February 21, 2003
cadaver wrote: Hur får jag det till 7Pi/4?? Jag vet att det också är -1 men hur väljer jag det????
Skit i Maple! Använd skallen istället
Såna där symbolhanterande program som Maple och Mathematica svarar ofta lite hur som helst. Haka inte upp dig på det. Viktigast är väl att du vet att det är samma sak och har koll på att periodiciteten är just pi.
February 21, 2003
smurfen- wrote: [quote=Ogrebeast][quote=Pim_]Är det så glidit på fysik att man hinner leka mattedoktor på nh oxå 😉
Tja, jag sitter faktiskt å tentapluggar termodynamik & statistisk fysik samtidigt här nu 😀
Men de saker som det frågas om här är ju sån't som är skåpmat för oss nu efter drygt två år på Chalmers, så man behöver ju inte direkt tänka länge innan man svarar
Du har inte lust at skriva mina tentor i analys a och lin alg? Känns som att jag kommer köra i båda ganska så rejält....
Orkar knappt plugga till lin alg tentan som jag har nästa måndag
De där kurserna var ju roliga 😛
Framför allt lin.algen...
February 9, 2002
Välkommen Technologen 🙂
(
jag har bara hört på omvägar (det var något med att det bara var positiva vinklar..) att svaret skulle vara 7Pi/4 och inte 3Pi/4.. men jag kan ju inte motivera varför 7Pi/4 förutom med periodicitet (men jag säger väl det, alltså 3Pi/4 + Pi*n).
)
February 21, 2003
cadaver wrote: jag har bara hört på omvägar (det var något med att det bara var positiva vinklar..) att svaret skulle vara 7Pi/4 och inte 3Pi/4.. men jag kan ju inte motivera varför 7Pi/4 förutom med periodicitet (men jag säger väl det, alltså 3Pi/4 + Pi*n).
Minns inte riktigt, men är det inte tvärtom? Att tangens är definierat för intervallen
-pi/2 < arctan(y) < pi/2
y = tan(x)
-pi/2 < x < pi/2
Svaret bör alltså bli A = -pi/4 här.
February 9, 2002
Japp du har rätt.
arctan x värdemängd är -Pi/2 <= x <= Pi/2
Om man då tänker sig en cirkel och backar till -Pi/4, det går ju inte (men teoretiskt funkar det iofs) 🙂 Utan man tar sig till samma position genom att ta ett varv framåt, till 7Pi/4.
Ähh.. den frågan räknar jag som löst nu.
Men med risk för att vara tjatig..
Jag har hållt på med en "tung" derivata av en annan uppgift. Jag fick derivatan till..
- cos x / (sqrt(2-sin x) * sqrt(2+sin x) + sin x / (sqrt(2-sin x) * sqrt(2+sin x)
För att få reda på extremvärdena, nollställena, måste man väl studera teckenschema? Eller hur skulle man kunna tänkas göra det?
February 21, 2003
Twinsen wrote: [quote=Steel]De tycker det är kul och pluggar därmed en del på det.
Eller så tycker man att det är ganska tråkigt, men har väldigt lätt för det. (Dock så har jag glömt bort det mesta efter MaC känns det som, ganska dumt.)
Jo, det stämmer bättre. Mycket matte vi läser tycker jag är skittråkig, men som sagt har man lätt för att hitta den röda tråden så går det bra ändå. Jag tycker faktiskt själv att räkna matte bara för mattens egen skull är rätt trist. T ex så tentade jag ju av första mattekurserna mycket tidigare på gymnasiet bara för att slippa gå på lektionerna. Men när man börjar använda den för att räkna på "riktiga" saker så är det fascinerande att det fungerar och blir således mer intressant.
1 Guest(s)