Grafer i matte b|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grafer i matte b
D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 10, 2006 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Nån som kan hjälpa mig med grafer i matte b det finns inget jag fattar av det.. det är typ såna här y=2x+3 och så ska man få in den i en graf.
Det är princip hela alltet jag inte förstår skulle vara uppskattat om någon hade någon bra hemsida som förklarar, har googlat utan resultat.

QllQ
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
1013380
February 10, 2006 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Bäst är väl att prata med läraren, det är de de är till för. Jag är ingen mattelärare men jag gör ett litet försök i nästa inlägg.

QllQ
Medlem
Forum Posts: 109
1013381
February 10, 2006 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Du har två linjaler (koordinataxlar) en horisontell som ligger ned (x-axeln) och en som står upp (y-axeln). Om du nu har en punkt någonstans kan du beskriva den punkten genom att säga att den punkten har ett visst x värde och ett visst y värde, tex (1,1) dvs x=1 y=1.

Om du nu har en funktion som y=2x+3 så betyder det att "varje y värde räknas ut genom att ta värdet för x gånger två och lägga till tre", så om du går till ett på x-axeln, dvs x=1, då blir alltså y värdet 2*1+3 alltså 5.

Om du går till 2 på x-axeln så blir y värdet 2*2+3 alltså 7, för varje sådant steg sätter du dit en punkt och sedan ritar du ett streck mellan punkterna så får du en graf, grafen visar helt enkelt vad varje y värde blir av motsvarande x värde.

Men, det finns en genväg för att rita grafen, genom lite kunskap om hur grafen är uppbyggd kan man direkt se hur det blir. Den här typen av grafer kallas linjära, alla kan skrivas om som y=k*x+m där k och m är konstanter (tal) och kan vara vilket värde som helst, tex y=2x+3

Grafen kallas linjär för att lutningen alltid är densamma, för varje steg högerut på x-axeln stiger y värdet med lika mycket, det ändrar sig inte, tack vare det kan vi lista ut att:

Om y = k*x+m ("om y värdet är k multiplicerat med x värdet plus m") så ger k lutningen på grafen och m den punkt där grafen skär igenom y axeln.

Så, om y=2x+3 då betyder det att lutningen är 2 (k=2) och skärningen på y-axeln är 3 (m=3)

Nu vet vi faktiskt allt som behövs för att rita den grafen, vi sätter en punkt på y-axeln vid tre (eftersom m=3) och sedan eftersom vi vet hur mycket y värdet kommer att öka så går vi till x=1 och går upp två steg och lägger sedan till 3 (m=3). Det är ju nämligen det lutningen betyder, att om du sätter in x=1 så blir y värdet k * x dvs 2 * 1 men sedan får vi inte glömma att vi skulle lägga till tre också (m=3) så då sätter vi en punkt där vid x=1,y=5 och sedan drar vi ett streck emellan våra två punkter (0,3) och (1,5) och fortsätter hela vägen för att rita färdigt grafen.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1013386
February 10, 2006 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

tack så mycket det verkar givande har läst lite av det men verkar vara lättare att förstå det än i boken.. anledningen att jag inte frågar läraren är att han har ett sätt att beskriva som gör det mer komplicerat:D
istället för att endast beskriva det jag behöver hjälp med så avancerar han det och går in på svårare uträckningar.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1013408
February 10, 2006 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

- mening -

- edit - :blink:

[Iceboy]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1035
1013700
February 11, 2006 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote:

- mening -

- edit - :blink:

Eller om du Callister kunde ta och skaffa dig något bättre och göra än att anmärka ord?

serdna
Medlem
Forum Posts: 135
1014365
February 12, 2006 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan rekomendera http://matmin.kevius.com/ när det är mate problem som hägrar :bok:

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1014580
February 13, 2006 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Uppskattad sida, tack för svar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 89
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL