November 26, 2002
tjo!
Jag ska välja mina individuella val till trean för gymnasiet, har 150 poäng. Jag kan inte riktigt bestämma mig, så jag undrar om någon av er har erfarenhet av några av följande kurser, och kan rekommendera dem..
Först:
Affärskommunikation på tyska eller webbdesign.
Jag tror att den första är ganska lokal, men någon här måste ha läst webbdesign, och vet om det är kul elle inte.
Sedan:
Retorik, Organisation och Ledarskap eller Programmering B
Jag ska läsa programmering A, men inte förrän efter att jag har valt detta, så jag vet inte om det är kul eller inte...
Alla synpunkter är välkomna.
Tackar på förhand
November 26, 2002
boogey wrote: Organisation och ledarskap läser jag för tillfället...
personligen tycker jag att det är pisstråkigt... man får lära sig hur hierarkin funkar i företag o.s.v.
hmm.. det lutar åt programmering B isåfall...
Det svåraste valet är nog Tyska/Webbdesign, där jag ställs mellan Oerhört användbar kurs/Rolig och enkel kurs
Väljer jag tyskan måste jag dessutom jobba lite på grammatiken, är inte så duktig på den, kan ha att göra med att jag lärde mig tyska på dagis 🙂
March 28, 2002
Om du vill ha ett jobb när du slutar skolan tycker jag du skall satsa på programmering, om du nu gillar det.
Det finns alltför många webdesigners nu mer, däremot vet jag många företag som söker programmerare och dom säger att det kommer finnas ett ganska stort behov av just programmerare även i framtiden.
Själv läser jag systemteknik och objektorienterad programmering(c++ & java).
/Mouse
November 26, 2002
jag kan läsa både webbdesig och programmering.
kommer troligen läsa (som valbara kurser):
Digitalt skapande (100p)
Multimedia A (100p)
Virtuella miljöer (100p)
Teknisk kommunikation (50p) (dessa fyra kurser ingår i ett paket.)
Webbdesign (100p)
programmering B (50p)
programmering A ska jag läsa som iv-val nu till våren.
June 20, 2002
Tyska är väl inte användbart...
det har bara hängt med sen tiden före andra världskriget när det rådde en "tysk mentalitet" i hela europa... på den tiden var tyskland världsledande inom teknik och alla tekniska handböcker var även skrivna på tyska...
idag har man ingen användning av tyska iom att den tyska mentaliten inte finns kvar och USA och Japan är världsledande inom teknik och alla tekniska handböcker är skrivna på engelska + att många är översatta...
skulle nog säga att webbdesign både är lättare, roligare och mer användbart...
January 11, 2002
har precis läst klart programmering b, och läste webdesign förra året på individuellt val....
såhär då: tyska/webdesign är ju webdesign självklart =) språk e ju skettråkigt 😀 ne men seriöst tyckte faktiskt webdesign va både lätt och roligt... jag lärde mig kanske in te så mycket men vafan... roligt va det iallafall.. 😉
2:a då...: ska säga som det är: tyckte programmering b va mycket svårare och tråkigare än programmering a.... jag skulle nog satsa på ledarskaps-grejen... men du gör som du vill =) programmering b är ingen dålig kurs, men det känns som om man bara gör precis vad man gjorde i a-kursen, fast 100 gånger mer och 100 gånger svårare... man blir liksom liiite trött på det...
jaja lycka till 😉
February 11, 2002
Webbdesign är aslätt. En del som hade d på vår skola fick lätt mvg trots att de knappt kunde nåt alls innan. Fick själv mvg då ju... Vill du satsa på en lätt kurs o lätt få bra betyg så är webbdesign bäst. Kan bli lite tradigt....
Prog A är aslätt tyer jag (vi körde vb), prog b var inte mycket svårare (osso vb). Dock i prog c får ni c++ lr java antagligen. Se till att byta lärare illa kvickt om du får en som inte kan förklara nåt på ett bra sätt. Eller om läraren har långa sega genomgångar så byt.
P.S: Ett tips är att försöka göra så många grejer som möjligt själv osv på lektionerna. För att sen komma o plugga hemma hjälper inte jättemycket (förutsättning att ni inte har vb lr d prog som behövs hemma). Därav har läraren aslånga genomgångar som inte hjälper er..... så lär inte många får speciellt bra betyg.
September 14, 2001
Öwall wrote: [quote=boogey]Organisation och ledarskap läser jag för tillfället...
personligen tycker jag att det är pisstråkigt... man får lära sig hur hierarkin funkar i företag o.s.v.
hmm.. det lutar åt programmering B isåfall...
Det svåraste valet är nog Tyska/Webbdesign, där jag ställs mellan Oerhört användbar kurs/Rolig och enkel kurs
Väljer jag tyskan måste jag dessutom jobba lite på grammatiken, är inte så duktig på den, kan ha att göra med att jag lärde mig tyska på dagis 🙂
Beror på helt vilka språk som används...på min skola var programering A Pascall och B Var c/c++ har jag för mig...men det är ganska intressenat med programering...kan även rekomendera digitalteknik...om du gillar elektronik det vill säga...annars så brukar det ju finnas linuxkurser som är rätt bra... Lycka till
2 Guest(s)