Grova brotten bara ökar|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grova brotten bara ökar
Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
sp_UserOfflineSmall Offline
636123
June 2, 2004 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kopplar samman Amerikas våldsspiral med problemen i världen.
Problemen i Irak och resten av världen påverkar oss i Sverige mycket mer än du tror, men du kanske inte bryr dig?

Jag vet i alla fall att man inte var rädd att gå ut på kvällarna i Stockholm för några år sedan.
Man kan tänka tillbaka ytterligare hur saker och ting har blivit sämre genom att fråga en äldre släkting om hur säkert det var i Sverige när dom var yngre.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
636127
June 2, 2004 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: Jag kopplar samman Amerikas våldsspiral med problemen i världen.
Problemen i Irak och resten av världen påverkar oss i Sverige mycket mer än du tror, men du kanske inte bryr dig?

Jag vet i alla fall att man inte var rädd att gå ut på kvällarna i Stockholm för några år sedan.
Man kan tänka tillbaka ytterligare hur saker och ting har blivit sämre genom att fråga en äldre släkting om hur säkert det var i Sverige när dom var yngre.

Nog för att folk skyller mycket på USA, men att du går osäker på gatan har inget med det att göra.
Visst ökar våldet och terrorn, USA gör något åt det, de är inte källan till det. (sen vad agerandet i sin tur leder till är förstås olika från fall till fall)

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
636132
June 2, 2004 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jodå, skyll på USA ni men per invånare räknat har USA mindre brottslighet än Sverige, detta talar vi dock inte så högt om.

Tror det är sommarens fel att vi begår mer våldsbrott, för på vintern är det för kallt för att gå ut 🙂

pqxl
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 66
636157
June 2, 2004 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Skitsnack, vart har du fått det ifrån ? Alla siffror jag sett så har de högst brottslighet jämfört med alla västländer.

Framförallt har de betydligt fler mord.

PaiN
Member
Medlem
636159
June 2, 2004 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

pqxl wrote: Skitsnack, vart har du fått det ifrån ? Alla siffror jag sett så har de högst brottslighet jämfört med alla västländer.

Man kan göra vad man vill med statistik. Klart att det är fler brott i ett större land, men om man istället räknar brott per invånare kan det visa raka motsatsen. Allt beror helt på vilka man vill peka ut.

pqxl
Siktar mot toppen
Medlem
636176
June 2, 2004 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla räknar brott per innevånare, finns inget annat sätt att räkna på.

Det fattar väl vem som helst att det begås fler brott i en större population, det är därför det alltid anges per 1000 innevånare när man ser undersökningar.

Nåja, ni får tro vad ni vill, USA har absolut högst av alla OECD länder men jag orkar inte leta fram statistisken, det brukar dyka upp i tidningarna med jämna mellanrum.

Läste också på BRA:s sajt att sverige är det enda landet som ärligt redovisar alla anmälda brott, alla andra redovisar bara grova brott eller antalet som lett till påföljd.

Hittade någon pdf fil som sa att sverige hade 11000 anmälda brott per 100 000 innevånare och USA 5000, det ska vi nog ta med en nypa salt.

PaiN
Member
Medlem
636195
June 2, 2004 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, pqxl, det är klart att du har rätt. Du säger ju samma sak två gånger...

Ena sekunden tror du blint på statistiken om att USA har fler brott, i andra säger du att vi ska ta den med en nypa salt. Om du nu påstår att USA "fifflar" med statistiken kan du ju jämföra med någon som "fifflar" lika mkt, istället för duktiga Sverige.

Det känns som allt vi snackat om är politik, trots det är tråden upplåst, vewy raaare.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
636427
June 2, 2004 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

pqxl wrote: Skitsnack, vart har du fått det ifrån ? Alla siffror jag sett så har de högst brottslighet jämfört med alla västländer.

Läste det i en krönika i Expressen. Ska se om jag hittar nån lista eller liknande.

danowani
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
636701
June 3, 2004 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Super-Svensson wrote: [quote=danowani][quote=Zeth][quote=danowani]mm de är sjukt . hade en man som föreläste på vår skola om bl.a. anabola steroider och att det var flera unga killar som tagit det och huggit ihjäl sina bästa kompisar och flickvänner med 10-20 knivhugg och sen efteråt hade dom inte fattat nånting. alltså vad dom gjort SJUKT!

Tror knappast på att det berodde på steroider.
Han sa det för att skrämma er. wink
Jo, och ingenting politiskt snack här inte.

men det tror jag. han hade forskat om det där i typ 10 år så tror han vet lite mer än dig 😉
det var flera fall det va så och alla hade tagit AAS så ja tror på det han sa iaf

Du tror på tomten med eller? 🙄

absolut 😉 nä men du verkar jö verkligen veta sånt där! varför skulle det inte va så? har du testat eller? 🙂

pqxl
Siktar mot toppen
Medlem
636725
June 3, 2004 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

PaiN: läste du vad jag skrev ? Sverige är enda landet som rapporterar ANMÄLDA brott.

Som sagt, tro vad ni vill, jag fattar inte varför någon ens kan tro tanken att sverige skulle ha högre brottslighet än USA, patetiskt.

Det är ju tom ett stående skämt i USA hur mycket brott de har jämfört med andra länder.

PaiN
Member
Medlem
636726
June 3, 2004 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

pqxl wrote: PaiN: läste du vad jag skrev ? Sverige är enda landet som rapporterar ANMÄLDA brott.

Som sagt, tro vad ni vill, jag fattar inte varför någon ens kan tro tanken att sverige skulle ha högre brottslighet än USA, patetiskt.

Det är ju tom ett stående skämt i USA hur mycket brott de har jämfört med andra länder.

pqlxl: Läste du vad jag skrev?

Inte det? Tänkte väl det; då kan du göra det nu istället.

pqxl
Siktar mot toppen
Medlem
636731
June 3, 2004 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Neeh, du var bara dryg.

Jag lägger ned denna tråd nu.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
636736
June 3, 2004 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

STerioder är i praktiken manligt könshormon vilket har den roliga efekten att det bygger muskler och dyligtm men också gjör en känslomässigt störd. I fallen där dom tar AAS för att bygga sig farliga och stora kan det gå till den graden att du inte längre har några känslor i vardagligt språk. sen har det ju kommit en grupp som käkar AAS just för att bli agresiva och mindre känsliga. Har haft en polare som gick på anabola ett kortare tag han fick det klassiska finnar överhela ryggen men han blev jävligt mer agrresiv.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
642677
June 11, 2004 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: [quote=pqxl]PaiN: läste du vad jag skrev ? Sverige är enda landet som rapporterar ANMÄLDA brott.

Sen räknas bara grova brott i USA inte misdeminors(stava) och det kan vara grova i sverige

PaiN
Member
Medlem
642682
June 11, 2004 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=PaiN][quote=pqxl]PaiN: läste du vad jag skrev ? Sverige är enda landet som rapporterar ANMÄLDA brott.

Sen räknas bara grova brott i USA inte misdeminors(stava) och det kan vara grova i sverige

"Okej", det var ju ungefär det pqxl skrev i ett tidigare inlägg. Sen skrev jag ett svar på det som inte fick någon vettig respons.

BTW:
Varför släpa upp en död tråd?

p4zz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
642741
June 11, 2004 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hårdare straff tycker jag.
Många som enligt mig förtjänar livstid [100år] kommer undan med ynka 4-5 år.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
642816
June 11, 2004 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

hårdare straff/utvisning ur landet ska de vara

p4zz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
642824
June 11, 2004 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: hårdare straff/utvisning ur landet ska de vara

Då syftar du alltså på invandrarna?
Jag kan hålla med dig. Kommer man till ett land och får mat o dryck så ska man gefan i o stjäla eller liknande. kan man inte det så har man inget i det landet o göra.

Svensk eller inte svensk, lagarna ska gälla alla. Men ang. utvisningen så är det ju självklart.

<-- är inte svensk nej...

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
642842
June 11, 2004 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Den här tråden snubblar in både på politik och en hel del fördommar. End of story.

*tråd låst*

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 316
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL