November 18, 2003
Nån som kan hjälpa mig med grafer i matte b det finns inget jag fattar av det.. det är typ såna här y=2x+3 och så ska man få in den i en graf.
Det är princip hela alltet jag inte förstår skulle vara uppskattat om någon hade någon bra hemsida som förklarar, har googlat utan resultat.
September 28, 2005
Du har två linjaler (koordinataxlar) en horisontell som ligger ned (x-axeln) och en som står upp (y-axeln). Om du nu har en punkt någonstans kan du beskriva den punkten genom att säga att den punkten har ett visst x värde och ett visst y värde, tex (1,1) dvs x=1 y=1.
Om du nu har en funktion som y=2x+3 så betyder det att "varje y värde räknas ut genom att ta värdet för x gånger två och lägga till tre", så om du går till ett på x-axeln, dvs x=1, då blir alltså y värdet 2*1+3 alltså 5.
Om du går till 2 på x-axeln så blir y värdet 2*2+3 alltså 7, för varje sådant steg sätter du dit en punkt och sedan ritar du ett streck mellan punkterna så får du en graf, grafen visar helt enkelt vad varje y värde blir av motsvarande x värde.
Men, det finns en genväg för att rita grafen, genom lite kunskap om hur grafen är uppbyggd kan man direkt se hur det blir. Den här typen av grafer kallas linjära, alla kan skrivas om som y=k*x+m där k och m är konstanter (tal) och kan vara vilket värde som helst, tex y=2x+3
Grafen kallas linjär för att lutningen alltid är densamma, för varje steg högerut på x-axeln stiger y värdet med lika mycket, det ändrar sig inte, tack vare det kan vi lista ut att:
Om y = k*x+m ("om y värdet är k multiplicerat med x värdet plus m") så ger k lutningen på grafen och m den punkt där grafen skär igenom y axeln.
Så, om y=2x+3 då betyder det att lutningen är 2 (k=2) och skärningen på y-axeln är 3 (m=3)
Nu vet vi faktiskt allt som behövs för att rita den grafen, vi sätter en punkt på y-axeln vid tre (eftersom m=3) och sedan eftersom vi vet hur mycket y värdet kommer att öka så går vi till x=1 och går upp två steg och lägger sedan till 3 (m=3). Det är ju nämligen det lutningen betyder, att om du sätter in x=1 så blir y värdet k * x dvs 2 * 1 men sedan får vi inte glömma att vi skulle lägga till tre också (m=3) så då sätter vi en punkt där vid x=1,y=5 och sedan drar vi ett streck emellan våra två punkter (0,3) och (1,5) och fortsätter hela vägen för att rita färdigt grafen.
November 18, 2003
tack så mycket det verkar givande har läst lite av det men verkar vara lättare att förstå det än i boken.. anledningen att jag inte frågar läraren är att han har ett sätt att beskriva som gör det mer komplicerat:D
istället för att endast beskriva det jag behöver hjälp med så avancerar han det och går in på svårare uträckningar.
May 27, 2004
Kan rekomendera http://matmin.kevius.com/ när det är mate problem som hägrar :bok:
1 Guest(s)