gymnasieval|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
gymnasieval
.
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 99
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 19, 2004 - 5:55 am
sp_Permalink sp_Print

håller på o funderar på mitt gymnasieval, ja funderar på att välja El->data men va kan man få för jobb när man har gått ut de?

xRaY
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 918
750515
October 19, 2004 - 6:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jag går El-data.. och om du går det så måste du nog gå högskola efter det. Men vi har fått bygga datorer här också.. som är "min" dator.. har köpt den på avbetalning, kanske inte är så på många ställen.. Är slut på det här med nu, för lärarna tycker att vi sitter å spelar hela dagarna 😛

Men annars tycker jag att det är ett pra program, man lär sig ganska mycket =)
Är inte besviken alls..

Bark
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 753
750519
October 19, 2004 - 6:15 am
sp_Permalink sp_Print

har för mig att om du väljer lite mer "el" så kanske det blir lättare sen.
annars har jag bara hört bra saker om "El-Data"

AarJay
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1056
750524
October 19, 2004 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

jag går på IT-gymnasiet i västerås, jag e rätt nöjd iaf.... får väl helt enkelt lära mig nåt extra om jag vill få nåt bra jobb sen också.... men vi får väl se vad som händer... antagligen går jag högskola sen som X---Ray sade..... 😉

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
750539
October 19, 2004 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jag går i 1an på TELIT (cisco systems academy) i Skövde och det är skit kul.... dock är det för mkt matte 🙁
8)

AarJay
Kommer du hit ofta?
Medlem
750543
October 19, 2004 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

fan va coolt farbror 😉 1an? hm... inte gymnasiet väl? 😕 du borde va 20 eller nåt sånt om du går där om de e efter gymnasiet 😛 vilket jag antar att det är?

Farbror
Member
Medlem
750547
October 19, 2004 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jo gymnasiet... nått jag inte fattar eller varför skulle inte det vara gymnasiet?? :bgrin:

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
750548
October 19, 2004 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

Försök hitta en skola där du kan läsa Cisco på gymnasiet. Här i Växjö har de det. Då kommer du få stora chanser till jobb.

AarJay
Kommer du hit ofta?
Medlem
750553
October 19, 2004 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

hm... aja, vi går ju nätverkskursen från cisco här på skolan nu, ccna tror jag den heter 😛 trodde de va nån sånhär überkurs som bara finns i högskolan eller nåt sånt.... 😛 haha, så då e du 17 eller vadå farbror?? jag e 16 och går i 2a, moahahahh (6)

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
750556
October 19, 2004 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Försök hitta en skola där du kan läsa Cisco på gymnasiet. Här i Växjö har de det. Då kommer du få stora chanser till jobb.

Inte vad jag märkt i alla fall...

AarJay wrote: hm... aja, vi går ju nätverkskursen från cisco här på skolan nu, ccna tror jag den heter 😛 trodde de va nån sånhär überkurs som bara finns i högskolan eller nåt sånt.... 😛 haha, så då e du 17 eller vadå farbror?? jag e 16 och går i 2a, moahahahh (6)

Är det samma kurs som jag läste, så är certet relativt enkelt 🙂

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
750561
October 19, 2004 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

Jag känner ingen som har gått El-data som har fått ett jobb tack vare sin utbildning.
Känner många som har gått El, och de flesta ångrar det efteråt.
Då kanske dom kommer på tanken att plugga vidare på högskola, och då måste dom spendera ett år på komvux först och kanske tekniskbasår efter det.

Jag kan skarp rekommendera teknik annars, du kan läsa i stort sett vad du vill på universitetet efteråt ifall du väljer till fysik b och matte e...
Man får leka en hel del med datorer där oxå.

När jag skulle börja gymnasiet så funderade jag på att välja el, men det blev teknik. Och det är jag oerhört glad för.

Såå med andra ord, har du tänkt att utbilda dig mer inom teknik senare i livet så kommer du förmodligen att få plugga 1-2år extra ifall du går el.

QuMark
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
750566
October 19, 2004 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Har läst Elprogrammet, datateknik.

Pluggar nu Nätadministration/systemteknik på högskolan

Jag tycker du ska välja det om du anser att du är intresserad av det.
Gymnasieutbildningen är dock inte komplett och svårt att få jobb direkt efter en sådan gymnasieutbildning. Företag som måste ha en stabil IT drift lägger ogärna ansvaret på en nyutbildad gymnasieelev... det känns så iaf. Lärling kanske skulle gå?

Däremot kommer du att ha ett stort försprång sen när du pluggar vidare. när du redan kan OSI modeller och är en mekare av rang så att säga. Då blir det lätt att fördjupa sig i närliggande grejjer. Databashantering någon? Webbtillämpningar?

QuMark
Medlem
750571
October 19, 2004 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote:

Såå med andra ord, har du tänkt att utbilda dig mer inom teknik senare i livet så kommer du förmodligen att få plugga 1-2år extra ifall du går el.

Det finns utbildningar där du bara behöver grundläggande behörighet. Går en sådan nu, ingen matte ingen fysik. däremot finns det nu ett påbyggnadsår där du kan läsa allt sånt om do gillar krypteringsalgoritmer och diskret mattematik. Efter detta år har du läst 3 år på högskolan i Kalmar.

Så det du säger är inte helt sant.

ELIS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
750573
October 19, 2004 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Läser natur på Sigrid Rudebecks, går i ettan. Känns helt okej hittils, är härligt med natur eftersim man kan bli precis vad som helst efteråt, just nu är siktet inställt på chalmers ^^[/list]

Coore
Member
Medlem
750575
October 19, 2004 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

QuMark wrote: [quote=Coore]

Det finns utbildningar där du bara behöver grundläggande behörighet. Går en sådan nu, ingen matte ingen fysik. däremot finns det nu ett påbyggnadsår där du kan läsa allt sånt om do gillar krypteringsalgoritmer och diskret mattematik. Efter detta år har du läst 3 år på högskolan i Kalmar.

Så det du säger är inte helt sant.

När jag skrev inom teknik så menade jag inte IT, utan tex Datateknik, elektroteknik, teknisk fysik. etc etc.

QuMark
Medlem
750579
October 19, 2004 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Till saken hör att han funderade på att gå EL-datateknik, där du nästan uteslutande pysslar med nätverk och datorer...

Farbror
Member
Medlem
750580
October 19, 2004 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

AarJay wrote: hm... aja, vi går ju nätverkskursen från cisco här på skolan nu, ccna tror jag den heter 😛 trodde de va nån sånhär überkurs som bara finns i högskolan eller nåt sånt.... 😛 haha, så då e du 17 eller vadå farbror?? jag e 16 och går i 2a, moahahahh (6)

16 i 1an är jag .... 😛

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
750581
October 19, 2004 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Jag känner ingen som har gått El-data som har fått ett jobb tack vare sin utbildning.
Känner många som har gått El, och de flesta ångrar det efteråt.
Då kanske dom kommer på tanken att plugga vidare på högskola, och då måste dom spendera ett år på komvux först och kanske tekniskbasår efter det.

Jag kan skarp rekommendera teknik annars, du kan läsa i stort sett vad du vill på universitetet efteråt ifall du väljer till fysik b och matte e...
Man får leka en hel del med datorer där oxå.

När jag skulle börja gymnasiet så funderade jag på att välja el, men det blev teknik. Och det är jag oerhört glad för.

HAr dem inte ändrat så att det räcker med Matte D nu?

Coore
Member
Medlem
750582
October 19, 2004 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Jag behövde Matte E för att börja läsa till civilingenjör i datateknik. Högskoleingenjör så räcker nog med D

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
750640
October 19, 2004 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

för att få något vidare jobb så är det högskolestuider som gäller, man klarar sig inte långt på enbart gymnasiekompetens.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 83
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL