Glad halloween!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Glad halloween!
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
sp_UserOfflineSmall Offline
448483
November 1, 2003 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Neeej firar inte halloween men om det är nåt man firar så är det helgen med en fest tex, då kan man ju säga att man firar halloween ändå. 😛

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
448492
November 1, 2003 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=BeatL][quote=Kim^]Ja, jag vet vad halloween är

Typ dom dödas återuppståndelse (tror jag =))

hehe, tyckte du sa att du visste vad Halloween va? 🙂

Halloween är en amerikansk "högtid", som från början skapades utav företag som ville tjäna mer pengar. Den har alltså grunder i andra (antagligen kristna) högtider, men vilka krista klär frivilligt ut sig som häxor och smådjävlar?
Vi svenska har sedan anammat detta, och blandat det med vår Allhelgona. Halloween är fortfarande ingen riktig högtid, inte ens i Sverige, utan bara en extra chans för företagen att tjäna mer pengar.

Nu har jag inte läst längre än de här inlägget så nån annan kanske redan har rättat dig.
Men Allhelgona är helt svenskt det är en dag då du ska tänka på de nära å kära som du förlorat och tända ett ljus eller liknande på deras grav.
Allhelgona har med andra ord inte ett skit att göra med Halloween förutom att bägge högtiderna handlar om de döda.
Nä då har Halloween mer gemensamt med påsk då vi klär/klädde ut oss till häxor/troll/mm gick dörr till dörr å samla godis eller valborgs då vi på kvällen tänder en jätte brasa smälla smällare och försöka skräma bort onda andar, troll, häxor och mm.
Halloween däremot är som du säger härmat från USA men de har ju i sin tur snott det från mexiko där det är en karnavallliknande högtidsdag då de klärutsig för att skrämma bort onda anndar och annat sattyg från deras hem och kvarter, nästan som våran valborgs då.
Kort och precist sammanfattat va?

Edit: Efter att ha läst igenom så märkte jag att ingen annan visste de heller... 😛

ehm... jag har inte sagt ett ord om vad Allhelgona är, utan jag förklarade vad halloween var (dom är inte samma sak, vilket du också nämnde). Om du läser mitt inlägg så skriver jag aldrig att Allhelgona och Halloween är samma sak, utan bara att vi har klumpat ihop dessa vid samma tillfälle, så att Halloween alltid firas på Allhelgona (tror inte det görs i USA, dom har nog nån speciell dag eller så)

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
448580
November 1, 2003 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

NeeeeWbeee

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
448628
November 1, 2003 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

BeatL wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=BeatL][quote=Kim^]Ja, jag vet vad halloween är

Halloween är en amerikansk "högtid", som från början skapades utav företag som ville tjäna mer pengar. Den har alltså grunder i andra (antagligen kristna) högtider, men vilka krista klär frivilligt ut sig som häxor och smådjävlar?
Vi svenska har sedan anammat detta, och blandat det med vår Allhelgona. Halloween är fortfarande ingen riktig högtid, inte ens i Sverige, utan bara en extra chans för företagen att tjäna mer pengar.

Nu har jag inte läst längre än de här inlägget så nån annan kanske redan har rättat dig.
Men Allhelgona är helt svenskt det är en dag då du ska tänka på de nära å kära som du förlorat och tända ett ljus eller liknande på deras grav.
Allhelgona har med andra ord inte ett skit att göra med Halloween förutom att bägge högtiderna handlar om de döda.
Nä då har Halloween mer gemensamt med påsk då vi klär/klädde ut oss till häxor/troll/mm gick dörr till dörr å samla godis eller valborgs då vi på kvällen tänder en jätte brasa smälla smällare och försöka skräma bort onda andar, troll, häxor och mm.
Halloween däremot är som du säger härmat från USA men de har ju i sin tur snott det från mexiko där det är en karnavallliknande högtidsdag då de klärutsig för att skrämma bort onda anndar och annat sattyg från deras hem och kvarter, nästan som våran valborgs då.
Kort och precist sammanfattat va?

Edit: Efter att ha läst igenom så märkte jag att ingen annan visste de heller... 😛

ehm... jag har inte sagt ett ord om vad Allhelgona är, utan jag förklarade vad halloween var (dom är inte samma sak, vilket du också nämnde). Om du läser mitt inlägg så skriver jag aldrig att Allhelgona och Halloween är samma sak, utan bara att vi har klumpat ihop dessa vid samma tillfälle, så att Halloween alltid firas på Allhelgona (tror inte det görs i USA, dom har nog nån speciell dag eller så)

Vi har inte direkt klumpat ihop dem men de ligger ju väldigt nära. Halloween på fredagen och allahelgona på lördagen.

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
448650
November 1, 2003 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

BeatL wrote: [quote=Kim^]Ja, jag vet vad halloween är

Vet faktiskt inte exakt hur högtiden uppstod i USA, men här i Sverige är det precis som du säger en fabricerad tillställning för att handeln ska tjäna pengar. Det är så töntigt alltihop.

Hoppas "bus eller godis" dör ut om någon generation 🙄

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
448666
November 1, 2003 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=BeatL][quote=Kim^]Ja, jag vet vad halloween är

Vet faktiskt inte exakt hur högtiden uppstod i USA, men här i Sverige är det precis som du säger en fabricerad tillställning för att handeln ska tjäna pengar. Det är så töntigt alltihop.

Hoppas "bus eller godis" dör ut om någon generation 🙄

Precis...inget mina barn kommer få göra.

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
449047
November 3, 2003 - 2:44 am
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: [quote=Metz]njae det beror på vad du menar med halloween, super som ett svin gör jag o drar på halloween fester men det är väl inget som inte gör en valnlig helg så nej jag firar nog inte halloween

det här med bus lr godis vet jag inte om jag gillar så mkt, barnen blir bara fetare o fetare o det räcker med påsk

OT:
hehe, såg att du kommentera bellas avatar i en annan tråd, du skojar inte att din avatar har satt griller i huvet på mig.
Din avatar är en liten kille med arméhjälm på huvet som ser ledsen ut, sen skriver du att du super som ett svin var å varannan helg.
Av någon anledning så kopplar min hjärna din avatar med min förväntade bild av din personlighet (känner ju egentligen inte dig) så mycket att det låter väldigt skumt för mig när du skriver sånt. 😀

Hehe trevligt att du lagt märkt till min fiina avatar men jag fattar inte riktigt va du e ute efter, menar du att jag skulle vara som den sorgsne arme pojken??

Ogrebeast
Member
Medlem
449244
November 3, 2003 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Var har du tagit avataren från Metz?

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
449318
November 3, 2003 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Metz wrote: [quote=Steel][quote=Metz]njae det beror på vad du menar med halloween, super som ett svin gör jag o drar på halloween fester men det är väl inget som inte gör en valnlig helg så nej jag firar nog inte halloween

det här med bus lr godis vet jag inte om jag gillar så mkt, barnen blir bara fetare o fetare o det räcker med påsk

OT:
hehe, såg att du kommentera bellas avatar i en annan tråd, du skojar inte att din avatar har satt griller i huvet på mig.
Din avatar är en liten kille med arméhjälm på huvet som ser ledsen ut, sen skriver du att du super som ett svin var å varannan helg.
Av någon anledning så kopplar min hjärna din avatar med min förväntade bild av din personlighet (känner ju egentligen inte dig) så mycket att det låter väldigt skumt för mig när du skriver sånt. 😀

Hehe trevligt att du lagt märkt till min fiina avatar men jag fattar inte riktigt va du e ute efter, menar du att jag skulle vara som den sorgsne arme pojken??

Ungefär, fast du e ju inte det. Bara min hjärna som har förutfattade meningar.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
449379
November 3, 2003 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh... faen låt barnen ha sitt roliga och oss ungdomar få ha lite seriösa fester. Alla skulle ju ändå göra nått så varför inte göra det roligare med ett stort fint halloween party!!! Utklädnad är tvång såklart!

Hade as skoj när jag trick and treat:ade för typ 6år sedan när jag gick i 5:an... sjukt skoj att busa när man inte fick godis 😀

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
449478
November 3, 2003 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där med bus eller godis skulle jag aldrig acceptera om jag bodde själv och det kom en massa småungar och tiggde.

Jag skulle storma ut med en spade i högsta hugg, slå ner ungarna, lasta upp dem på en skottkärra och sedan begrava dem i närmsta sandlåda.
(Dvs ifall dem kastar ägg och sånt på huset när jag vägrade ge dem godis) wink

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
449725
November 4, 2003 - 12:57 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Var har du tagit avataren från Metz?

Den är helt ärligt stulen ifrån en skiva med U2 The best of 1980-1990 som dels är en jäkkligt bra skiva men jag gillar bilden på nått sätt, sen kanske det finns nån liknelse med mig, vet inte riktigt 😮

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
449726
November 4, 2003 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: [quote=Metz][quote=Steel][quote=Metz]njae det beror på vad du menar med halloween, super som ett svin gör jag o drar på halloween fester men det är väl inget som inte gör en valnlig helg så nej jag firar nog inte halloween

OT:

Ungefär, fast du e ju inte det. Bara min hjärna som har förutfattade meningar.

jadu jag vet inte, jag kan väl inte direkt påstå mig ha haft en ond barndom lr varit med om nått krig lr så men ibland kan man känna sig som pojken i avataren 😀

o andra sidan så vet du ju inte om jag faktiskt är som din hjärna säger att jag är inte sant 😀

Twinsen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1842
449760
November 4, 2003 - 2:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag firade Halloween med att slutligen hamna på en raggarfest i en lada i Örebro. Det kändes inte så bra, men alltid något. Dock inte utklädd sökandes efter godis.

Ogrebeast
Member
Medlem
449820
November 4, 2003 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Metz wrote: [quote=Ogrebeast]Var har du tagit avataren från Metz?

Den är helt ärligt stulen ifrån en skiva med U2 The best of 1980-1990 som dels är en jäkkligt bra skiva men jag gillar bilden på nått sätt, sen kanske det finns nån liknelse med mig, vet inte riktigt 😮

Ja just det! Jag visste att jag kände igen den från nånstans 🙂

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
450334
November 4, 2003 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehehe arrgh allt är kul nu är så trött att jag knappt minns vad jag heter 😮

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL