gravid - Hur snabbt kan man ta reda på vem som är pappa?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
gravid - Hur snabbt kan man ta reda på vem som är pappa?
Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 13, 2008 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Tjenare

jag undrar bara allmänt, efter att man som tjej blivit gravid, hur snabbt kan man då utföra någon form av faderskapstest?

Måste barnet ha födds först?

ps. detta rör inte mig själv 😀

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1184859
March 13, 2008 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: ps. detta rör inte mig själv 😀

:)R

tror att det är en fördel att vänta tills ungen är född...

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1184861
March 13, 2008 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Känner en som (att man alltid ska känna någon) som var i samma sits, två killar och en tjej med barn. Hur som helst så gick det att kolla vem pappan var efter ett antal veckor/månader, ingen aning hur lång tid, men det var inte att rekommendera av någon anledning så det var till att vänta.
Spännande 9 månader (något mindre visserligen) skulle jag tro. 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1184863
March 13, 2008 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Fostervattenprov kan användas för faderskapstest.

//Andreas

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1184866
March 13, 2008 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Fråga Sulan.

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
1184881
March 13, 2008 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey, efter hur lång tid kan man göra abort? snackar vi 10 veckor eller typ 3?

Edit: Jag ska iofs bli farsa i oktober, men det är inte därför jag frågar 😉

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1184897
March 13, 2008 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Fritt fram till v18, efter det finns en period fram till v22 där man måste ha speciella skäl, dvs. moderns hälsa måste vara i stor fara eller liknande.

(Reserverar mig för att informationen kan vara utdaterad)

//Andreas

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1184943
March 13, 2008 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite si och så med fostervattensprov, i vanligt fall säger man att det ökar risken för missfall, men nu när frågan om abort kom in (som redan sagts vara tom v18) så är det rätt onödigt?

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
1185034
March 14, 2008 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Lite si och så med fostervattensprov, i vanligt fall säger man att det ökar risken för missfall, men nu när frågan om abort kom in (som redan sagts vara tom v18) så är det rätt onödigt?

De jag menade var mer, om man t.ex. märker att ungen inte är sin egna genom nått sånt dära fostervattens test tjossan, så kanske man vill ta bort fostret.

Jag var för övrig hos barnmorskan i dag, (av egna själ som inte har nått med denna tråd att göra :)), och då passade jag på att fråga, och hon svarade också att man kan göra test med hjälp av fostervatten, men att de ökar risken för missfall.

tack för alla svar iaf 🙂

/Adde

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
1200736
August 14, 2008 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Då denna tråden är tillhörande min fråga, så fortsätter jag på den 🙂

Jag har läst att när föräldrarna inte är gifta, så får man göra ett faderskapstest, (självklart frivilligt), dock undrar jag vad som händer om det visar sig att jag, i det här fallet, inte skulle vara pappan? måste man, som tjej, tala om alla man haft sex med innom de närmsta året, eller kan dom bara acceptera att det inte finns någon pappa?

dessutom undrar jag om dom gör testet direkt när ungen föds, eller gör man det senare, och hur snabbt får man svar?

tack på förhand!

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1200742
August 14, 2008 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Är du inte pappan så har du inte heller några förpliktelser, förutom kanske lite morala och sånt, men det är ju helt upp till dig.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1200746
August 14, 2008 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: Då denna tråden är tillhörande min fråga, så fortsätter jag på den 🙂

Jag har läst att när föräldrarna inte är gifta, så får man göra ett faderskapstest, (självklart frivilligt), dock undrar jag vad som händer om det visar sig att jag, i det här fallet, inte skulle vara pappan? måste man, som tjej, tala om alla man haft sex med innom de närmsta året, eller kan dom bara acceptera att det inte finns någon pappa?

dessutom undrar jag om dom gör testet direkt när ungen föds, eller gör man det senare, och hur snabbt får man svar?

tack på förhand!

Tror inte det finns något test per automatik bara för att man inte är gifta, jag gjorde iaf inget test när min grabb föddes trots att modern och jag knappt var sambos på den tiden.
Faderskapstest görs väl bara när det finns frågeteckan om vem som skall betala underhåll vad jag vet.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
1200754
August 14, 2008 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar hur förbannat bra googles anonser funkar! 😀

"Ägglossningstest
Öka din chans att bli gravid Från 5.89 kr/st. Leverans nästa dag"

"Graviditetstester
Priser från 3,99 kr per styck Hög kvalitet, snabb leverans"

Nästa

Fattar inte om det skulle vara så, tänk senariot att en kille och tjej har oskyddad sex, det blir barn i magen och killen vill göra abort men tjejen vill ej. Hur ska det då vara gämställt att killen sen ska behöva betala underhåll för ett barn han inte ens ville ha.

Det är bådas skyldighet att använda skydd och vill grabben inte ha barnet borde han också kunna innan aborttiden gått ut säga ifrån sig faderskapet och säga att föder du det här barnet är det ditt problem.. Gämställdighet!

Rösta på mig, ManistisktIniativ till riksdagen!

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1200758
August 14, 2008 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Jag gillar hur förbannat bra googles anonser funkar! 😀

"Ägglossningstest
Öka din chans att bli gravid Från 5.89 kr/st. Leverans nästa dag"

"Graviditetstester
Priser från 3,99 kr per styck Hög kvalitet, snabb leverans"

Nästa

Fattar inte om det skulle vara så, tänk senariot att en kille och tjej har oskyddad sex, det blir barn i magen och killen vill göra abort men tjejen vill ej. Hur ska det då vara gämställt att killen sen ska behöva betala underhåll för ett barn han inte ens ville ha.

Det är bådas skyldighet att använda skydd och vill grabben inte ha barnet borde han också kunna innan aborttiden gått ut säga ifrån sig faderskapet och säga att föder du det här barnet är det ditt problem.. Gämställdighet!

Rösta på mig, ManistisktIniativ till riksdagen!

Jämställdhet!

Låter som en bra idé att kunna säga ifrån sig faderskapet. 🙂
Istället kanske ett höjt barnbidrag för underhållet som går bort.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1200760
August 14, 2008 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Jämställdhet!

Låter som en bra idé att kunna säga ifrån sig faderskapet. 🙂
Istället kanske ett höjt barnbidrag för underhållet som går bort.

Fler slags bidrag? 🙄
Lär knappast hända i det blå samhälle vi lever i idag.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1200761
August 14, 2008 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Fråga Sulan.

Hur fan kunde jag komma att tänka på honom när jag såg rubriken? 🙄

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
1200762
August 14, 2008 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

det nog ganska nytt, men alla "tänka fäder", erbjuds i dagsläget ett frivilligt faderskapstest vid födseln.. hade en polare som fick en dotter för 3 veckor sedan, han tackade dock nej, och skrev glatt på papprena... va det gäller deras unge så är det snarare frågan om mamman verkligen är mamma för någon likhet där finns de inte, bara med farsan 😛

hur som hellst, ni tror alltså inte att dem kmr söka upp den riktiga pappan med "tvång" om de visar sig att "jag" inte är pappa när man ska skriva på papprena?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1200763
August 14, 2008 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: det nog ganska nytt, men alla "tänka fäder", erbjuds i dagsläget ett frivilligt faderskapstest vid födseln.. hade en polare som fick en dotter för 3 veckor sedan, han tackade dock nej, och skrev glatt på papprena... va det gäller deras unge så är det snarare frågan om mamman verkligen är mamma för någon likhet där finns de inte, bara med farsan 😛

hur som hellst, ni tror alltså inte att dem kmr söka upp den riktiga pappan med "tvång" om de visar sig att "jag" inte är pappa när man ska skriva på papprena?

Vill hon ha underhåll och ingen godvilligt vill betala så är hon tvungen till att hosta fram "misstänkta" naturligtvis. Det är ju inte så att det är frågan om någon jungfrufödsel där någon medellös från ovan inte kan betala.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1200766
August 14, 2008 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Fler slags bidrag? 🙄
Lär knappast hända i det blå samhälle vi lever i idag.

Nej, men i detta fallet kan bidrag vara bra, annars är jag mot de flesta bidragen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 304
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL