October 10, 2001
Jag har i och för sig aldrig varit berusad själv så hur skönt det är kan jag inte bedöma. Jag känner dock till teorin bakom och det man i grund och botten gör är att man bedövar nervsystemet. Hjärnan kopplar helt enkelt inte lika bra som vanligt och man blir så där lullig och borta. De som tycker att alkohol är toppen för att man blir modig har helt fel. Det sägs ju att gränsen mellan mod och dumhet är mycket tunn men i fallet med alkohol är det faktiskt dumheten som regerar. De saker man vågar göra med lite alkohol i kroppen är sådana saker som man av en eller annan anledning bedömt det rimligt att avhålla sig från i nyktert tillstånd. När man sedan inte längre kan tänka lika klart så verkar det helt plötsligt vara en bra idé att göre de där sakerna. Som jag tidigare skrev: alkohol är intelligenssänkare på flaska.
Nu får väl de som gillar alkohol göra det, jag fördömer ingen, men själv är jag så glad över det lilla jag har i skallen att jag inte gärna medvetet försämrar tankeförmågan.
June 18, 2001
Det "mod" som alluderas är ofta det att man vågar säga saker som förut har tycks genanta. Det vill säga: situationer som man har resonerat bort som icke lämpliga på falska grunder. Ens "intelligens" är inte alltid pålitlig, den heller.
Men visst, det finns säkert de som blir "modiga" nog att börja slåss, och slå sönder glasfönster osv...
October 10, 2001
Jag förstår vad du menar och till viss del tycker jag att du har rätt men om man nu vågat säga det där genanta, kanske fått ett nej, kanske till och med fått ett "i helvete heller din fulla apa" så finns väl ångesten där i alla fall när man nyktrat till, om man minns händelsen då. Men, som sagt, jag har aldrig varit full så detta är bara spekulationer.
June 18, 2001
Njae, man har ju fortfarande koll på vad man gör. Ångest får man nog inte så länge man inte gör någonting man inte står för. Att skämma ut sig, vilket jag aldrig har gjort (i onyktert tillstånd), är i sig självt ingenting man mår dåligt av i efterhand....tror jag.
Men men, jag har inte varit berusad så ofta...
3 Guest(s)