February 4, 2003
Varningen utfärdade jag för att så få som möjligt ska "läsa tråden", om de inte är intresserade. Då de förmodligen inte vet i så fall heller. Ganska trist tråd i sånna fall för er. Hoppas det inte gör nått. Men om ni vet, så svara gärna!
Hej.
Söker allting som har med Grekisk mytologi att göra.
Det kan vara allt från tv-serier, tecknade filmer, tecknade serietidningar, filmer, historiefilmer och liknande.
Ska klippa ihop lite snuttar / bilder i ett dvd-spel som så smångingom ska resultera i ett svenska arbete. Är det tänkt.
Har sökt litegrann på IMDB och liknande. Men väldigt svårt att hitta något vettigt.
Någon som har något tips? Vart ni har sett typiska "Grekisk mytologi"? Hela filmen behöver inte handla om det. Kan räcka med en scen om Akilles häl för att det ska vara tillräckligt... Om ni förstår.
Mvh/David
January 15, 2004
Jag kunde inte komma på namnet på någon jag har sett förrutom Troja som inte är så gamal.
Listan med filemr om gretisk mytologi är diger, och om man skulle räkna med de filmer som lånat någon del så blir den ännu längre.
Här är i alla fall en lista på filmer som jag googlade up.
http://www.windweaver.com/as/m.....movies.htm
Där finns länkar till IMDB och amazon och fler länkar till uppsatser och bilder från krukor mm.
Lycka till.
October 29, 2001
August 9, 2003
Age of mythology =) Kanske kunde sätt sprätt på svensak arbetet. Tv-serien Herkules (stavning?) och Xena har en del mytologi i sina avsnit, specieltl då herkules. De är iof väldigt dåliga serier båda två men men...
Disney filmen Herkules, finns ju oxå. Finns en massa mytologi i den.
kanske kan hjälpa dig lite. (Annars så innehåller ju troja otriligt ltie mytologi)
February 4, 2003
Tack för alla tips! 😛
Roligt att du hade hittat samma länk via Google som jag (vem det nu var). Men jag frågade ändå. Lika bra 😛
Men fortsätt ösa ut svar.
Ska till bibblan snart och se om de har de där filmerna som ni nämner. Annars får jag väl se om videotrappan har dessa.
Mvh/David
December 15, 2003
Helen of troy kan jag instämma att den följer Iliaden rätt så bra, Troy, Xena och Hercules är ju bara löjligt i jämförelse (bra film resp serier ändå men ej historiskt korrekt)
Finns ju också filmen Odysseus som följer Odyssen ovanligt bra.
Som jag förstår så är det bara Odyssen och Iliaden som kommer ifråga? Annars finns det ju en uppsjö av böcker och dokumentärer om de grekiska stadstaterna etc. Vill du ha ett förslag om vad du kan ta med så rekommenderar jag när filip av makedonien (alexander den stores pappa) erövrade han hela grekland men när han kom till Sparta så mötte han "den heliga hären" som bestod av 200 homosexuella som svurit att dö i strid...
1 Guest(s)