god tro, häleri?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
god tro, häleri?
fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 9, 2006 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite bakgrund; Min bror har som hobby att köpa, fixa till och sälja gammla bilar och småbåtar.

Nu till saken; Förut idag stannade en polisbil utanför mitt fönster( :cy: ) och 2 poliser kom ut och ringde på vår dörr och meddelande att dom hade för avsikt att ta in min bror till förhör. Han var inte hemma vid tillfället så poliserna pratade massa med pappa och gick sedan runt lite i trädgården och kollade på en liten roddbåt som stog på en kärra där. Först ville dom inte säga vad det gällde över huvudtaget, men efter lite lirkande kom det fram att det handlade om en stulen roddbåt. Någon hade antagligen fått sin båt stulen och sedan sett brorsans annons på blocket(hur man nu kan veta att det är samma, borde ju finnas massor likadana?). Antagligen är det så att någon har stulit roddbåten i fråga och sedan sålt den till min intet ont anande broder. (hur kollar man om en roddbåt är stulen liksom?)

Om jag inte minns helt fel så säger lagen att man typ måste försäkra sig om att inte föremålet man köper är stulet, och att man kommer åka dit för häleri även om man köpt i god tro? eller hur är det egentligen?

Inte alls kul o ha sin käre broder på polisstationen 🙁

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1049428
June 9, 2006 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh, finns bara en sak att säga, shit happends.
Dom kommer lägga ner utredningen ganska snabbt p.g.a bristande bevis.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1049432
June 9, 2006 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det jag hörde sist var att god tro inte skulle finnas längre. Det som då skulle hända var at den som fåt saken snodd skulle få tillbaka den (förutsatt att den verkligen är dennes) medan den som köpt i god tro inte får något som helst för saken.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1049433
June 9, 2006 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kan dom bevisa att det är deras båt? Finns det typ ramnummer på dom eller?

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1049439
June 9, 2006 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Templar- wrote: Hur kan dom bevisa att det är deras båt? Finns det typ ramnummer på dom eller?

På större båtar finns det ett idnummer (Vet inte vad det kallas) men är det en lite roddbåt så finns det säkerligen inte.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1049440
June 9, 2006 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

är det en stulen båt han har köpt så kan han bli av med den och pengarna han betalade för den.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1049459
June 9, 2006 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: är det en stulen båt han har köpt så kan han bli av med den och pengarna han betalade för den.

Det måste ju vara förutsatt att det går att bevisa att den är stulen.

Chris64
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1051
1049467
June 9, 2006 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Det jag hörde sist var att god tro inte skulle finnas längre. Det som då skulle hända var at den som fåt saken snodd skulle få tillbaka den (förutsatt att den verkligen är dennes) medan den som köpt i god tro inte får något som helst för saken.

Har läst exakt samma sak men det händer nog inget förutom att brodern blir av med rodd båten och inte får nått för den och den rätta ägaren får tillbaka den.

csm101
Member
Medlem
1049487
June 9, 2006 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Chris64 wrote: [quote=csm101]Det jag hörde sist var att god tro inte skulle finnas längre. Det som då skulle hända var at den som fåt saken snodd skulle få tillbaka den (förutsatt att den verkligen är dennes) medan den som köpt i god tro inte får något som helst för saken.

Har läst exakt samma sak men det händer nog inget förutom att brodern blir av med rodd båten och inte får nått för den och den rätta ägaren får tillbaka den.

Ja, och pengarna blir han av med.

På de flesta nya båtar finns det inbygt ett mikrochip som är lätt att scanna av.

Farsan jobbar på Ryds båtar och de kör med det på alla sina båtar, även de mindre roddbåtarna.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1049644
June 10, 2006 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Chris64][quote=csm101]Det jag hörde sist var att god tro inte skulle finnas längre. Det som då skulle hända var at den som fåt saken snodd skulle få tillbaka den (förutsatt att den verkligen är dennes) medan den som köpt i god tro inte får något som helst för saken.

På de flesta nya båtar finns det inbygt ett mikrochip som är lätt att scanna av.

Farsan jobbar på Ryds båtar och de kör med det på alla sina båtar, även de mindre roddbåtarna.

Som en startspärr för bilar? laugh

csm101
Member
Medlem
1049647
June 10, 2006 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [quote=csm101][quote=Chris64][quote=csm101]Det jag hörde sist var att god tro inte skulle finnas längre. Det som då skulle hända var at den som fåt saken snodd skulle få tillbaka den (förutsatt att den verkligen är dennes) medan den som köpt i god tro inte får något som helst för saken.

Som en startspärr för bilar? laugh

Njae, snarare som en mikrochip som man har i hundar. Bara att scanna av och se vad det är för en båt och vem den tillhör etc.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
1049829
June 11, 2006 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Vad jag minns så var det under de gamla goda dagarna så att den ursprungliga ägaren av prylen inte fick tillbaka den. Väldigt underlig grej.

God tro finns så vitt jag vet kvar, men med det något rimligare alternativet att man slipper straff, men blir av med prylen som återgår till den ursprungliga ägaren.

Jävligt drygt i lägen där det är svårt att veta om saker är stulna eller inte, många är skickliga. Hur som helst det bättre av två dåliga alternativ. Tanken är väl att köparen ska få tillbaka pengarna av hälaren?

csm101
Member
Medlem
1049844
June 11, 2006 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: Tanken är väl att köparen ska få tillbaka pengarna av hälaren?

Jag antar det, för om jag köper något i god tro som sen visar sig avra snodd kommer jag knappast finna mig i att hälarenfår mina pengar.

Då borde en polisanmälan från mitt håll förbättra min situation...

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1049859
June 11, 2006 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Om båten har köpts till ett mycket lägre pris än liknande båtar så ska man bli misstänksam.

Tex om båten köptes för 3k kr och liknande båtar säljs för 10k kr. I ett sånt läge får du nog inte tillbaka pengarna. Tveksamt att man lyckas få tillbaka pengarna överhuvudtaget, hälare brukar ju inte vara dom bästa personerna i samhället...

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
1049990
June 11, 2006 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Liten uppdatering av läget; Brorsan kom hem idag efter 2 dagar i isoleringscell( :whops: ). Hela den här utredning verkar vara väldigt flummig och oorganiserad,

1. Vid förhör hade min bror sagt att kvitto X skulle ligga i hans lägenhet. Polisman nr 1 kommer hem och förhör pappa och går därefter in i lägenheten tillsammans med pappa. Där inne finner dom kvitto X o allt är i sin ordning. Men saken är den att det är Polismann nr1's sista arbetsdag innan semestern, så på kvällen åker han iväg till Hawaii. I förhör dagen därpå, nu med polisman nr2 säger polisen att dom inte alls funnit kvitto X i lägenheten och att polisen "antar" att den båten som kvittot va för är stulen. Polisen ignorerar altså bevis på att allt har gått helt legalt till. ( Namn och tfn nummer till säljaren står på kvittot, varför kan inte polisen bara ringa säljaren och få det hela överstökat?)

2. Dom hotar med att "om han inte erkänner att han stulit alla båtar han äger" så skulle han få sitta kvar i isoleringscellen på obestämd tid 😮 (vilket dom inte har rätt till, 36h fick han sitta enligt lagen sade polis nr1 till pappa under det första förhöret, men det visste ju inte brorsan eftersom han hade kontaktförbud...)

3. Dom beslagtar massor av grejor medans vi är bortresta, både från landet och från tomten i stan utan att säga ett ord till varken brorsan eller oss, än mindre lämna nån som helst form av kvitto. 😕

4. Dom låter honom som sagt sitta i en helt tom isoleringscell, med totalt kontaktförbud med omvärlden och utan tidningar eller papper eller nånting. Det enda polisen kan bevisa är att en roddbåt han äger har anmälts stulen. Allt annat är bara angaganden från polisens sida. (han kan ju dessutom bevisa motsatsen med kvittona som polisen "ignorerade"...helt sjukt asså).

Iaf så har polisen sagt nu att "det kommer bli åtal och att han antagligen kommer bli dömd till dagsböter" För en ynka roddbåt köpt i "god tro"(om det nu finns längre) 😮
Aja, det rimligaste är väll att det blir dagsböter men vilkorlig dom, och isåfall är det ju inte så farligt förutom att han får anmärkning i brottsregistret 🙁

csm101
Member
Medlem
1049993
June 11, 2006 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

men anmärkningen försvinner efter x antal år (beroende på brott och straff) eftersomhan ändå fått en sån "mild" form av straff.

Men sjukt att de agerar på så vis...

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1050067
June 12, 2006 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Har det gått till på det där sättet borde det väl inte vara några problem att överklaga?

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1050076
June 12, 2006 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är så polisen arbetar. Meningen är att han ska mjukna upp av i hoten och cellvistelsen och erkänna allt. Fast jag fattar inte att de väljer att anhålla en person på så svag bevisning.

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
1050309
June 13, 2006 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Tidning! säger jag bara, nu och inte senare!

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
1051055
June 15, 2006 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Arre wrote: Tidning! säger jag bara, nu och inte senare!

Tidning :-s

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 320
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL