December 15, 2001
Jag har lite krassligt med komponenter att ha till mitt specialarbete till skolan, så jag undrar hur man skulle kunna gå till väga får att göra följande 3 saker:
* Motstånd
* Kondensator
* Transistor
Det är inte så noga att det blir exakt 100ohm på moståndet, lr 10mF på kondensatorn, bara att de funkar...
Och en sak till: Sakerna ska finnas i ett vanligt hem! Inge kufiska kemikalier osv...
Mina förslag:
Motstånd:
Helt enkelt en elektromagnet. Kom gärna med bättre förslag
Kondensator:
Har gjort en av aluminiumfolie och plast...Har dock inte kollat om den funkar...
Har även kommit på en mindre smart:
Tag 2x Big pack. Skär ordningdom så att dom kan stå mitt emot varandra. Fyll dom med vatten, salta o sätt i kablar...
Transistor:
Hmm...Kisel går att få tag på, men tyvärr så har vi inte så mycket Arsenik och Indium hemma 😛
Bara för att slippa dumma kommentarer, så vet jag inte av ngn elektronikaffär här i Ö-vik.
Iofs så har jag redan en transistor, men den har typ 1mm långa ben, så det är lite svårt att fästa ngt på den...Har nämligen ingen lödkolv 🙁
BTW, för att dumma moderatorer inte ska låsa tråden, så måste jag ha sakerna till, som jag sa, ett special arbete(lr kanske: specialarbetet) i skolan, där jag ska bygga ngn form av robot lr ngt, o sedan styra den via parallel och/lr seriell porten...
1 Guest(s)