September 13, 2001
Har ngn skrivit Santana och Frank Zappa.
Orkade inte läsa så noga, men jag såg att ni fått med hjältar som Townsend, Hendrix, Page.
Tyvärr så dog Bonham samma år jag föddes. Det hade varit så kul att se dom live.
Ska vi ta med trumslaktare med så lägger jag min röst på Bonham.
Robby Krieger kanske inte är allmänt känd som gitarrslaktare, men jag tar med honom av personliga själ.
September 12, 2001
Chewie wrote: Robby Krieger kanske inte är allmänt känd som gitarrslaktare, men jag tar med honom av personliga själ.
Det är ju just det hela tråden handlar om.
Personliga skäl och just eget personligt tyckande.
Finns alltid någon gitarrist som har berört lyssnaren på ett speciellt sätt.
May 10, 2002
Jag ska väl ta och lista några favoriter jag har, visst kan jag lista alla som tekniskt sett är skitduktiga fast då skulle listan aldrig ta slut så det blir personliga favoriter!
Jimi Hendrix
Jerry Garcia
Pete Townshend
Angus Young
denstore wrote: Pete Townshend
(se avatar+signaturcitat)
November 27, 2003
LorD_Kvadd wrote: Jag vet inte gitarristen(gitarristerna) men om det finns någon låt med gitarr som är helt utöver det vanliga (och som delvis fick in mig på metal genren faktiskt) Så är det Blind Guardian - The Bard's Song (In the Forest)
Introt säger jag bara.
:heart:
Den upplevelse jag nog kommer ta med mig längst dock var från en källarspelning med Wolf. Detta var ganska långt innan de drog söderut till Tyskland (för smal genre för Sverige). Deras sound är så gott som taget från Iron Maidenstvå första album. Ett sound jag håller varmt om hjärtat.
Det började nalka sig slutet på spelningen och det började lugna ner sig lite, men då hör man helt plötsligt ett väldigt bekant intro dra igång. Charlot the harlot kommer igång på gitarren. Håret på armarna reste sig spikrakt upp och hjärtrytmen skenade genast iväg igen. Tre och en halv minut ren eufori.
Bröderna Van Halen kommer det nog ta lång tid innan de är glömda. Eddie (först med att lira enbart på halsen?) med sitt gitarrspel och Alex med sitt enorma trumset. Borde givetvis ha nämt iaf Eddie, det tråikga är nog dock att dom kommer bli ihågkomna pga Jump
Dhorum wrote: a tex. Viktor Wooten.. oj oj oj + oj.. Sen om vi nu skall nämna alla duktiga gitarrister så måste jag bara skrika JOHN PETRUCCI!!!!!!!!!!!!!!!!
Spelar i Dream Theater om det är någon som inte känner igen honom. Och OJ vilken lirare.
Favoritbasisten är nog dock Les Claypool. Inget direkt fan av Primus, men han basspel är knappt av denna värld. Fattar inte hur Metallica kunde nobba denna kille.
Dream Theater är ett av få stora amerikanske band jag faktiskt gillar. Har en del bootlegs med dom och det råder inga tvivel om att han kan spela 🙂
//Andreas
May 7, 2004
Jag gillar nog alla gitarrister med en egen stil på spelandet.
Det går lite i perioder vilka jag tycker bäst om. Men Daron Malakian i SOAD (helt psyko, men låter ändå bra), Munky & Head i KoRn (hitta mer flippade ljud ur en gitarr), Angus Young, Metallica kan ju inte glömmas att nämnas. Sen Blind guardian lyckas alltid få ett rätt harmoniskt gitarrspel oftast. Fast det är inte gitarristerna som gör bandet, utan helheten.
Annars kan jag tipsa om Theatre of Tragedy, underbar musik. 🙂
1 Guest(s)