February 9, 2002
jag behöver hjälp till morgondagens redovisning.. jag får ut svaren (både genom uträkning och genom maple) men jag tror jag gör fel på vägen, och det vill jag ju inte "läraren" ska se 😕
a) lim (x->0) ((x-ln(x+e^x))e^x) / x
svaret enl maple är -1
b) lim (x->0) (e^x-e^sinx)/(x-sinx)
svaret enl maple är 1
.. jag är säker på att jag fuskar med uträkningarna.. :cy: så hjälp mig snälla...
June 19, 2002
cadaver wrote: ja kvotregeln kan jag, men jag vill inte derivera..
a misstänker jag att man ska bryta ut x, sedan substitutiera, sedan använda standardgränsvärden (de flesta s.g. där x->0 ger ju 1 som svar).Jag har redan försökt detta och jag känner mig inte alls säker..
Varför vill du inte derivera?
February 21, 2003
[NH wrote: Noddan]Känns väl ganska självklart att den kommer att gå mot ett egentligen, då både nämnaren och täljaren går mot noll och vad som helst delat med sig själv blir ett..
Nä det stämmer inte alltid. Både nämnaren och täljaren måste gå lika mycket mot noll för att gränsvärdet ska bli ett.
Exempel
lim_{x->0} sin(x)/x = 1
som du säger. Detta för att när x är väldigt nära noll så beter sig sin(x) ungefär likadant som x. Detta ser man om man Taylorutvecklar sin(x) kring origo och man får då:
sin(x) = x - x^3/3! + x^5/5! - x^7/7! + ...
(För er som inte vet så är Taylorutveckling en polynomuppskattning av en mer komplicerad funktion. Det är dessa serier som alla miniräknare jobbar med.)
I serien ser man att om x är nära noll så kommer x^3 och alla de andra högre ordningens termer att bli MYCKET mindre än x som blir kvar mindre berörd än de andra. Okej skit samma, det var överkurs. Men ett motbevis är t ex
lim_{x->0} x²/sin(x) = 0
där sin(x) inte går mot noll lika starkt som x².
Okej tillbaka till problemet. Jag kan inte komma på nåt annat sätt än att derivera i båda uppgifterna vilket gav precis de värdena när jag räknade på det...om du inte vill pyssla med Taylorutvecklingar istället vill säga...
February 21, 2003
Pim_ wrote: Är det så glidit på fysik att man hinner leka mattedoktor på nh oxå 😉
Tja, jag sitter faktiskt å tentapluggar termodynamik & statistisk fysik samtidigt här nu 😀
Men de saker som det frågas om här är ju sån't som är skåpmat för oss nu efter drygt två år på Chalmers, så man behöver ju inte direkt tänka länge innan man svarar
January 23, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=Pim_]Är det så glidit på fysik att man hinner leka mattedoktor på nh oxå 😉
Tja, jag sitter faktiskt å tentapluggar termodynamik & statistisk fysik samtidigt här nu 😀
Men de saker som det frågas om här är ju sån't som är skåpmat för oss nu efter drygt två år på Chalmers, så man behöver ju inte direkt tänka länge innan man svarar
Ogrebeast är smart, har ni inte fattat det innan? 🙄
February 21, 2003
Steel wrote: [quote=Ogrebeast][quote=Pim_]Är det så glidit på fysik att man hinner leka mattedoktor på nh oxå 😉
Ogrebeast är smart, har ni inte fattat det innan? 🙄
No comment :bok:
Ogrebeast wrote: Men exempel på saker jag ändå tycker utmärker Sverige "positivt" är:
...* ...och anspråkslösa istället för att skryta öppet.
September 3, 2001
Ok... då har jag något att se fram emot 😉 Har alltid tyckt att matte är kul men det där såg lite extremt ut. Men oftast ser det ju så svårt ut när man kollar på matematik som man inte lärt sig än.
Annars håller jag på med bioinformatik och räkna med genomer på KTH, som valbar kurs i gymnasiet. Ganska kul att ställa upp matriser för genomer och räkna ut antal mutationer osv.
February 9, 2002
tack Ogrebeast & [NH]Noddan. här ska deriveras då.
Det är första årets högskolematte.. som sagt.
Man kan lösa det med l´Hospitals regel och Maclaurinutveckling, fast det fick man inte använda (och lika bra är det då jag inte har någon aning om vad det är...).
(Det jobbiga är att jag inte har hunnit/orkat gjort detta innan, då jag har haft tentor i andra ämnen "hela tiden"). Jaja.. sista dagen imorgon så.. sen friiii.. till att arbeta 🙁
February 9, 2002
Ytterliggare en liten snabb fråga.
Maple svara 7Pi/4.
jag kallar de två första för B, de två sista för C.
A = arctan3 +arctan5 +arctan7 +arctan8
regeln: tan (a+b) = (tan a + tan b)/(1-tan a *tan b)
tan(B) = (3+5) / (1-3*5) = -8/14
tan(C) = (7+8 ) / (1-7*8 ) = -15/55
tan(B+C)=... = -1
--->
tan(A)= -1
A=3Pi/4 ( + Pi*n)
Hur får jag det till 7Pi/4?? Jag vet att det också är -1 men hur väljer jag det????
July 22, 2003
Ogrebeast wrote: [quote=Pim_]Är det så glidit på fysik att man hinner leka mattedoktor på nh oxå 😉
Du har inte lust at skriva mina tentor i analys a och lin alg? Känns som att jag kommer köra i båda ganska så rejält....
Orkar knappt plugga till lin alg tentan som jag har nästa måndag
February 9, 2002
jag ska plugga matte hela natten.. tills jag inte orkar längre.. säkerligen till 4-5 iaf. redovisning på lärarens rum 13.30 imorgon, och då ska man se lite sliten ut...
man ska se ut som ett levande kadaver.. hur nu de ser ut...
smurfen.. gör som jag ist. plugga sista dagen, det är både lärorikt och spännande..
1 Guest(s)