August 7, 2001
Har du kollat micaplattan? Den kan orsaka det om den fått matrester på sig. Dock inte gnistor men det ser nästan ut som det.
Har kärlet du värmde maten/drycken i metall i sig?
Ingenting i mikron i sig kan orsaka gnistor inuti caviteten. Måste vara något du stoppar i eller micaplattan. Så vida det inte är en gnista ifrån dom elektriska delarna innanför höljet men utanför caviteten som lyser upp caviteten.
Metall kan man köra. Bara det inte är format som t.ex en skål eller är närmare cavitetväggen än ca 2 cm.
T.ex man ska alltid ha en tesked i koppen när man värmer en kopp te. Man kan tömma koppen när man rör om senare i ansiktet. Inte så skönt.
http://www.electroluxhome.se/r.....selrad.asp <- Rätt bra länk angående gnistor i mikrovågsugnar.
August 7, 2001
Bogus;1252579 wrote: Den fattade jag inte, har du lust att utveckla?
Jag citerar från länken:
Värmevarning
När du värmer vatten i mikron, tänk på att temperaturen kan stiga till över 100 grader. När du sedan rör koppen eller lägger exempelvis en tepåse i vattnet, kan det plötsligt koka över - med risk för brännskador. Du kan undvika detta genom att ställa en metallsked i koppen. Metallen tar då upp överskottsvärmen från vattnet. Det bildas inte heller gnistor eftersom strömmen leds från skeden ner i vattnet. En mikrovågsugn värmer inte jämnt. En del av maten kan vara kall medan en annan del är het. Rör om eller skaka barnmatsburkar och välling innan maten serveras.
November 27, 2003
Snorch;1252591 wrote: Har provat det för länge sen (efter att jag såg ett Mythbustersavsnitt om det), det förutsätter nästan helt att muggen som vattnet värms i har en helt slät yta utan några små håligheter eller andra märken. Superheating kallas det för övrigt.
Klart häftigt är det också. Det funkar dock bättre med andra vätskor än vatten 😀
//Andreas
June 11, 2001
Har du grillfunktion i micron? Jag får gnistor i micron när grillen är för flottig eller då jag har grillat just kyckling lite för hårt och den kommer i kontakt med kanterna. Men detta är lätt att lösa:
Torka rent hela mickron och ta ur alla delar och gör rent med grönsåpa.
Torka rent med vanligt vatten.
Kör därefter enbart grill, utan några microvågor och inget i micron i 5 minuter låt stå öppen i 5-15 minuter och svalna. torka rent grilltoppen med en ny fuktad disktasa så fort det går att lägga handen på grillelementet i toppen.
1 Guest(s)