August 20, 2001
caged wrote: [quote=DiDi][quote=caged][quote=DiDi][quote=caged]Oj vad avancerade vi har blivit här då. Vad hände med systemsprit? Iofs dyrt men man vet vad man får iaf. =)
Får åka över till danmark och handla istället...
Polen säger folk är superbilligt. Har två polskor i korridoren och de tycket det är jättedyrt med sprit här. Iofs tycker de allt är dyrt i sverige jämfört med polen men sak samma. =)
Men idag (1 okt) sänker ju Danmark skatten på sprit. Så det blir lika billigt som i Tyskland... Bara för mig att ta tåget över 😉
Åhh, tar du beställningar? Skulle behöva en hink med absolut skulle jag tro. =)
Visst... men jag lägger på 40% på priset 😉
October 5, 2001
Hauk wrote: Det är ju lite känsla med att göra det själv 😉
när man gör mäsk så höjjer iaf socker alkoholhalten, och det är ju jäst så det lär väl va samma med vin.
Har en polare som gör vitt i badkaret, kan höra med han idag, han måste nog göra ngt sånt, för hans vin är uppemot 30%
Helt omöjligt att hans vin är uppemot 30%, jästen dör nämligen när alkoholprocenten överstiger runt 25%.
Dessutom är det väl onödigt att jäsa mer än 30 liter åt gången, då dör nämligen jästen också. För att jäsa sådana kvantiteter behövs trycktank.
August 15, 2002
LoDD wrote: [quote=Hauk]Det är ju lite känsla med att göra det själv 😉
när man gör mäsk så höjjer iaf socker alkoholhalten, och det är ju jäst så det lär väl va samma med vin.
Har en polare som gör vitt i badkaret, kan höra med han idag, han måste nog göra ngt sånt, för hans vin är uppemot 30%
Helt omöjligt att hans vin är uppemot 30%, jästen dör nämligen när alkoholprocenten överstiger runt 25%.
Dessutom är det väl onödigt att jäsa mer än 30 liter åt gången, då dör nämligen jästen också. För att jäsa sådana kvantiteter behövs trycktank.
Trycktank? 200 liters fat har funkat bra.
October 5, 2001
spartacus wrote: [quote=LoDD][quote=Hauk]Det är ju lite känsla med att göra det själv 😉
Trycktank? 200 liters fat har funkat bra.
Jodå, men där är alkoholprocenten inte över 20% heller, därmed kan man jäsa större mängder då jästen inte dör av alkoholhalten...
November 4, 2001
jag och en kompis har gjort vin två gånger. Första gången gjorde vi nåt fel så det smakade skit. Andra gången köpte vi en lite "finare" 4 veckors vinsats (den första var 5 dagars). Denna tillsatte vi 2kg socker till.
Mätte i början och när det var klart med jäsmätare, och enligt den hade vi en procenthalt på 18.5% 😀 Inte illa.
Det kan nog stämma också, för jag blev riktigt dyngrak på 1.5liter.
vi orkade inte eftersöta vinet, vilket nog var en tabbe. Tungan skrumpnar nämligen ihop sig av vinets beskhet. Dock går det relativt bra att dricka rent ändå, sålänge det är kallt.
Jag vill verkligen rekomendera vin till er som ska ha en större fest. hade en sådan för en månad sen. Vi var 15 pers och vi hade med oss en vinsats (färdig såklart) Alla 15 blev fulla som drägg och det blev tom vin över. Kostade sammanlagt 350spänn inkl utrustning. Det är inte dåligt för 15 fyllor 😉
Bara tänk på en sak, ställ inte jäskaret i ert rum. Det luktar nämligen inte så gott om det när det jäser...
January 30, 2002
Jag har lite erfarenhet. Jag och 2 polare gjorde ca. 800 liter vin sammanlagt för några år sen.
Din kompis har lite fel. Om du hade tillsatt socker i början av jäsprocessen så får jästen mer att jäsa på (mer "mat" åt jästen) och då kan det bli lite mer alkohol. En genomsnittlig vinsats brukar hamna runt 13% om man inte tillsätter extra socker (så långt ifrån alkoholfritt). Sånt vin är dock helt galet mycket godare än om vinet är 18%.
Vad man också bör komma ihåg när man snackar om vinsatser är att de är så sablarns billiga så kostnaden för sockret gör det knappt värt det ekonomiskt sett heller.
Sen finns det en praktisk maxgräns (den teoretiska ligger på 24% har jag för mig) på ca. 20% alkohol oberoende av hur mycket socker du stoppar i. Det har att göra med olika mättnadsprylar men framförallt på att jästsvampen dör+ lite andra smågrejer. Jag kommer inte ihåg alla detaljer.
Lite tips sen då. Rengör som en idiot med sånt specialmedel som finns på essensbutiker. före varje gång du använder en del. Vin fuljäser jättelätt. Om det inte blir odrickbart så blir det bara äckligt. Fett värt arbetet.
Lukten kan man få att försvinna om man bygger ett filter med aktivt kol. Ganska simpelt. funkar med sönderskuren petflaska med en tygbit med aktivt kol i för det. Experimentera med aktivering och sånt. kommer inte ihåg hur vi fick det effektivast.
skaka bort kolsyran tills du har pajat ryggen. skaka sen lika mycket till.
sen av de olika satser som vi provade så fick vi bäst resultat av torrsatser. det är lite mer arbete med dom men det är värt det.
ps. varning för det ultimata vinet. om ni uppnår det så mår man inte dåligt och vinet smakar som en god saft. Vi hade en ultimata-vinet kväll som vi hade tur att vi överlevde.
October 28, 2002
LoDD wrote: [quote=Hauk]Det är ju lite känsla med att göra det själv 😉
Om du föreställt dig min polare som en kille i vit labrock och med massa mät-instrument har du fel, han ser mer ut som ett riktigt prakt keffo. 30 på ett ungefär, 20 kanske? Jag blir duktig på en liter iaf.
February 24, 2003
dhega wrote: Innehåller det Socker + jäst blir det alltid alkohol, för när socker jäser bildas Alkohol.
Häll inte i mer än 1kg socker mer än som står i beskrivningen då kommer det smaka skit, men det blir starkare.
Själv brukar jag köpa Mosel Sats, 160 spänn, +4kg socker = 200spänn.
Och Enligt mig och mina polare blir man svinpackad och det smakar fint, det blir runt 10%.Sedan brukar jag Eftersöta med cirka 0.5-1kg socker så det inte blir för beskt.
Lycka till!
Jadu minst sagt gjorde också Mosel senast tillsatte nog lite mer än ett kg socker extra men smaken var rätt ok ändå...Men som du sade fyfan vad packad man blev av det vinet.....Många kompisar fick ultimata fyllor på den satsen:)....Sen för övrigt går det inte att göra starkare vin än 14%...Sen måste man ha nån dunderjäst om man ska göra starkare....
October 5, 2001
Blue_Moon_ wrote: [quote=LoDD]Kan tillägga att 17 gram socker gör en procentenhet alkohol i en liter, för den intresserade .
Beror inte alkoholhalten på hur länge satsen får jäsa också?
Annars tycker jag folk i allmänhet är misstänkt välbevandrade inom hemmabryggeri 😀
Visst gör det det, men jag förutsätter ju att det får jäsa färdigt =).
Och jo, klart man är lite insatt när det är så pass dyrt att köpa "riktigt".
Ska väl tillägga att det väl är mer eller mindre standard att jäsa med riktig turbojäst istället för bakjäst :D.
February 12, 2002
Metz wrote: UJujujujuj 96% vin är noog inte gott 😀
När det är uppe i 96% så är det nog för det första inte vin längre utan stark stark sprit.. 😛 96% går inte göra utan en relatvit bra utrustning och trycktank desutom är det nog bäst att sköta destileringen bra i det läget.. 🙄
Hur starkt är "läkarsprit" brukar inte de vara ca 96%? Är inte de lite mer trögflytande eller?
Jag har smakat 60 %igt och det gjorde ont.. 96%igt bränner/fräter nog sönder din hals/mage/kropp...
October 5, 2001
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Metz]UJujujujuj 96% vin är noog inte gott 😀
När det är uppe i 96% så är det nog för det första inte vin längre utan stark stark sprit.. 😛 96% går inte göra utan en relatvit bra utrustning och trycktank desutom är det nog bäst att sköta destileringen bra i det läget.. 🙄
Hur starkt är "läkarsprit" brukar inte de vara ca 96%? Är inte de lite mer trögflytande eller?
Jag har smakat 60 %igt och det gjorde ont.. 96%igt bränner/fräter nog sönder din hals/mage/kropp...
Inte behöver man trycktank för att göra 96-procentigt! Bara att destillera duktigt så... Om man destillerar vid alkoholens exakta kokpunkt så får man så gott som rent, och ja, alkohol är trögflytande.
3 Guest(s)