March 14, 2001
Bjornstrom wrote: [quote=Templar-]Helgrillad marinerad fläskfilé föredrar jag...
Men det viktigaste är att det är en riktig grill med grillkol, inga såna där gasolgrillar...
Briketter is teh shit.. Jo sånna där Hollywood grillar som är 5 meter långa och 10 meter breda, feta fanskap med gasol är bara bullshit.. Man ska köra dom där gamla jävlarna från okq8 som kostar 199:- hehe
Och än värre är det när folk använder gasolgrillar med stekplatta så köttet inte alls har någon kontakt med "elden" och får inte den där goda smaken då heller..
Nej riktig grillkol med lite riktig ved ska det vara, inte ens briketter duger.. 🙂
Callister wrote: Oxfile, fläskfile, ryggbiff och rostbiff ibland.
Vitlöksbröd och en riktigt god sallad till.
Fast allt funkar ju att grilla ...
Slå på stort: Ta en fet korv och linda runt med bacon, blir rätt intressant. 🙂 Förslagsvis Chorizo ..
Provade och blev helfrälst på nån DansKKK korv med ost i ifjol.. Kommer inte ihåg namnet på den sorten nu, men smaken är typ som den där ostkorven dom säljer på shellmackarna. Fast storlek frukostkorv ungefär.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
När man har grilla som ursäkt för att dricka öl brukar det tyvärr bli färdigmarinerat kött från Ica + deras potatissallad.
Annars gillar jag grillspett med fläskfile, svamp, paprika, tomat och lök.
Med hemmagjord marinad gjord på lite olivolja, soya och lite kryddor som känns lämpliga för dagen. Till detta potatisgratäng eller hemmagjord potatissallad.
Fisk är gott o grilla, men blir alldeles för sällan.
Apropå supandet får jag säga att grillning utan öl känns helt tokigt.
Även om man inte super till är det en perfekt dryck till grillat.
csm101 wrote: Har ni tips på nån marinad som är enkel o fixa ihop o som blir riktigt bra?
Inget exakt recept..
Men jag brukar ta typ en skaplig skvätt Caj P's grillolja, en matsked honung och en skvätt sån där citron i plastmodell och en nypa salt..
Bara att röra runt tills allt löst sej, sen in med både kött och marinad i en hopknuten påse över natten..
Hacka gärna lite håligheter i köttet också med gaffel eller annat smalt vasst, så smaken drar in bättre, alternativt banka ut det lite om det är kött lämpat för det..
File' brukar jag skiva innan jag marinerar det, blir mer smak av marinaden då. Hel gillar jag inte att grilla den, då ungssteker jag den hellre.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
Att grilla kyckling som blivit förbehandlat ett par dagar innan är gott.
Det man kan göra är att fylla en gryta med vatten, tillsätta salt, vinäger, peppar, citronjuice. Du sätter in dina kycklingbitar i grytan och lägger på ett lock. Efter 1-2 dagar kan du grilla kycklingen. Bättre kommer du inte smaka!
Mer som är gott att grilla är tomat och lök, speciellt det sistnämnda. Lök blir sött efter att det grillats ordentligt. Sätt hela löken direkt på kolet med hela skall och allt. Vänta cirkus 30 min, ät och njut. Både löken ensam eller tillsammans med din kyckling ;).
July 27, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Callister]Oxfile, fläskfile, ryggbiff och rostbiff ibland.
Slå på stort: Ta en fet korv och linda runt med bacon, blir rätt intressant. 🙂 Förslagsvis Chorizo ..
Provade och blev helfrälst på nån DansKKK korv med ost i ifjol.. Kommer inte ihåg namnet på den sorten nu, men smaken är typ som den där ostkorven dom säljer på shellmackarna. Fast storlek frukostkorv ungefär.
Farsan var in på shell och frågade vilken ostkorv de hade, och de var snälla och sa namnet men jag kommer ej ihåg det heller. 🙂
August 11, 2005
CasO wrote: Att grilla kyckling som blivit förbehandlat ett par dagar innan är gott.
Det man kan göra är att fylla en gryta med vatten, tillsätta salt, vinäger, peppar, citronjuice. Du sätter in dina kycklingbitar i grytan och lägger på ett lock. Efter 1-2 dagar kan du grilla kycklingen. Bättre kommer du inte smaka!
Jojekabab? 🙂
Callister wrote: [quote=ilg@dd][quote=Callister]Oxfile, fläskfile, ryggbiff och rostbiff ibland.
Farsan var in på shell och frågade vilken ostkorv de hade, och de var snälla och sa namnet men jag kommer ej ihåg det heller. 🙂
Kan det vara "Frankfurter/wurst"??
1 Guest(s)