July 20, 2001
http://www.mvgplus.com
där finns det lite i alla fall
jag bor bara 1km från Alstersherrgård 🙂 dvs där Gustav levde en del av sitt liv, barndomen bla
October 10, 2001
Jag måste tillstå att jag inte riktigt förstår vad som är så lockande med att kopiera någon annans arbete och lämna in det som sitt eget. Visst, det går säkert snabbare och lättare men för mig, och säkert för flera andra också, äger ett inlämningsarbete ett visst prestigevärde. Jag skulle aldrig kunna var nöjd med att lämna in ett arbete i mitt namn om jag inte själv fått utforma det. Inte för att jag tror mig själv om att kunna göra mycket bättre ifrån mig än alla andra utan för att det är det enda sättet att få abetet formulerat och disponerat på ett sätt som fullt ut tilltalar mig. Andra har sällan exakt samma visioner som jag.
November 26, 2002
troligen inte. Även om "pretto" är ett ord som mycket väl skulle kunna vara slang som har blivit påkommet av någon ungdom, så tror jag inte att så är fallet. Alltför få ungdomar idag vet vad "pretentiös" betyder. ska jag vara helt ärlig så kan jag säga att jag inte är helt säker själv 🙂
men jag vet vad "pokulera" betyder.
October 10, 2001
Pretentiös är faktiskt (för mig i alla fall) ett ganska svårdefienerat ord. Slår man upp det står det: "anpråksfull, fodrande" men det tycker jag känns lite luddigt. Min tolkning av ordet är i alla fall någon som gör saker på ett (ibland alltför) genomarbetat sätt. Ordet pokulera fick jag slå upp och nu sitter jag här och funderar på om det faktum att ordet till och med saknades i mitt vokabulär gör mig till en ovanligt tråkig människa. Alkohol tycker jag kanske att man kan klara sig utan, det är ju trots allt i grund och botten intelligenssänkare på flaska, men fester i största allmänhet är ju trevliga. 🙂
Angående ungdomars ordkunskaper tror jag att du har alldeles rätt Öwall. Jag tror att mycket sitter i att de flesta sitter och tittar på Sunset Beach hellre än att läsa en bra bok. Då får man väl tycka vad man vill om just Sunset Beach (även om jag inte är någon ivrig förespråkare för serien) men poängen är att jag tror att ungdomar idag utsätts för lite för det svenska språket.
Tänk att jag sitter här och skriver om "dagens ungdom" trots att jag själv bara är 17. Jag börjar väl bli gammal jag också (snart måste jag väl köpa ett sådant där slanglexikon själv).
(Jag vet att det finns många som absolut inte håller med mig rörande alkoholen och jag diskuterar gärna saken om det kan göras på ett sakligt sätt, jag undanber mig dock korkade inlägg)
November 26, 2002
jag håller med dig, både angående alkoholen och orden.
ordet pokulera lärde jag mig i torsdags, när jag irriterade mina klasskompisar genom att läsa högt ur ordboken efter att vi hade slagit upp ordet "polymer".
förresten, det är ingen som vet vad ordet "mer" i "polymer" betyder??
October 10, 2001
Jag VET inte vad -mer i polymer betyder men med tanke på hela ordets innebörd så bör det väl vara någonting i stil med molekyl, enhet elelr dylikt. Eftersom en polymer är just många enheter ihopkopplade. Detta hade ni antagligen redan räknat ut själva men något bättre svar än så kan jag tyvärr inte ge.
Trevligt att det finns andra som håller med mig angående alkoholen, det finns kanske hopp för vår värld ändå. 🙂
June 18, 2001
Oh nej, jag är inte gammal inte. Jag blev ansatt med "pretto" för någon vecka sedan, så jag rör mig fortfarande i slangkretsar.
Pretentiös är för mig ett attribut som beskriver en vilja att höja saker över deras egentliga värde, att göra dem mer betydelsefulla än de är.
Vad är felet med alkohol? Jag dricker vin ganska ofta och ser mig inte som dekadent för det.
Ska vi prata berusningar - vilket jag förmodar ni egentligen menar när ni säger alkohol - är min åsikt att det är skönt. Så länge man kan hålla sig i kontroll och inte besvärar andra ser jag inte felet med det.
Jag bör poängtera att jag långtifrån blir berusad varje gång jag dricker.
2 Guest(s)