November 27, 2003
Vi har väl alla våra favorit bland dessa underbara män och kvinnor och det måset ju inte nödvändigtvis vara en grindcore kille utan kanske en mer klassiskt skolad kille som Mark Knopfler, eller kanske Paco De Lucia rent av. Inget fel att lägga sin röst på en kille som Baz Thomson från Bolt Thrower dock. 😉
Ska man ta det i någorlunda kronologisk ordning så får jag väl börja med Jimmy Page. Led Zeppelin har skrivit många helt underbara låtar, och egentligen skullew man mycket väl kunna ägna bra många sidor med text för att hylla, men bara för att nämna någon enstaka låt som troligtvis alla hört: Stairway to heaven. Alla deras album innehåller mycket gitarrspel och Jimmy är definitivt en kille som man skulle offra prinsessan och halva kungariket för att höra spela live med Led Zeppelin, vilket jag tyvärr är för ung för att ha haft möjlighet till ;).
Jag kan inte säga att jag har någon konkret favorit som verkligen sopar banan med alla andra. Det finns många killar därute som förtjänar ett eller flera tempel. Föredrar dock helt klart den mer klassiska metal:en typ den Iron Maiden och Black Sabbath spelar, vilket leder mig in på de två nästa: Dave Murray och Toni Iommi. Iommi är en bättre låtskrivare i min mening, men bara tanken på Afraid to shoot strangers live får håret på armana att resa sig rakt upp. Om man ska väga upp det med någon låt är nog Dirty Women med Black Sabbath ett bra val. Även låten Black Sabbath är den ett stycke musikhistoria.
Sen måste man också nämna Metallica som med sina första album skapat en förebild för andra. Dom gjorde något eget och dom gjorde det bra, fruktansvärt bra. Det fanns rum för vilt vrålande gitarrer och Kirk Hammett kan verkligen får gitarren yla som få. 4 minuter in på Ride the Lightning eller det långa lugna partiet i Master of puppets är bar ahelt underbara. Låtar som Trapped under ice och The four horsemen (a.k.a. The mechanic) visar även upp en härlig klass.
Nämner men Metallica måste man även nämna Diamond Dave och hans MegaDeth. Det krävs inget geni direkt att se ett samband med att kvaliten på Metallicas musik sjönk och att Diamond Dave slutade skriva låtar (uteslöts?) för dom. Killen är nog inte en av dom jag skulle rösta på fråga om bästa gitarrist men skriva låtar det kan han som få, och om det händer att han drar på ett solo som får en att verkligenluta sig tillbaka och mysa för en stund.
Judas Priest. Först med två lead guitars. Glenn Tipton och K.K. Downing delade frontpositionen i en av tidernas största band. Tyvärr förstörde just detta lite just mig. Jag ser hellre en lead guitar och en rythm guitar än två lead guitars. Två mycket kompetenta lirare dock 😉
Måste nästan också nämna Dimebag också. Killen faller så väl under epitet gitarrslaktare att det nästan undrar på om den borde dedikeras åt honom. Låtar som Cowboys from hell och Cemetary gates säger det mesta.
Sen ska man kanske sluta med att nämna "vår" egen gitarr-guru #1 Hr. Yngwie Malmsteen. Rekommenderar han album med Tjeckiska symfoniorkestern varmt om man vill höra en gitarr spela melodiskt istället för att höra tunga, malande riff som omväxling.
Vet att det saknas många hjältar i denna text så jag hoppas att ni kan fylla på med lite 😉
//Andreas
March 20, 2003
Du har radat upp många bra och jag är ingen riktig kännare men att skriva en tråd som heter gitarrslaktare utan att nämna Angus Young eller Gene Simmons är väl illa?
Angus, att kunna headbanga en hel konsert och samtidigt leverera är ju en merit i sig.
Simmons, inte den bästa gitarristen i Kiss men det gick nog inte många konserter utan att han slaktade en gitarr 😉
November 9, 2002
Måste så klart Lägga en fetingröst på Slash
Dra på solot i Sweet Child O´mine (Och då menar jag naturligtvis från Live Era Plattan)
Där har ni, enligt mig, ett av de mest hårresande tongångarna som skapats 🙂
Hans fina Image och framför allt, Hatten, är ju hett bara de.
Edit: Ska vi sedan rada upp skickliga spelare, så kan jag ju tipsa om Steve Vai, Joe Satriani och Paul Gilbert
Ni kan ju också slänga ett öra på våran svensk GitarrGuru, nämligen Mattias IA Eklundh
Pim_ wrote: Du har radat upp många bra och jag är ingen riktig kännare men att skriva en tråd som heter gitarrslaktare utan att nämna Angus Young eller Gene Simmons är väl illa?
Angus, att kunna headbanga en hel konsert och samtidigt leverera är ju en merit i sig.
Simmons, inte den bästa gitarristen i Kiss men det gick nog inte många konserter utan att han slaktade en gitarr 😉
Rätta mej om jag har fel, men i min värld så spelade Gene Simmons i KISS elbas..
Gitarrviritouser för mej är väl Eric Clapton, Billy Gibbons, Claes Yngström, Fjellis(RIP), Mark Knopfler(Nämnd tidigare), Dave Edmunds, Robert Johnson, Lonnie Johnson..Till viss mån även en del 80-tals hårdrocksgitarrister, typ Angus Young mfl..
*Edit*
Erinrar mej att Gene faktiskt spelade ackgura ibland på konserter.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
Pete Townhend har nog slaktat mer gitarrer än de flesta tillsammans. Det blev ju till slut så att fansen blev sura om han inte slog sönder ett par stycken per spelning.
Att han sedan är gitarrist i klass med t.ex. Clapton gör ju inte saken sämre.
Men sen måste jag ju instämma med Pim_ att nämna gitarrslakt utan att nämna Angus är ju helt knas. Skärpning.;)
March 20, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Pim_]Du har radat upp många bra och jag är ingen riktig kännare men att skriva en tråd som heter gitarrslaktare utan att nämna Angus Young eller Gene Simmons är väl illa?
Rätta mej om jag har fel, men i min värld så spelade Gene Simmons i KISS elbas..
Gitarrviritouser för mej är väl Eric Clapton, Billy Gibbons, Claes Yngström, Fjellis(RIP), Mark Knopfler(Nämnd tidigare), Dave Edmunds, Robert Johnson, Lonnie Johnson..Till viss mån även 80-tals hårdrocksgitarrister, typ Angus Young mfl..
*Edit*
Jo, men som jag skrev så slaktade han gitarrer....vilket var trådens topic.....om du fortfarande inte förstår vad jag syftar på så kan säkert ngn annan förklara för dig.
Pim_ wrote: [quote=ilg@dd][quote=Pim_]Du har radat upp många bra och jag är ingen riktig kännare men att skriva en tråd som heter gitarrslaktare utan att nämna Angus Young eller Gene Simmons är väl illa?
Gitarrviritouser för mej är väl Eric Clapton, Billy Gibbons, Claes Yngström, Fjellis(RIP), Mark Knopfler(Nämnd tidigare), Dave Edmunds, Robert Johnson, Lonnie Johnson..Till viss mån även 80-tals hårdrocksgitarrister, typ Angus Young mfl..
*Edit*
Jo, men som jag skrev så slaktade han gitarrer....vilket var trådens topic.....om du fortfarande inte förstår vad jag syftar på så kan säkert ngn annan förklara för dig.
Förklara gärna..
Knöck han guran av Paul Stanley isf??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 9, 2002
Delph1 wrote:
Sen ska man kanske sluta med att nämna "vår" egen gitarr-guru #1 Hr. Yngwie Malmsteen. Rekommenderar han album med Tjeckiska symfoniorkestern varmt om man vill höra en gitarr spela melodiskt istället för att höra tunga, malande riff som omväxling.
//Andreas
Vill nog påstå att Yngwie inte är någon speciellt überbra lirare.
Han spelar mestadels arpeggion och annat trams. Har en G3 Konsert på dvd, där Yngwie framstår som rent av löjlig, sorgligt men sant 🙁 Hans Tolkning av "grumme tvättsåpareklam-låten" diggar jag dock.
September 12, 2001
pompougnac wrote: Jimi Hendrix skapade ju en klassisk hårdrock-stil som bland annat gnr och hellacopters medvetet kopierat... sen har vi gubben johnny winter som är en bluesgud utöver det vanliga.
Johnny Winter är skitbra men Steve Ray Vaughan är snäppet bättre i mitt tycke.
En riktigt gitarrvirtuos...apropå trådens titel.
För mig är en gitarrslaktare inte alltid en som våldför sig fysiskt på gitarren utan är en strängbändare DeLuxe och SLAKTAR lyssnaren helt. 🙂
skiroy wrote: [quote=pompougnac]Jimi Hendrix skapade ju en klassisk hårdrock-stil som bland annat gnr och hellacopters medvetet kopierat... sen har vi gubben johnny winter som är en bluesgud utöver det vanliga.
För mig är en gitarrslaktare inte alltid en som våldför sig fysiskt på gitarren utan är en strängbändare DeLuxe och SLAKTAR lyssnaren helt. 🙂
Steve Ray Vaughan var bättre menar du??
September 12, 2001
ilg@dd wrote: [quote=skiroy][quote=pompougnac]Jimi Hendrix skapade ju en klassisk hårdrock-stil som bland annat gnr och hellacopters medvetet kopierat... sen har vi gubben johnny winter som är en bluesgud utöver det vanliga.
I och för sig... 🙂
Men jag glömde bort den lilla petitessen i stundens upphetsning över en sådan här überbra tråd. 😀
skiroy wrote: [quote=ilg@dd][quote=skiroy][quote=pompougnac]Jimi Hendrix skapade ju en klassisk hårdrock-stil som bland annat gnr och hellacopters medvetet kopierat... sen har vi gubben johnny winter som är en bluesgud utöver det vanliga.
I och för sig... 🙂
Men jag glömde bort den lilla petitessen i stundens upphetsning över en sådan här überbra tråd. 😀
Kan lätt bli så..
Kanske någon lägger upp en tråd om duktiga munspelare också snart..
Då måste även Howling Wolf få synas på NH..
November 27, 2003
Townsend, Slash, Hendrix, Angus, Morello och Vaughn erkänner jag som glömda :worship:
Gene Simmons är baslirare vad jag vet, finns även klart bättre basister än han även om han har en skön stil ;).
Gled igenom musikarkivet hemma och hitta en skiva med Black Label Society. Ozyy må ha gjort en fruktansvärt massa korkade saker i sitt liv, men sinne för musik det har han. Att våga satsa på eno prövad 16-åring som knappt kan prata samma språk som han själv när man söker ny gitarrist det är stake om något. Zakk Wylde.
skiroy wrote: För mig är en gitarrslaktare inte alltid en som våldför sig fysiskt på gitarren utan är en strängbändare DeLuxe och SLAKTAR lyssnaren helt.
Yupp me2 😀
(Trodde inte denna tråd blev påublicerad eftersom Firefox krasha, men det blev den visst :))
//Andreas
February 25, 2002
Delph1 wrote:
Gene Simmons är baslirare vad jag vet, finns även klart bättre basister än han även om han har en skön stil ;).
Ja tex. Viktor Wooten.. oj oj oj + oj.. Sen om vi nu skall nämna alla duktiga gitarrister så måste jag bara skrika JOHN PETRUCCI!!!!!!!!!!!!!!!!
Spelar i Dream Theater om det är någon som inte känner igen honom. Och OJ vilken lirare.
Eller varför inte Bucket Head?? 😀 Och vem tror ni att det är??
Kan det vara Paul Gilbert? Förslag?
August 7, 2001
jason becker, randy rhodes och eddie van halen verkar det som folk har glömt? randy är ju legend.
när det gäller slaktare så har väl pete townsend rekordet på att slakta gitarrer och keith moon på att slakta trummor...
keith moon som förövrigt kunde hålla 11takter samtidigt :hb:
pete townsend var också den första som slaktade en gitarrar när han körde upp gitarren i taket utav misstag så den gick sönder första gången 😀
1 Guest(s)