Grannen spelar högt, vad göra?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grannen spelar högt, vad göra?
Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 9, 2007 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Grannen spelar rätt hög musik på kvällarna, precis vägg i vägg där jag har datorn så jag får sitta o lyssna på hans skitmusik 🙁

Det hörs t.o.m ut i trapphuset då han spelar.

Lite störande då min musik i hörlurarna blandas med hans i bakgrunden.

Finns det några regler för hur högt man får spela på dagar/kvällar?

HSB bor jag hos.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1159176
October 9, 2007 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Prata med honom?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1159179
October 9, 2007 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Grannen spelar rätt hög musik på kvällarna, precis vägg i vägg där jag har datorn så jag får sitta o lyssna på hans skitmusik 🙁

HSB bor jag hos.

Tala med din lokala hyresgästförening, om du nu är medlem i en sån. Annars så är det ganska vanligt att hyresbolagen, (iaf dom större) har en störningsjour du kan kontakta.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1159180
October 9, 2007 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade först pratat med honom sen följt ilgadds råd, varför fråga här mär du kanske kan lösa problemet bara genom att knacka på?

Eller har du redan pratat med grannen?

Starscream
Member
Medlem
1159181
October 9, 2007 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Prata med honom?

Jag tror inte det är någon mening att jag försöker, tror inte han kan många ord svenska.
Har hejjat på han i trapphuset flera ggr men då ser han ut som ett frågetecken.

ilg@dd wrote: [quote=Starscream]Grannen spelar rätt hög musik på kvällarna, precis vägg i vägg där jag har datorn så jag får sitta o lyssna på hans skitmusik 🙁

HSB bor jag hos.

Tala med din lokala hyresgästförening, om du nu är medlem i en sån. Annars så är det ganska vanligt att hyresbolagen, (iaf dom större) har en störningsjour du kan kontakta.

Vill ju inte klaga i onödan heller, han kanske har all rätt att spela.

Hittar inget sånt nummer heller 🙁

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1159186
October 9, 2007 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ni ingen störningsjour? Många har ju ex Securitas som fastgighets/störningsjour. Du ringer, är anonym. Väktaren kommer och ber han sänka helt enkelt. Fakturan skickas till honom för att han störde, eller om det är inräknat i hyran beror på hur avtalen ser ut. Man kan även ringa för fastighetsärenden, hissar som fastnat... avlopp etc.

Mycket smidigt 😀

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1159189
October 9, 2007 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Fakturan skickas till honom för att han störde, eller om det är inräknat i hyran beror på hur avtalen ser ut. Man kan även ringa för fastighetsärenden, hissar som fastnat... avlopp etc.

Om fakturan skickas till grannen för att hissen fastnat måste jag ringa direkt. Inte för att jag bor i lägenhet, men jag kunde gjort, eller hur? 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1159194
October 9, 2007 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=Mean Machine]Prata med honom?

Jag tror inte det är någon mening att jag försöker, tror inte han kan många ord svenska.
Har hejjat på han i trapphuset flera ggr men då ser han ut som ett frågetecken.

ilg@dd wrote: [quote=Starscream]Grannen spelar rätt hög musik på kvällarna, precis vägg i vägg där jag har datorn så jag får sitta o lyssna på hans skitmusik 🙁

HSB bor jag hos.

Vill ju inte klaga i onödan heller, han kanske har all rätt att spela.

Hittar inget sånt nummer heller 🙁

Jag menade alltså att du kan tala med din lokala hyresgästförening och höra efter vad som gäller.. Där lär du få reda på t.ex om man måste dämpa ljudet efter låt säga 22.00 eller så..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Starscream
Member
Medlem
1159205
October 9, 2007 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, men ska man få spela hur högt som hellst fast klockan är före 22?

Vill ju inte vara någon gnälltant då jag själv har fest ibland, sällan men ändå han lirar ju sin konstiga musik varenda kväll.

TJeKov.se
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 207
1159209
October 9, 2007 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Spela ännu högre än honom tills han fattar att han stör när han spelar högt :cy:

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1159210
October 9, 2007 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Var lite orolig det var mig tråden handlade om, men det var det visst inte :bgrin:

//Andreas

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
1159216
October 9, 2007 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

som sagt!... spela högre än honom... kan vara kul också!... lite battle!

fett naaajs!

sen lär de andra grannarna komma o knacka på!! och då pekar du bara på han och säger att det var han ... så kommer han inte kunna försvara sig då han "inte kan nått ord på svenska"... kanske inte så schysst men men!

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1159218
October 9, 2007 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Jo, men ska man få spela hur högt som hellst fast klockan är före 22?

Det är det du skall fråga din lokala hyresgästförening eller bostadsrättsförening om.

MangeM
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1159228
October 9, 2007 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Starscream]Jo, men ska man få spela hur högt som hellst fast klockan är före 22?

Det är det du skall fråga din lokala hyresgästförening eller bostadsrättsförening om.

Svaret är dock enkelt, före 22 eller efter spelar ingen roll.
Man får aldrig spela så pass högt att grannarna störs, sen om dom flesta går med på någon fest då och då (med moderat om än något hög volym) är en annan femma.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1159233
October 9, 2007 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

MangeM wrote: [quote=ilg@dd][quote=Starscream]Jo, men ska man få spela hur högt som hellst fast klockan är före 22?

Svaret är dock enkelt, före 22 eller efter spelar ingen roll.
Man får aldrig spela så pass högt att grannarna störs, sen om dom flesta går med på någon fest då och då (med moderat om än något hög volym) är en annan femma.

Se där, fallet löst..
Sicken tur att det fanns en till från ditt bostadsområde just här på NH som kan reglementet för just ert område.
😉

MangeM
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1159238
October 9, 2007 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Det behövs inte, lagen är tydlig och klart överordnad bostadsbolags ev. regelverk om dessa står i strid med lagtexterna.
Man får inte störa grannarna, men sen kan man ha i åtanke att det som man uppfattar som en störning inte alltid är en sådan.

Om grannen kör med full volym så tavlor ramlar ner från väggen är det uppenbart, om grannen spelar måttligt men dragspelsmusik som du hatar är det inte lika enkelt.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1159242
October 9, 2007 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Lagen är ju solklar. Störande av allmän ordning flickor. Kvittar vad klockan är. Det ska inte gå att hyra PA utrustning och lira så att väggarna trasar sönder klockan 06:00 på en söndag 😉

Mean: Grannen faktureras inte på fastighetsärenden, du måste missförstått med mening 😉 Bara för själva "störningen".

Soir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 751
1159258
October 10, 2007 - 5:35 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Jo, men ska man få spela hur högt som hellst fast klockan är före 22?

Vill ju inte vara någon gnälltant då jag själv har fest ibland, sällan men ändå han lirar ju sin konstiga musik varenda kväll.

Det är nog bäst att bara lägga ner fördomarna och rädslan, prata med honom och det kommer nog ordna sig =)
Du har inte ens pratat med honom men du har redan bestämt dig för att han inte kan tala Svenska? Han får inte spela musik så det stör andra, helt enkelt.

Prata med honom! Att direkt gå och klaga till jouren eller högre upp innan du pratat med honom är bara lamt.

Niklas.Andersson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
1159452
October 11, 2007 - 8:11 am
sp_Permalink sp_Print

haha 😉 du bor inte i märsta hoppas jag 😉

Starscream
Member
Medlem
1159574
October 11, 2007 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Soir wrote: [quote=Starscream]Jo, men ska man få spela hur högt som hellst fast klockan är före 22?

Det är nog bäst att bara lägga ner fördomarna och rädslan, prata med honom och det kommer nog ordna sig =)
Du har inte ens pratat med honom men du har redan bestämt dig för att han inte kan tala Svenska? Han får inte spela musik så det stör andra, helt enkelt.

Prata med honom! Att direkt gå och klaga till jouren eller högre upp innan du pratat med honom är bara lamt.

Japp som jag trodde, han kunde inte ett ord svenska.
Pratade med honom lite idag fast på engelska.
Men inget om musiken för det hade någon/några andra klagat på 😀

Tack för hjälpen!

Edit: Hehe, nej bor norrut 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 401
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL