April 25, 2003
March 21, 2003
Poontus wrote: hej,
jag undrar följande:- Vilka regler och lagar gäller för hackning ?
- Vad klassas som hacking ?
- Vilka och hur hårda är straffen ?skulle vara taacksam om någon kunde berätta
eller måste jag ringa och fråga farbror Polisen för att få veta ?
och varför vill du veta det :bgrin:
August 16, 2003
Freeze wrote: [quote=Poontus]hej,
jag undrar följande:- Vilka regler och lagar gäller för hackning ?
- Vad klassas som hacking ?
- Vilka och hur hårda är straffen ?skulle vara taacksam om någon kunde berätta
eller måste jag ringa och fråga farbror Polisen för att få veta ?
och varför vill du veta det :bgrin:
jo för att i fall att jag skulle känna för att lära mig och vilka hacka mig in på någon privat persons dator (hacka inte cracka!!)
och sen så har jag ett projekt arbete i Datakunskap och SvenskaA som ska handla om ”etiska och demokratiska aspekterna av datorteknologi”
och då har jag valt att arbeta och hackning, min svenskalärare tyckte att min frågeställning va jättebra 😉
December 15, 2002
Rent generellt kan man ju säga att all form utav datorintrång faller utanför vad som lagens ramar tillåter. De spelar ingen roll ifall du bara "tittar" på innehållet, det klassas ändå som ett intrång. Självklart bestäms straffpåföljden utav brottets allvarlighetsgrad.
Edit: om jag inte missminner mig så ligger maxstraffet för datorbrott på 2 års fängelse. Till de kan du ju även räkna med att personen i fråga lär få böter/skadeståndskrav allt efter orsakad skada.
January 4, 2001
Vill du lära dig "Hacka" så finns det sidor som har sk Wargames. Bättre att du är där och lär dig ist för att hoppa på privatpersoner/företag.
Och nu menar jag inte bara try2hack, som är ett väldigt enkelt wargame, utan det finns mera "riktiga" där det verkligen handlar om att leta säkerhetshål etc etc...
wargames@google borde ge dig endel...
April 18, 2003
Coore wrote:
Och nu menar jag inte bara try2hack, som är ett väldigt enkelt wargame, utan det finns mera "riktiga" där det verkligen handlar om att leta säkerhetshål etc etc...
Är vi inte farligt nära olagligheter då? Eller rent av inne på sånt? Frånsett try2hack då.
January 4, 2001
Jekyll 3000 wrote: [quote=Coore]
Är vi inte farligt nära olagligheter då? Eller rent av inne på sånt? Frånsett try2hack då.
nej nej...
Om jag sätter upp en server och skriver "Hej, kan ni försöka ta er in på min burk via port x" då är det inte hacking... det är lika olagligt som att gå in på en ftp typ. 🙂
November 26, 2002
Coore wrote: [quote=Jekyll 3000][quote=Coore]
nej nej...
Om jag sätter upp en server och skriver "Hej, kan ni försöka ta er in på min burk via port x" då är det inte hacking... det är lika olagligt som att gå in på en ftp typ. 🙂
kan jämföras med sex/våldtäkt =)
November 26, 2002
Poontus wrote: [quote=caged]Hmm, intressant diskussion det här. Om anon (han/hon som hackade sig in i Valve) identitet avslöjas hur många år kommer han/hon få? Eller rättare sagt, hur lång tid tror ni det tar innan the hl-mob lynchar denne? =)
2år och fett med böter tror jag 😉
jo, men om han inte kan betala så blir det nog en 23754 år till eller något =)
December 15, 2002
Poontus wrote: [quote=caged]Hmm, intressant diskussion det här. Om anon (han/hon som hackade sig in i Valve) identitet avslöjas hur många år kommer han/hon få? Eller rättare sagt, hur lång tid tror ni det tar innan the hl-mob lynchar denne? =)
2år och fett med böter tror jag 😉
Eftersom straffet förmodligen inte kommer att utdelas i svensk domstol kan man räkna med hårdare påföljd. Mitnick fick ju som bekant en del straff för de brott han begick.
2 Guest(s)