October 24, 2002
Tjo!
Tränat ett bra tag nu, men märkt att jag börjar få mer och mer "svank" eller hur man kan uttyrcka det.
Om ni tänker er en gammal tant, så där ryggen ansluter till rumpan så ser det ut som en rutschkana 🙂
Jag börjar få en lite sådant, står jag upp normalt och kollar mig i profil så ser man det ganska tydligt. Känns lite små hemskt, menar lär inte vara så bra för ryggen heller.
Så vad jag behöver är övningar man kan köra på gymmet som är bra för hållningen vid svanken.
Jag kör både hyperextensions och kabel-rodd just nu.
January 13, 2004
Vad är hyperextensions? Ser du till att fördela träningen jämnt mellan mage och rygg? Det verkar inte så 🙂
Det behövs inga särskilda övningar för att få en bra hållning. Diverse sit-ups och "rygg-ups" är alldeles utmärkt. På gymmet föredrar jag..
Mage: En maskin du sitter upp i, och där du ska luta dig framåt. De brukar finnas på de flesta gym. Annars finns säkert en bänk du kan luta och köra sit-ups på.
Rygg: Exakta motsvarigheterna för rygg. I maskinen ska du luta dig fram och sedan räta upp ryggen. Finns även en "bänk" man lutar sig över och sedan rätar ut ryggen "kota för kota". <-- (OBS viktigt) Själv föredrar jag maskinvarianterna men bänkarna funkar väldigt bra de med. Som sagt, se bara till att ha en jämn fördelning mage/rygg. Aja, hoppas det hjälpte 🙂
July 27, 2002
Bra hållning mellan mage och rygg kanske du behöver. Föredrar Rygglyft själv, situps är dock ganska meningslöst, eller, du borde köra en liknande variant. Du ligger som vid situps, men istället för att ha fötterna på marken har du dom ovanför (på en stol t.ex) du ligger alltså i sittande form nästan. Bra mycket jobbigare.
January 13, 2004
Mind wrote: när vi endå är inne på att träna ryggen, "kota för Kota" det är alltså att man Rullar på vägen upp så som en katt sträcker på rygget, ?
kan inte förklara det bättre.
Vet inte hur en katt sträcker på ryggen men jag tror att svaret är ja 🙂 Annars lastar man ryggen för hårt och sliter på den istället. Av samma anledning som att man ska böja på knäna och inte ryggen när man lyfter tunga saker.
April 10, 2001
När jag krossat en kota i rygen och skulle på besök hos läkaren för att göra en "damage-report" så fick jag veta att jag tydligen varit FÖR rak i ryggen i mina dagar,
kotorna behöver tydligen en viss svank för att kunna vila.. vet ej om detta stämmer fullständigt då detta endast kommer från en läkares utlåtande,,
Men jag säger bara,,,
Var jävligt rädd om ryggen,, jag kan idag varken springa eller hoppa,, inte kul när man har småbarn.
December 31, 2001
Peter@20ghz wrote: När jag krossat en kota i rygen och skulle på besök hos läkaren för att göra en "damage-report" så fick jag veta att jag tydligen varit FÖR rak i ryggen i mina dagar,
kotorna behöver tydligen en viss svank för att kunna vila.. vet ej om detta stämmer fullständigt då detta endast kommer från en läkares utlåtande,,Men jag säger bara,,,
Var jävligt rädd om ryggen,, jag kan idag varken springa eller hoppa,, inte kul när man har småbarn.
Yes, och tränar ni den använd bälte.
July 27, 2002
Peter@20ghz wrote: När jag krossat en kota i rygen och skulle på besök hos läkaren för att göra en "damage-report" så fick jag veta att jag tydligen varit FÖR rak i ryggen i mina dagar,
kotorna behöver tydligen en viss svank för att kunna vila.. vet ej om detta stämmer fullständigt då detta endast kommer från en läkares utlåtande,,Men jag säger bara,,,
Är själv 16 år och har kanske förstört ryggen för alltid. Förstörde ryggen på gymmet för 2 år sedan, men det är rätt komplicerat, ska besöka läkare rätt snart iaf. Har jag otur är det en kronisk skada/inflammation och har jag tur är det endast Deltamuskeln som är överbelastad och behöver tränas.
October 24, 2002
Callister wrote: Är själv 16 år och har kanske förstört ryggen för alltid. Förstörde ryggen på gymmet för 2 år sedan, men det är rätt komplicerat, ska besöka läkare rätt snart iaf. Har jag otur är det en kronisk skada/inflammation och har jag tur är det endast Deltamuskeln som är överbelastad och behöver tränas.
Vad gjorde du på gymmet som skada dig?
EDIT: Angånde magmuskler så kör jag någon keff maskin, lastar på 60kg (dock med en viss lutning) så inga sit-ups här inte 🙂
March 1, 2004
bjorne wrote: [quote=Callister]Är själv 16 år och har kanske förstört ryggen för alltid. Förstörde ryggen på gymmet för 2 år sedan, men det är rätt komplicerat, ska besöka läkare rätt snart iaf. Har jag otur är det en kronisk skada/inflammation och har jag tur är det endast Deltamuskeln som är överbelastad och behöver tränas.
Stäm gymmet 😉
July 27, 2002
bjorne wrote: [quote=Callister]Är själv 16 år och har kanske förstört ryggen för alltid. Förstörde ryggen på gymmet för 2 år sedan, men det är rätt komplicerat, ska besöka läkare rätt snart iaf. Har jag otur är det en kronisk skada/inflammation och har jag tur är det endast Deltamuskeln som är överbelastad och behöver tränas.
Ung och dum.
Under träningen kände jag inget men jag körde någon övning där du "drar" i en maskin, du håller i ett handtag med båda händerna. 🙂
Kompisen och jag skulle kolla vem som tog mest, testade 90kg och biceps palla inte trycket och ryggen fick väl ta smällen. 2 dagar efter kom smärtan jag har nu, höll på i flera veckor. Sen gjorde jag om misstaget 2 ggr till på samma gym, omedvetet. Det kan ju ha att göra med min dåvarande övervikt också. Idag känner jag det sällan (Dock kände jag det i onsdags och torsdags :(), för ett halvår sen fick jag ont bara av en promenad.
1 Guest(s)