February 21, 2003
Sitter här med en nästan färdigjäst vinsats (såndär humbug man köper på ÖB och tillsätter vatten och jäst) och säger en kompis att man måste hälla i mer socker för att alkoholprocenten ska bli högre än några procent. Någon som har erfarenhet/kunskap om detta? Känns jobbigt om man gjort massa alkoholfritt vin..
July 13, 2002
Twinsen wrote: Sitter här med en nästan färdigjäst vinsats (såndär humbug man köper på ÖB och tillsätter vatten och jäst) och säger en kompis att man måste hälla i mer socker för att alkoholprocenten ska bli högre än några procent. Någon som har erfarenhet/kunskap om detta? Känns jobbigt om man gjort massa alkoholfritt vin..
Var det åldersgräns på den där vinen :D? No offence men du ser inte myndig ut på din bild 😉
en kille i min skola gjorde vin i badkaret som specialarbete i 3:an.
April 16, 2003
Har du gjort som det står på satsen så ska det bli som vanligt. Så till vida att det inte är en sats alkoholfritt vin. Men det borde det stå på satsen i sånt fall.
Jag vet att med alkoläsk som man gör själv så kan man öka på alkoholhalten lite grann genom att ha mer socker i. Borde funka till vin också, men tvivlar på att det blir så gott då.
June 28, 2001
well, sådant Öl man kokar själv kan man lägga till socker för att få högre alkoholhalt. avancerad gissning så funkar det lika dant med vin.
roliga är att det står i manualen att man inte får lov att lägga i mer socker för att öka alkohol% 😉
man kan ju tex ta en dunke med Juice och ställa på balkongen i solskenet i någon vecka eller 2 så har man 12% prima apelsin juice.
så länge man inte luktar på det så funkar det fint surry.
(det är mkt socker i juicen )
February 3, 2002
Innehåller det Socker + jäst blir det alltid alkohol, för när socker jäser bildas Alkohol.
Häll inte i mer än 1kg socker mer än som står i beskrivningen då kommer det smaka skit, men det blir starkare.
Själv brukar jag köpa Mosel Sats, 160 spänn, +4kg socker = 200spänn.
Och Enligt mig och mina polare blir man svinpackad och det smakar fint, det blir runt 10%.
Sedan brukar jag Eftersöta med cirka 0.5-1kg socker så det inte blir för beskt.
Lycka till!
October 28, 2002
Det är ju lite känsla med att göra det själv 😉
när man gör mäsk så höjjer iaf socker alkoholhalten, och det är ju jäst så det lär väl va samma med vin.
Har en polare som gör vitt i badkaret, kan höra med han idag, han måste nog göra ngt sånt, för hans vin är uppemot 30%
July 8, 2003
DiDi wrote: [quote=caged]Oj vad avancerade vi har blivit här då. Vad hände med systemsprit? Iofs dyrt men man vet vad man får iaf. =)
Får åka över till danmark och handla istället...
Polen säger folk är superbilligt. Har två polskor i korridoren och de tycket det är jättedyrt med sprit här. Iofs tycker de allt är dyrt i sverige jämfört med polen men sak samma. =)
August 20, 2001
caged wrote: [quote=DiDi][quote=caged]Oj vad avancerade vi har blivit här då. Vad hände med systemsprit? Iofs dyrt men man vet vad man får iaf. =)
Polen säger folk är superbilligt. Har två polskor i korridoren och de tycket det är jättedyrt med sprit här. Iofs tycker de allt är dyrt i sverige jämfört med polen men sak samma. =)
Men idag (1 okt) sänker ju Danmark skatten på sprit. Så det blir lika billigt som i Tyskland... Bara för mig att ta tåget över 😉
July 8, 2003
DiDi wrote: [quote=caged][quote=DiDi][quote=caged]Oj vad avancerade vi har blivit här då. Vad hände med systemsprit? Iofs dyrt men man vet vad man får iaf. =)
Men idag (1 okt) sänker ju Danmark skatten på sprit. Så det blir lika billigt som i Tyskland... Bara för mig att ta tåget över 😉
Åhh, tar du beställningar? Skulle behöva en hink med absolut skulle jag tro. =)
July 8, 2003
Blue_Moon_ wrote: Man kan göra maskrosvin, ganska gott faktiskt! Har hjälpt min far för många herrans år sen med det där, samla blommorna. Samla blommorna torde vara det jobbigaste med hela processen... men gott blir det som sagt.
Jag är skeptisk mot detta men... I´ll take your word for it. =)
November 8, 2002
caged wrote: [quote=Blue_Moon_]Man kan göra maskrosvin, ganska gott faktiskt! Har hjälpt min far för många herrans år sen med det där, samla blommorna. Samla blommorna torde vara det jobbigaste med hela processen... men gott blir det som sagt.
Jag är skeptisk mot detta men... I´ll take your word for it. =)
Varför är du det? =)
Maskrosvin blev tillåtet för hemmajäsning igen nångång i början på 90talet.
1 Guest(s)