March 28, 2003
November 27, 2002
"När man får "håll" är det mjälten eller levern, två organ i magen, som säger ifrån: "Nu är det något tok med blodcirkulationen, vi behöver mer syre här!" Forskarna tror alltså att "håll" är att blodcirkulationen inte riktigt hinner med att få ut syresatt blod till de två organen och att vi därför får ont i sidan (höger-levern, vänster-mjälten) och måste stanna. Ofta är det just så med vår kropp - den säger till om den behöver vila, springa eller kanske sova, det gäller bara att lyssna på den." - icakuriren.se
"Man antar att håll är kramp i diafragmamuskeln. Smärtan kan bero på att man ätit eller druckit dåligt eller på att man har ätit alltför nära inpå träningen. Om du får håll kan du sänka tempot något, andas lugnt och rytmiskt tills det går över.
Katarina Woxnerud,
motionsexpert i tidningen MåBra"
"Mjälthugg är folklig benämning på huggande eller stickande
smärta i vänstra sidan (där mjälten har sitt säte), som bl.a.
orsakas av häftig löpning och som förr antogs bero på därigenom
framkallade förändringar hos mjälten."
Håll är häftig, huggande eller stickande smärta (förenad med
svårighet att röra sig eller andas). " - ordbok över svenska språket utgivet av svenska akademin
många åsikter...
Edit:edit...
February 23, 2004
Colic, hur kan man INTE veta vad håll är? 🙂
Padda, precis.. håll brukar man oftast få om man ätit något precis innan.
Därför brukar jag alltid vänta i regel 1-2 timmar innan jag joggar eller utför någon annan fysisk aktivitet...
Visserligen vet jag inte om detta är vetenskapligt bevisat.. har länge fått för mig att det var en myt att man får håll om man ätit innan man joggar osv.. men som sagt det brukar hjälpa att vänta ett tag innan man ger sig ut...
October 16, 2003
pcw wrote: Colic, hur kan man INTE veta vad håll är? 🙂
Padda, precis.. håll brukar man oftast få om man ätit något precis innan.
Därför brukar jag alltid vänta i regel 1-2 timmar innan jag joggar eller utför någon annan fysisk aktivitet...
Visserligen vet jag inte om detta är vetenskapligt bevisat.. har länge fått för mig att det var en myt att man får håll om man ätit innan man joggar osv.. men som sagt det brukar hjälpa att vänta ett tag innan man ger sig ut...
jag har hört att man ska vänta en tim för bästa resultat i en fotbollsmatch eller liknande...
November 12, 2002
man ska alltid vänta 1 timma efter man har ätit mat eller nåt tungt
annars så spyr man som en gris 🙂
själv så tränar när jag har tid.så jag vet hur det går till 😀
håll har jag bara fått när jag driker mycket vatten så jag dricker alltid lite vatten. så en tips när du går o springer är att ta med dig vatten men drick lite vatten och sen en annan tips är värma upp sig ordentligt.
stresha musklelaturen varje dag..
MVH Trunks
2 Guest(s)