August 22, 2001
Ni som minns det gamla barnprogrammet "Fem myror är fler än fyra elefanter" kan väl öppna era sinnen och plita ner lite nostalgiska minnen här. Allt som har med programmet att göra går bra; egna personliga reflektioner, era barns upplevelser etc.
Era alster blir underlag för min skoluppgift: "Att lära sig anpassa ett avancerat källmaterial till en ny målgrupp – med andra förutsättningar. Dessutom ska du lära dig att samla och sammanställa ett stoff."
"Texten ska ingå i boken ”Saker du undrat”, som vänder sig till vetgiriga studenter på Mälardalens Högskola. Du kommer därför att behöva anpassa din text så att även de sämst bemedlade bland studenterna förstår den (t ex ingenjörerna). Tydlighet framför allt!"
Lärare med humor uppskattas! 😀
February 7, 2006
January 7, 2006
whoracle wrote: mina minnet av programmet: magnus var med. brasse, eller vad han nu heter, hade nån lustig frågesport som de andra alltid svarade fel på.
är ju bara 20 nu så jag var inte så gammal när det gick på teven men ja har för mej att ja tyckte att det var bra iaf 🙂
Lattjolajban-lådan? 😛
Vet inte varför, men jag kunde se en film med "Fem Myror..." hur många gånger som helst utan att tröttna, och det är bara 10 år sedan jag kollade 🙂 . Därför misstänker jag att jag hyfsat snart kommer på varför jag gillade det
January 7, 2006
Delph1 wrote: En ska bort var ju en sann höjdare. Brasses logik nådde sådana höjder att man skrattar åt det fortfarande 😀
//Andreas
Jo, när det gäller logik så ska man inte klaga på brasse. Man får ju inte glömma att han kom på vart i bion han skulle sitta genom att tänka på "hälsningshanden"
January 8, 2005
fem myror är fler än fyra elefanter, vad kan jag säga?
helt fantastiskt 😉
barnprogram på den tiden höll klass. och inte bara underhållande man lärde sig saker och ting, bokstäver, räkna allt.
och oftast tänkte inte barnen på det då det var en del av barnprogrammet.
jag vet att det hade en bra påverkan på mig iaf.
January 7, 2006
Polekatt wrote: fem myror är fler än fyra elefanter, vad kan jag säga?
helt fantastiskt 😉
barnprogram på den tiden höll klass. och inte bara underhållande man lärde sig saker och ting, bokstäver, räkna allt.
och oftast tänkte inte barnen på det då det var en del av barnprogrammet.
jag vet att det hade en bra påverkan på mig iaf.
Jag hoppas verkligen att du menar tiden innan Staffan Westerberg
March 23, 2004
Miztro wrote: Jag lärde mig läsa innan jag började förskolan med hjälp av det programmet 🙂
Jag kommer ihåg några rosa figurer (tror jag) som räknade upp till 20, samtidigt som siffrorna kom upp på tvn. Har för mig att de hade problem med 14 😀
Jag kommer faktiskt ihåg!
elva, tolv o tretton fjorton, fjorton.. fjorton, feemton sexton sjutton arton nitton tjugo.. tjuuugo!
Stolt är vad jag är
November 23, 2001
Än idag kan jag nynna på bokstavsvisan (A, aaaaa, B, bbbbb, C, ccccc, DEFGH, IJKLMNO, P, ppppp osv.)
Även någon vokalvisa har fastnat som "Det är O:na i orden som gör dem".
Sist men inte minst så händer det också jag att jag nynnar/mummlar lite på "Där är där, där man inte är och här är här där man är".
Alla mina minnen från Fem myror är bara positiva, såg alla avsnitt flera gånger om och om igen. Man lärde sig mycket kan jag säga!
Btw. gillade det här stycket, då jag själv pluggar till Civ.Ing. på MdH..
Vaniljflickan wrote: ...vetgiriga studenter på Mälardalens Högskola. Du kommer därför att behöva anpassa din text så att även de sämst bemedlade bland studenterna förstår den (t ex ingenjörerna).
January 14, 2002
Kommer ihåg att jag tyckte det var skitkul, tycker det fortfarande 😀
2 Guest(s)