Grafer i matte b|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grafer i matte b
D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 10, 2006 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Nån som kan hjälpa mig med grafer i matte b det finns inget jag fattar av det.. det är typ såna här y=2x+3 och så ska man få in den i en graf.
Det är princip hela alltet jag inte förstår skulle vara uppskattat om någon hade någon bra hemsida som förklarar, har googlat utan resultat.

QllQ
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
1013380
February 10, 2006 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Bäst är väl att prata med läraren, det är de de är till för. Jag är ingen mattelärare men jag gör ett litet försök i nästa inlägg.

QllQ
Medlem
Forum Posts: 109
1013381
February 10, 2006 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Du har två linjaler (koordinataxlar) en horisontell som ligger ned (x-axeln) och en som står upp (y-axeln). Om du nu har en punkt någonstans kan du beskriva den punkten genom att säga att den punkten har ett visst x värde och ett visst y värde, tex (1,1) dvs x=1 y=1.

Om du nu har en funktion som y=2x+3 så betyder det att "varje y värde räknas ut genom att ta värdet för x gånger två och lägga till tre", så om du går till ett på x-axeln, dvs x=1, då blir alltså y värdet 2*1+3 alltså 5.

Om du går till 2 på x-axeln så blir y värdet 2*2+3 alltså 7, för varje sådant steg sätter du dit en punkt och sedan ritar du ett streck mellan punkterna så får du en graf, grafen visar helt enkelt vad varje y värde blir av motsvarande x värde.