefär minst ~$900 vilket är ett riktigt bra pris för det du kan köpa då jämfört med de på den svenska marknaden.
Sen om du trotsar det och vill fortfarande komma undan billigt, köp ett billigt V istället!
http://images.misupply.com/pro.....73821Z.jpg
Visst ur Worn&Faded men ett V är alltid ett V hur fränt är inte det och så går den bara för ~$6-700 8) Som sagt vill man "spara pengar" på gibson ska man köpa dyrt.
March 15, 2004
abishai wrote: då ska jag säga såhär: EPIPHONE HAR INGET MED GIBSON ATT GÖRA... skit i det helt, far du till staterna ska du köpa något bra istället när det är såhär billigt. Jag hade rekomenderat PRS SE-modellerna som är billiga(även här i sverige) då det finns "les paul"-lika gitarrer där men tack vare gibson stämt dem så säljs de inte i USA men du kan kolla in några andra av deras modeller - går på ~$400 där alltså ~2500kr vilket är ungefär halva priset om man köper i sverige. Och då får man en gitarr som är väl jämförbar med Gibson, handen på hjärtat tycker jag man bara betal......................
wo... kanske ska sluta med koffein tabletterna? (no offence, just a joke :P)
May 10, 2002
maedhros wrote: wo... kanske ska sluta med koffein tabletterna? (no offence, just a joke :P)
inga koffein tabletter men väl övertrött och hög på socker och koffein var jag, men jag tycker budskapet står klart 8)
jag vet inte varför jag skrev att jag skulle sälja gitarren när jag ska ha kvar den bara :bgrin: :bgrin:
February 12, 2003
skiroy wrote: [quote=Mean Machine]En polare har en epiphone, låter hyfsat. Och epiphone är väl inte helt kasst, Wayne Static lirar på V-Factor...;)
Och du tror att han lirar på en standardmodell ?
Knappast !
Nu ska vi inte vara så petiga...:P
Iaf, det står fortfarande epiphone på den, och hans andra gitarr är en gibson. Whatever, nu är jag trött som fan. 🙂
1 Guest(s)