Hållningen i ryggen.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hållningen i ryggen.
Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 10, 2004 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo!

Tränat ett bra tag nu, men märkt att jag börjar få mer och mer "svank" eller hur man kan uttyrcka det.

Om ni tänker er en gammal tant, så där ryggen ansluter till rumpan så ser det ut som en rutschkana 🙂

Jag börjar få en lite sådant, står jag upp normalt och kollar mig i profil så ser man det ganska tydligt. Känns lite små hemskt, menar lär inte vara så bra för ryggen heller.

Så vad jag behöver är övningar man kan köra på gymmet som är bra för hållningen vid svanken.

Jag kör både hyperextensions och kabel-rodd just nu.

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
717144
September 10, 2004 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Gör du några övningar med ryggen?

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
717145
September 10, 2004 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

sträck på dig när du går !

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
717156
September 10, 2004 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är hyperextensions? Ser du till att fördela träningen jämnt mellan mage och rygg? Det verkar inte så 🙂
Det behövs inga särskilda övningar för att få en bra hållning. Diverse sit-ups och "rygg-ups" är alldeles utmärkt. På gymmet föredrar jag..

Mage: En maskin du sitter upp i, och där du ska luta dig framåt. De brukar finnas på de flesta gym. Annars finns säkert en bänk du kan luta och köra sit-ups på.

Rygg: Exakta motsvarigheterna för rygg. I maskinen ska du luta dig fram och sedan räta upp ryggen. Finns även en "bänk" man lutar sig över och sedan rätar ut ryggen "kota för kota". <-- (OBS viktigt) Själv föredrar jag maskinvarianterna men bänkarna funkar väldigt bra de med. Som sagt, se bara till att ha en jämn fördelning mage/rygg. Aja, hoppas det hjälpte 🙂

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
717160
September 10, 2004 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Magmusklerna tränas aktivt.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
717161
September 10, 2004 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra hållning mellan mage och rygg kanske du behöver. Föredrar Rygglyft själv, situps är dock ganska meningslöst, eller, du borde köra en liknande variant. Du ligger som vid situps, men istället för att ha fötterna på marken har du dom ovanför (på en stol t.ex) du ligger alltså i sittande form nästan. Bra mycket jobbigare.

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
717165
September 10, 2004 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, kör "rygg-ups" det är jättebra, lassa på med tyngder efter hand, kör inte bara vanliga sit-ups stilen.

Det är den övning jag kör, funkar skitbra.

Du är inte en "sån där" snedrygg? Som alltid kollades upp i skolgångnen? 🙂

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
717167
September 10, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Är man bara väl tränad har man bra hållning även om man har sned rygg, förutsatt att det inte är ganska illa.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
717182
September 10, 2004 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

In med magen och ut med bröstet!

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
717185
September 10, 2004 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

när vi endå är inne på att träna ryggen, "kota för Kota" det är alltså att man Rullar på vägen upp så som en katt sträcker på rygget, ?
kan inte förklara det bättre.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
717192
September 10, 2004 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan vara så att du bara är byggd så i kroppen + att

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
717200
September 10, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print
Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
717227
September 10, 2004 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: när vi endå är inne på att träna ryggen, "kota för Kota" det är alltså att man Rullar på vägen upp så som en katt sträcker på rygget, ?
kan inte förklara det bättre.

Vet inte hur en katt sträcker på ryggen men jag tror att svaret är ja 🙂 Annars lastar man ryggen för hårt och sliter på den istället. Av samma anledning som att man ska böja på knäna och inte ryggen när man lyfter tunga saker.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
717311
September 10, 2004 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Svank är ju ändå när du trycker ut mittendelen av ryggen.
Då menar nog att du går hängigt, finns bara ett sätt att fixa, sträck på dig och försök lära dig gå så oxå.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
717415
September 10, 2004 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag krossat en kota i rygen och skulle på besök hos läkaren för att göra en "damage-report" så fick jag veta att jag tydligen varit FÖR rak i ryggen i mina dagar,
kotorna behöver tydligen en viss svank för att kunna vila.. vet ej om detta stämmer fullständigt då detta endast kommer från en läkares utlåtande,,

Men jag säger bara,,,

Var jävligt rädd om ryggen,, jag kan idag varken springa eller hoppa,, inte kul när man har småbarn.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
717419
September 10, 2004 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: När jag krossat en kota i rygen och skulle på besök hos läkaren för att göra en "damage-report" så fick jag veta att jag tydligen varit FÖR rak i ryggen i mina dagar,
kotorna behöver tydligen en viss svank för att kunna vila.. vet ej om detta stämmer fullständigt då detta endast kommer från en läkares utlåtande,,

Men jag säger bara,,,

Var jävligt rädd om ryggen,, jag kan idag varken springa eller hoppa,, inte kul när man har småbarn.

Yes, och tränar ni den använd bälte.

Callister
Member
Medlem
717492
September 11, 2004 - 6:36 am
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: När jag krossat en kota i rygen och skulle på besök hos läkaren för att göra en "damage-report" så fick jag veta att jag tydligen varit FÖR rak i ryggen i mina dagar,

Men jag säger bara,,,

Är själv 16 år och har kanske förstört ryggen för alltid. Förstörde ryggen på gymmet för 2 år sedan, men det är rätt komplicerat, ska besöka läkare rätt snart iaf. Har jag otur är det en kronisk skada/inflammation och har jag tur är det endast Deltamuskeln som är överbelastad och behöver tränas.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
717520
September 11, 2004 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Är själv 16 år och har kanske förstört ryggen för alltid. Förstörde ryggen på gymmet för 2 år sedan, men det är rätt komplicerat, ska besöka läkare rätt snart iaf. Har jag otur är det en kronisk skada/inflammation och har jag tur är det endast Deltamuskeln som är överbelastad och behöver tränas.

Vad gjorde du på gymmet som skada dig?

EDIT: Angånde magmuskler så kör jag någon keff maskin, lastar på 60kg (dock med en viss lutning) så inga sit-ups här inte 🙂

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
717530
September 11, 2004 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: [quote=Callister]Är själv 16 år och har kanske förstört ryggen för alltid. Förstörde ryggen på gymmet för 2 år sedan, men det är rätt komplicerat, ska besöka läkare rätt snart iaf. Har jag otur är det en kronisk skada/inflammation och har jag tur är det endast Deltamuskeln som är överbelastad och behöver tränas.

Stäm gymmet 😉

Callister
Member
Medlem
717531
September 11, 2004 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: [quote=Callister]Är själv 16 år och har kanske förstört ryggen för alltid. Förstörde ryggen på gymmet för 2 år sedan, men det är rätt komplicerat, ska besöka läkare rätt snart iaf. Har jag otur är det en kronisk skada/inflammation och har jag tur är det endast Deltamuskeln som är överbelastad och behöver tränas.

Ung och dum.
Under träningen kände jag inget men jag körde någon övning där du "drar" i en maskin, du håller i ett handtag med båda händerna. 🙂
Kompisen och jag skulle kolla vem som tog mest, testade 90kg och biceps palla inte trycket och ryggen fick väl ta smällen. 2 dagar efter kom smärtan jag har nu, höll på i flera veckor. Sen gjorde jag om misstaget 2 ggr till på samma gym, omedvetet. Det kan ju ha att göra med min dåvarande övervikt också. Idag känner jag det sällan (Dock kände jag det i onsdags och torsdags :(), för ett halvår sen fick jag ont bara av en promenad.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 103
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL