January 15, 2004
Grävlingar bor i gryt som de gräver. Ett gryt kan ha 5-10 hålor och sträcka sig flera meter ner. Det har ofta flera utgångar åt olika håll. Gryten används år efter år och blir ofta väldigt gamla. Man reparerar, bygger till och städar gryten noggrant. Om hösten bäddar grävlingen för vintern med torrt gräs, torra löv och mossa.
March 23, 2003
Dom bygger gryt (hålor) i marken. Som kaniner och annat pack!
http://www.naturvardsverket.se.....avling.htm
January 17, 2002
Hört talas om grävlingsgryt? 🙂
Bor du i villa kan de ha slunkit in under husgrunden eller slått upp tältet i häcken. Vi har ett gammalt grävlingsgryt mitt i häcken som rävarna brukar sova i på vintern sedan min hund upptäckte att grävling smakade gott.
Kolla i häcken och runt husgrunden efter hål, du kan också kolla i lövhögar etc.
Leta efter hål helt enkelt!
May 2, 2004
CoLiC wrote: [quote=Dehman]Det finns speciella hundar som jagar grävlingar. Skaffa en sådan. 😛
Jag kan resa ner med min, han älskar grävlingar, vi hittade rester och päls över hela gården i veckor efteråt han hittade den i häcken.
Skulle va trevligt... när tittar du förbi då? 😀
October 22, 2002
RoxL wrote: Okej.. får göra d imårn.. verkar läskigt såhär på natten.. dom e ju läskiga ju.. kan bita av ben... :cy:
Grävlingar är precis som alla andra djur. Räddare än du även fast du är rädd.
När jag gick ut till mitt hus efter att kommit hem från jobbet runt 03 på natten så mötte jag 2 st grävlingar på gården. Inte bet dom av mina ben. Dom blev rädda och sprang som fan. Eller sprang och sprang, lufsar.
March 11, 2003
Grävlingars farlighet är en gammal skröna. De är fredliga varelser, men precis som med alla djur bör man behandla dem med respekt. Myten om benkrossning och grus i stövelskaften är seglivad, men rätt menlös.
Dock är det inte så bra att ha dem under hus, då de har en förmåga att underminera allt, och kan få de mest bastanta husgrunder att sätta sig. Koola djur faktiskt.
October 22, 2002
denstore wrote: Grävlingars farlighet är en gammal skröna. De är fredliga varelser, men precis som med alla djur bör man behandla dem med respekt. Myten om benkrossning och grus i stövelskaften är seglivad, men rätt menlös.
Dock är det inte så bra att ha dem under hus, då de har en förmåga att underminera allt, och kan få de mest bastanta husgrunder att sätta sig. Koola djur faktiskt.
Dom är grymma att underminera hus. När dom börjar boa under något hus/lada så är det bara fram med fällan och bössan..
September 16, 2002
CoLiC wrote: [quote=Dehman]Det finns speciella hundar som jagar grävlingar. Skaffa en sådan. 😛
Jag kan resa ner med min, han älskar grävlingar, vi hittade rester och päls över hela gården i veckor efteråt han hittade den i häcken.
Hittade han den då han jagade sin svans alltså?
March 21, 2003
fisken wrote: [quote=denstore]Grävlingars farlighet är en gammal skröna. De är fredliga varelser, men precis som med alla djur bör man behandla dem med respekt. Myten om benkrossning och grus i stövelskaften är seglivad, men rätt menlös.
Dom är grymma att underminera hus. När dom börjar boa under något hus/lada så är det bara fram med fällan och bössan..
Nee man ska spruta med vattenslangen i hålen så drunknar dom och om dom då flyr upp så har du ju bössan....
2 Guest(s)