December 3, 2003
Lite bakgrund; Min bror har som hobby att köpa, fixa till och sälja gammla bilar och småbåtar.
Nu till saken; Förut idag stannade en polisbil utanför mitt fönster( :cy: ) och 2 poliser kom ut och ringde på vår dörr och meddelande att dom hade för avsikt att ta in min bror till förhör. Han var inte hemma vid tillfället så poliserna pratade massa med pappa och gick sedan runt lite i trädgården och kollade på en liten roddbåt som stog på en kärra där. Först ville dom inte säga vad det gällde över huvudtaget, men efter lite lirkande kom det fram att det handlade om en stulen roddbåt. Någon hade antagligen fått sin båt stulen och sedan sett brorsans annons på blocket(hur man nu kan veta att det är samma, borde ju finnas massor likadana?). Antagligen är det så att någon har stulit roddbåten i fråga och sedan sålt den till min intet ont anande broder. (hur kollar man om en roddbåt är stulen liksom?)
Om jag inte minns helt fel så säger lagen att man typ måste försäkra sig om att inte föremålet man köper är stulet, och att man kommer åka dit för häleri även om man köpt i god tro? eller hur är det egentligen?
Inte alls kul o ha sin käre broder på polisstationen 🙁
May 10, 2003
csm101 wrote: Det jag hörde sist var att god tro inte skulle finnas längre. Det som då skulle hända var at den som fåt saken snodd skulle få tillbaka den (förutsatt att den verkligen är dennes) medan den som köpt i god tro inte får något som helst för saken.
Har läst exakt samma sak men det händer nog inget förutom att brodern blir av med rodd båten och inte får nått för den och den rätta ägaren får tillbaka den.
August 11, 2005
Chris64 wrote: [quote=csm101]Det jag hörde sist var att god tro inte skulle finnas längre. Det som då skulle hända var at den som fåt saken snodd skulle få tillbaka den (förutsatt att den verkligen är dennes) medan den som köpt i god tro inte får något som helst för saken.
Har läst exakt samma sak men det händer nog inget förutom att brodern blir av med rodd båten och inte får nått för den och den rätta ägaren får tillbaka den.
Ja, och pengarna blir han av med.
På de flesta nya båtar finns det inbygt ett mikrochip som är lätt att scanna av.
Farsan jobbar på Ryds båtar och de kör med det på alla sina båtar, även de mindre roddbåtarna.
September 5, 2001
csm101 wrote: [quote=Chris64][quote=csm101]Det jag hörde sist var att god tro inte skulle finnas längre. Det som då skulle hända var at den som fåt saken snodd skulle få tillbaka den (förutsatt att den verkligen är dennes) medan den som köpt i god tro inte får något som helst för saken.
På de flesta nya båtar finns det inbygt ett mikrochip som är lätt att scanna av.
Farsan jobbar på Ryds båtar och de kör med det på alla sina båtar, även de mindre roddbåtarna.
Som en startspärr för bilar?
August 11, 2005
hawkie wrote: [quote=csm101][quote=Chris64][quote=csm101]Det jag hörde sist var att god tro inte skulle finnas längre. Det som då skulle hända var at den som fåt saken snodd skulle få tillbaka den (förutsatt att den verkligen är dennes) medan den som köpt i god tro inte får något som helst för saken.
Som en startspärr för bilar?
Njae, snarare som en mikrochip som man har i hundar. Bara att scanna av och se vad det är för en båt och vem den tillhör etc.
June 20, 2002
Vad jag minns så var det under de gamla goda dagarna så att den ursprungliga ägaren av prylen inte fick tillbaka den. Väldigt underlig grej.
God tro finns så vitt jag vet kvar, men med det något rimligare alternativet att man slipper straff, men blir av med prylen som återgår till den ursprungliga ägaren.
Jävligt drygt i lägen där det är svårt att veta om saker är stulna eller inte, många är skickliga. Hur som helst det bättre av två dåliga alternativ. Tanken är väl att köparen ska få tillbaka pengarna av hälaren?
August 11, 2005
boogey wrote: Tanken är väl att köparen ska få tillbaka pengarna av hälaren?
Jag antar det, för om jag köper något i god tro som sen visar sig avra snodd kommer jag knappast finna mig i att hälarenfår mina pengar.
Då borde en polisanmälan från mitt håll förbättra min situation...
October 22, 2002
Om båten har köpts till ett mycket lägre pris än liknande båtar så ska man bli misstänksam.
Tex om båten köptes för 3k kr och liknande båtar säljs för 10k kr. I ett sånt läge får du nog inte tillbaka pengarna. Tveksamt att man lyckas få tillbaka pengarna överhuvudtaget, hälare brukar ju inte vara dom bästa personerna i samhället...
December 3, 2003
Liten uppdatering av läget; Brorsan kom hem idag efter 2 dagar i isoleringscell( :whops: ). Hela den här utredning verkar vara väldigt flummig och oorganiserad,
1. Vid förhör hade min bror sagt att kvitto X skulle ligga i hans lägenhet. Polisman nr 1 kommer hem och förhör pappa och går därefter in i lägenheten tillsammans med pappa. Där inne finner dom kvitto X o allt är i sin ordning. Men saken är den att det är Polismann nr1's sista arbetsdag innan semestern, så på kvällen åker han iväg till Hawaii. I förhör dagen därpå, nu med polisman nr2 säger polisen att dom inte alls funnit kvitto X i lägenheten och att polisen "antar" att den båten som kvittot va för är stulen. Polisen ignorerar altså bevis på att allt har gått helt legalt till. ( Namn och tfn nummer till säljaren står på kvittot, varför kan inte polisen bara ringa säljaren och få det hela överstökat?)
2. Dom hotar med att "om han inte erkänner att han stulit alla båtar han äger" så skulle han få sitta kvar i isoleringscellen på obestämd tid 😮 (vilket dom inte har rätt till, 36h fick han sitta enligt lagen sade polis nr1 till pappa under det första förhöret, men det visste ju inte brorsan eftersom han hade kontaktförbud...)
3. Dom beslagtar massor av grejor medans vi är bortresta, både från landet och från tomten i stan utan att säga ett ord till varken brorsan eller oss, än mindre lämna nån som helst form av kvitto. 😕
4. Dom låter honom som sagt sitta i en helt tom isoleringscell, med totalt kontaktförbud med omvärlden och utan tidningar eller papper eller nånting. Det enda polisen kan bevisa är att en roddbåt han äger har anmälts stulen. Allt annat är bara angaganden från polisens sida. (han kan ju dessutom bevisa motsatsen med kvittona som polisen "ignorerade"...helt sjukt asså).
Iaf så har polisen sagt nu att "det kommer bli åtal och att han antagligen kommer bli dömd till dagsböter" För en ynka roddbåt köpt i "god tro"(om det nu finns längre) 😮
Aja, det rimligaste är väll att det blir dagsböter men vilkorlig dom, och isåfall är det ju inte så farligt förutom att han får anmärkning i brottsregistret 🙁
1 Guest(s)