February 12, 2003
Sdhoirm wrote: Börja träna att growla på riktigt istället, om du gör det med halsen förstår jag mycket väl att du får ont, när man growlar ska man ALLTID ta i från magen, visst du lär ha ont i magen i nån vecka när du kan sen, men DET försvinner garanterat med tiden. Growlar själv.
Aye, så långt hade jag också kommit. Men det känns i halsen ändå. 🙂
Thanks anyway.
January 21, 2004
Riktig growl görs med magmusklerna, inga stämband här inte. ett sätt att öva upp dina sångmuskler (ja det finns faktiskt såna, som bara kan tränas upp med sång), är att börja med en så simpel grej som att hålla ut en ton så länge du orkar. ta ingen ny luft utan var bara "nollställd" och sedan sjung en ton så länge du bara kan. när du känner att luften börjar ta slut kommer dina magmuskler att börja jobba. du kommer att få en jäkla träningsverk, men det är det värt för du sliter mycket mindre på stämbanden.
Ett annat hett tips är att käka choklad innan du ska growla.
August 7, 2001
Fia.B wrote: Riktig growl görs med magmusklerna, inga stämband här inte. ett sätt att öva upp dina sångmuskler (ja det finns faktiskt såna, som bara kan tränas upp med sång), är att börja med en så simpel grej som att hålla ut en ton så länge du orkar. ta ingen ny luft utan var bara "nollställd" och sedan sjung en ton så länge du bara kan. när du känner att luften börjar ta slut kommer dina magmuskler att börja jobba. du kommer att få en jäkla träningsverk, men det är det värt för du sliter mycket mindre på stämbanden.
Ett annat hett tips är att käka choklad innan du ska growla.
Japp dom som growlar i stora band är ofta väldigt duktiga på att sjunga också.
February 1, 2002
skinner wrote: Kan rekomendera det här mot halsont:
http://www.sweatnspice.com/pro.....038;cat=33
Fanns ju nåt extremt mkt starkare också 😮
Man måste ju kunna döda nån med det där 😀
December 25, 2001
Ett tips är ju att inte growla för "högt" volymmässigt.. alltså inte skrika allt man kan. Flera av de stora death-sångarna ser otroligt avslappnade ut när de kör sina grejer, och då inser man att det inte krävs att skrika till max. Sen ska du nog inte tro att det är in inkörningsperiod, gör det ont så gör det ont, då gör du nåt fel. Bättre att du lär dig rätt från början istället för att få trasiga stämband, vilket i längden kan leda till att du tappar rösten helt & hållet. Angela Gossow i Arch Enemy fick ju t.ex. så kallade mjuka noduler på stämbanden eftersom hon growlade fel. Hade hon fortsatt ändå så hade nodulerna blivit hårda & därmed permanenta om jag förstod saker rätt.
Jag growlar själv i två band & har haft en del problem med detta också, nuförtiden är jag mer försiktig & värmer oftast upp innan rep & inspelningar. En bra sångpedagog lär dig de grunder du behöver även för growl. Kan dom inte det så är det bara att tacka & gå till nästa.
2 Guest(s)