April 9, 2002

Jag går El-data.. och om du går det så måste du nog gå högskola efter det. Men vi har fått bygga datorer här också.. som är "min" dator.. har köpt den på avbetalning, kanske inte är så på många ställen.. Är slut på det här med nu, för lärarna tycker att vi sitter å spelar hela dagarna
Men annars tycker jag att det är ett pra program, man lär sig ganska mycket =)
Är inte besviken alls..
August 20, 2001

stormaz wrote: Försök hitta en skola där du kan läsa Cisco på gymnasiet. Här i Växjö har de det. Då kommer du få stora chanser till jobb.
Inte vad jag märkt i alla fall...
AarJay wrote: hm... aja, vi går ju nätverkskursen från cisco här på skolan nu, ccna tror jag den heter
trodde de va nån sånhär überkurs som bara finns i högskolan eller nåt sånt....
haha, så då e du 17 eller vadå farbror?? jag e 16 och går i 2a, moahahahh (6)
Är det samma kurs som jag läste, så är certet relativt enkelt
January 4, 2001

Jag känner ingen som har gått El-data som har fått ett jobb tack vare sin utbildning.
Känner många som har gått El, och de flesta ångrar det efteråt.
Då kanske dom kommer på tanken att plugga vidare på högskola, och då måste dom spendera ett år på komvux först och kanske tekniskbasår efter det.
Jag kan skarp rekommendera teknik annars, du kan läsa i stort sett vad du vill på universitetet efteråt ifall du väljer till fysik b och matte e...
Man får leka en hel del med datorer där oxå.
När jag skulle börja gymnasiet så funderade jag på att välja el, men det blev teknik. Och det är jag oerhört glad för.
Såå med andra ord, har du tänkt att utbilda dig mer inom teknik senare i livet så kommer du förmodligen att få plugga 1-2år extra ifall du går el.
September 19, 2002

Har läst Elprogrammet, datateknik.
Pluggar nu Nätadministration/systemteknik på högskolan
Jag tycker du ska välja det om du anser att du är intresserad av det.
Gymnasieutbildningen är dock inte komplett och svårt att få jobb direkt efter en sådan gymnasieutbildning. Företag som måste ha en stabil IT drift lägger ogärna ansvaret på en nyutbildad gymnasieelev... det känns så iaf. Lärling kanske skulle gå?
Däremot kommer du att ha ett stort försprång sen när du pluggar vidare. när du redan kan OSI modeller och är en mekare av rang så att säga. Då blir det lätt att fördjupa sig i närliggande grejjer. Databashantering någon? Webbtillämpningar?
September 19, 2002

Coore wrote:
Såå med andra ord, har du tänkt att utbilda dig mer inom teknik senare i livet så kommer du förmodligen att få plugga 1-2år extra ifall du går el.
Det finns utbildningar där du bara behöver grundläggande behörighet. Går en sådan nu, ingen matte ingen fysik. däremot finns det nu ett påbyggnadsår där du kan läsa allt sånt om do gillar krypteringsalgoritmer och diskret mattematik. Efter detta år har du läst 3 år på högskolan i Kalmar.
Så det du säger är inte helt sant.
January 4, 2001

QuMark wrote: [quote=Coore]
Det finns utbildningar där du bara behöver grundläggande behörighet. Går en sådan nu, ingen matte ingen fysik. däremot finns det nu ett påbyggnadsår där du kan läsa allt sånt om do gillar krypteringsalgoritmer och diskret mattematik. Efter detta år har du läst 3 år på högskolan i Kalmar.
Så det du säger är inte helt sant.
När jag skrev inom teknik så menade jag inte IT, utan tex Datateknik, elektroteknik, teknisk fysik. etc etc.
March 21, 2003

AarJay wrote: hm... aja, vi går ju nätverkskursen från cisco här på skolan nu, ccna tror jag den heter
trodde de va nån sånhär überkurs som bara finns i högskolan eller nåt sånt....
haha, så då e du 17 eller vadå farbror?? jag e 16 och går i 2a, moahahahh (6)
16 i 1an är jag ....
March 10, 2002

Coore wrote: Jag känner ingen som har gått El-data som har fått ett jobb tack vare sin utbildning.
Känner många som har gått El, och de flesta ångrar det efteråt.
Då kanske dom kommer på tanken att plugga vidare på högskola, och då måste dom spendera ett år på komvux först och kanske tekniskbasår efter det.Jag kan skarp rekommendera teknik annars, du kan läsa i stort sett vad du vill på universitetet efteråt ifall du väljer till fysik b och matte e...
Man får leka en hel del med datorer där oxå.När jag skulle börja gymnasiet så funderade jag på att välja el, men det blev teknik. Och det är jag oerhört glad för.
HAr dem inte ändrat så att det räcker med Matte D nu?
2 Guest(s)